Försvunnen flygplan 1957

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Försvunnen flygplan 1957

Inlägg av Olle Sälgmark »

Försvann 1957 med tre ombord,nära Mariehamn.Pilot Gunnar Henning pax Bo Lund Hagelby och Björn Jansson.
Saab Safir?

Var hittar jag mera om händelsen?

/Olle
Håkan Olsson

Re: Försvunnen flygplan 1957

Inlägg av Håkan Olsson »

Olle,
Det enda jag kan hitta om händelsen är i boken om SAAB Safir av Annerfalk & Sidelöv. Där står att SAAB 91.106 SE-AZI havererade i Ålands hav den 14: juli 1957. Det bör ju var samma händelse som du frågar om.
För övrigt hade den havererat två gånger tidigare, en gång i Brasilien 1948, rgeistrerad som PP-DIU, och en gång utanför Borensberg 1956.

http://www.fcfk.com/safir/sb91/images/91106/SE-AZI.jpg
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Försvunnen flygplan 1957

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Saab 91A Safir SE-AZI, tillhörande Stockholms Nya Flygskola, Skå-Edeby, hade 570714 startat Stockholm för att flyga till Mariehamn - ETA var beräknad till 13.25 lokal tid. Det anlände aldrig och sent på eftermiddagen började svenska och finska kustbevakningen ett eftersök. Flygvapnet deltog med Tp 47 Catalina och ett antal andra flygplan, den finska kustbevakningen med en DHC-2 Beaver och finska flygvapnet med ett par Valmet Vihuri.

Klockan 14.00 hade antagligen Safiren observerats från fartyget Furuskär - ett flygplan cirklade runt i dimman cirka 40 km väst Mariehamn. Klockan 16.30 gjordes en liknande observation från en fritidsbåt, denna gången i närheten av Grundkallen cirka 80 km nordväst Mariehamn. Då beräknades det att Safiren hade bränsle för ytterligare cirka 45 minuter.

Den 16 juli 1957 hittades en jacka tillhörande en av de ombordvarande. Dessutom påträffades en sittdyna från flygplanet. Där slutar spåren vad jag vet, någon annan kanske kan fyllla på..?
Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Re: Försvunnen flygplan 1957

Inlägg av Olle Sälgmark »

Tack Håkan och Fredric.

Mystisk olycka,letar mera info men utan framgång.

mvh/Olle
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Försvunnen flygplan 1957

Inlägg av arne wallen »

Olle
Turun Sanomat tidningen skrev om händelsen i tiden.Risto Sillanpää har kopierat och skannat skrivelsen på Flight Forum.
En hel massa oklara frågor finns, kanske tiden nu är mogen för händelsen.
Ristos far var radist på gränsbevakningen och samlade en massa bilder under sina flygturer med Beaver.
Man undrar faktiskt hur olyckan kunde ske.
ägare till en Ranger 440
Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Re: Försvunnen flygplan 1957

Inlägg av Olle Sälgmark »

thorjh
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:40
Ort: Trondheim

Re: Försvunnen flygplan 1957

Inlägg av thorjh »

Hej Fredric och ni andra !
Jag minns denna affären . Man trodde den gången att vädret had försämrats . Det var låga moln och sjön var lugn ; inga vågor och inga reflexer som kunde hjälpa piloten att se avståndet till vattenytan .
Detta vädret kallades för bleke . Orsaken till att jag minns detta är att jag och min jobbarkompis Hasse Löwemark på ungefär samma tid planerade en liknande tur till Mariehamn .
Vi hade förmiddagsskift på övervakningen , och under arbetstiden telexade jag till Mariehamn och fick tillstånd att komma dit samma eftermiddag . När vi var klara på jobbet hämtade vi Ercoupen och klargjorde den för resan . Lagen föreskrev också flytvästar .
Det var nån gång efter tre på eftermiddagen . Vi tankade , klarerade med tullen och taksade ut .
Under tiden hade det mulnat till . Jag begärde då på radion senaste väderleksrapport från tornet,
och fick veta att det över Ålandshavet var vindstilla och lågt heltäckande molntäcke. Det betyder i realiteten att vi riskerade att få bleke . Det gav mig en osäkerhetskänsla och vi beslöt att kancellera hela turen .
Thor
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"