Sida 1 av 1

SE-SAR, Grunau Baby IIb

Postat: 15 nov 2014, 16:42
av Sven-Erik Jönsson
SE-SAR
Typ: Grunau Baby IIb
c/n: 2067
Tillverkad år 1940 av Schneider

Besiktigad 1940-08-27 Grunau (tyskt lvb 1940-09-09, utrustad för molnflygning)
Registrerad 1941-06-05 Örebro Automobil- och Flygklubb, Örebro "Tempo 6"
Haveri 1942-09-27 Örebro flygfält, kollision med stolpe, vikning i landningen, 30% förstört, reparerat klart 1947-06-15
Avreg 1956-03-24 Sålt till Norge, reg LN-GAF, haveri 1962-08-26
SE-SAR på Ålleberg 1941. Foto ur Bertil Ohlssons fotoalbum via Roland Nilsson.
SE-SAR på Ålleberg 1941. Foto ur Bertil Ohlssons fotoalbum via Roland Nilsson.

SE-SAR Grunau Baby IIb

Postat: 26 jun 2024, 19:26
av Paul R Compton
Ägare vid inregistrering 19410605 skall vara Örebro Läns Automobil- och Flygklubb, Örebro.
Namnändring till Örebro Automobil- och Flygklubb, Örebro skedde under 1947.
Olycksplats som LN-GAF[3] 19620826 Adventdalen, Spitsbergen.

Source: Riksarkivet & Kay Hagby Fra Nielsen og Winther til Boeing 747

Re: SE-SAR, Grunau Baby IIb

Postat: 27 jun 2024, 09:51
av Lars Sundin
Jag kunde inte låta bli att googla när jag såg den högst speciell platsen för haveriet. Fann då detta om Flygklubben på Spetsbergen där den finns en bild av "Snösparven"!
http://polarklubben.org/polartraktene/v ... lflyklubb/

Re: SE-SAR, Grunau Baby IIb

Postat: 30 jun 2024, 11:01
av Robert Danewid
SE-SAR är en av 9 Grunau Baby IIb, som byggdes av Schneider i Grunau och som registrerades i Sverige under 1941.
De andra är SAN, SAO, SAP, SAI, SAU, SAS, SAW och SAX
Man kan ju tänka sig att det rör sig om en "sambeställning"(???)
Är det någon som vet något mer om detta?