Sida 1 av 1

78001 Tp 78

Postat: 03 dec 2014, 13:03
av Leif Fredin
78001
Tp 78
Typ: Noorduyn Norseman
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd., Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer 492

Ex U.S.A.A.F. UC-64A 43-35418

Ex SE-ASC

Till F 21 1948-04 (?)
Iordningställt av F 21
Levererat till F 2 1949-06-21
Godkänt 1949-09-02
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1953-12-14, klar 1954-05-05
Överlämnat till F 4 1954-06-29

Haveri 1956-10-18
Motor typ Wp nr 7682
Ff löjtnant B E Nordenström (FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc.
Övningen avsåg provflygning för pågående ambulansbesättning samt fortsatt inflygning av serg Holmberg. Efter start ansattes landning vid Åsön i avsikt att visa landning i högre sjö. Vind 30 – 35 km/t, byig. För att motverka den byiga vinden stöttade ff med motor och höll ngt högre planéfart än normalt. På sättningshöjd drog ff av och fpl rutschade c:a 50 m på vågtopparna. Ff bedömde då farten lämplig för att ta ner fpl från ste-get. Härvid lättade fpl på nytt, studsade två ggr och stannade på vattnet. Ff stöttade ej med motor. Studsarna bedömdes som kraftiga men ej av sådan storleksordning att skador kunde ha uppstått på fpl. Vid besiktning befanns dock vänster bakre flottörstötta vara loss vid infästningen i kroppen. Ff avsåg då lägga till i lä om Åsön men dålig vattenroderverkan och ff strävan att snabbt komma in till land gjorde att ff lade sig på olämpligt ställe. Härvid skadades flottörerna av uppskjutande stenar.

Materielskadornas omfattning
Bakre vänster beslag till flottörsträva avslitet.
Flottörer deformerade.
Bultar och bakre flottörinfästning. till kropp deformerade..
Beräknad reparationskostnad kr c:a 2000:- kr

Utlåtande och beslut
Ff har missbedömt storleken av sjöhävningen, varigenom fpl utsatts för onormala påkänningar.
Kronan vidkännes repkostnaden.
Haveriet hänskjutes ej till åklagare.

C O Hugosson
fljch
Per Arne Perming
haveriutredare
H Enderlein
fljing

F 4 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-10-22, klar 1956-11-07
F 4 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1958-01-10, klar 1958-01-17
Till CVV; översyn, 400 tillsyn. Påbörjad 1958-04-09, klar 1958-06-06
Försålt till Jämtlands Aero, Östersund jml INK/Hn-98163 av 1959-08-20

Registrerat SE-CLZ

Re: 78001 Tp 78

Postat: 03 mar 2019, 15:55
av Bengt Ekbladh
78001 Tp 78

Haveri 1946-03-02 Boden, vid landningen, (kapotterade i dåligt väder varvid skador uppstod på vingar och stjärtparti.) efter leveransflygningen.
OBS i dåtid var kärran civilreg. SE-ASC
IR 1947-05-02 AB Norrlandsflyg, Luleå
1947-05-24 Besiktigad på flottörer
Registrerad 1947-08-02 AB Norrlandsflyg, Luleå (sjö) "Sarek"
1948-12-19 Åter till AB Industridiesel, Stockholm
Avreg 1949-04-25 Sålt till Flygvapnet som Tp78 78001 (kod F2- , F4-W)

2 sep 1954 överfördes flygplanet till F 4 Frösön där det var i tjänst fram till 1959.
Haveri 1956-10-18...se nedan vad Leif skrev om det.
Därefter försåldes flygplanet till Jämtlands Aero (Gunnar ”Spökis” Andersson) där det fick reg SE-CLZ.
senare inköpt till FV-muséum målat som Tp78 78001

Kolla även SE-ASC och SE-CLZ

Re: 78001 Tp 78

Postat: 23 apr 2019, 23:36
av Johnny Comstedt
Enligt Joe Baugher: Delivered to USAAF May 23, 1944; Newark, New Jersey May 27, 1944
så tillverkningsår är troligen 1944.