Sida 1 av 1
Boeing 747SP ett fascinerande flygplan.
Postat: 09 dec 2014, 23:21
av Hans O. Sandström
LIte Boeing historia,
Satt och läste lite kring och om Boeing 747SP. Ett flygplan som inte sågs så ofta på våra breddgrader och som fyller 40 år nästa år.
Finns ett antal som fortfarande flyger. Ett fascinerande flygplan. Hade/har en spännvidd som var betydligt större än sin längd.
Totalt byggdes 45 st 747SP.
Bland flygfolk benämndes de som "74Short" , "Babyjumbo" eller "Sutter,s Balloon" efter sin konstruktör Joe F. Sutter.
Joe Sutter fick på sin 90-års dag en special modell av Boeing 747-8 med logon "Father of The 747".
Den hade jag gärna velat ha i samlingen:-))
Jag vet , detta är inte svensk flyghistoria men hoppas ändå det är så "högt i tak" att många får glädje av ett sådant här inlägg!
Modell från min samling i skala 1/100
Hans SFF-F
Re: Boeing 747SP ett fascinerande flygplan.
Postat: 10 dec 2014, 01:54
av Lars Sundin
Jo, Boeing 747 får väl anses vara ett av de stora framstegen i flygets historia, framsteg som gäller även i Sverige. Visst är det viktigt vilka bokstäver och siffror som målas på skrovet och som gör det möjligt att teckna fascinerande individhistorier, men vi får inte glömma de ingenjörer som exempelvis fixade ett slätare skrov än vad som tidigare var möjligt. Och mycket annat, viktigare...
Men denna bättre skrovfinish är vad jag minns från vad min vän på Luftis berättade från en visning av 747:an i Köpenhamn som SAS hållit. Något år kring 1970 måste väl det ha varit.
För dem som gillar att läsa rekommenderar jag Clive Irvings "Wide Body - The making of the Boeing 747".
http://www.amazon.co.uk/Wide-body-The-M ... 0340599839
Boken täcker mycket mer än just denna typ, ja hela historien fram till ca 1993 hur Boeing gjorde något av pilvingen. Inklusive företagets skapelser innan dess, ända från Boeing 247 som förlorade mot DC-3 och så vidare, via B-47 and on...
Re: Boeing 747SP ett fascinerande flygplan - kolossala Huge!
Postat: 11 dec 2014, 23:28
av Arne M
Lars Sundin skrev:Jo, Boeing 747 får väl anses vara ett av de stora framstegen i flygets historia, framsteg som gäller även i Sverige. Visst är det viktigt vilka bokstäver och siffror som målas på skrovet och som gör det möjligt att teckna fascinerande individhistorier, men vi får inte glömma de ingenjörer som exempelvis fixade ett slätare skrov än vad som tidigare var möjligt. Och mycket annat, viktigare...
Men denna bättre skrovfinish är vad jag minns från vad min vän på Luftis berättade från en visning av 747:an i Köpenhamn som SAS hållit. Något år kring 1970 måste väl det ha varit.
För dem som gillar att läsa rekommenderar jag Clive Irvings "Wide Body - The making of the Boeing 747".
http://www.amazon.co.uk/Wide-body-The-M ... 0340599839
Boken täcker mycket mer än just denna typ, ja hela historien fram till ca 1993 hur Boeing gjorde något av pilvingen. Inklusive företagets skapelser innan dess, ända från Boeing 247 som förlorade mot DC-3 och så vidare, via B-47 and on...
Boeing B747 är precis som Lars skriver ett viktigt kapitel i flyghistorien. Det var/är ett verkligt stort plan i alla bemärkelser. När SAS tog sin första B747 i trafik så hade man också döpt planet till Huge Viking. Den som kan sin engelska vet förstås vad ordet 'huge' betyder så namnet blev därför till en ordlek på vikingmansnamnet och det engelska adjektivet som betyder 'stor', 'väldig', 'ofantlig' och 'kolossal' etc.!
När det gäller den avkortade B747-modellen 747SP - där SP betyder Special Performance - så möjliggjorde den modellen extra långa flygningar som Pan Am behövde på direktlinjen New York - Tokyo nonstop. Men även andra långflygningar direkt utan mellanlandningar till Mellanöstern eller Sydafrika till USA var möjliga. Boeing B747SP blev trots detta ingen riktig försäljningssuccé och endast 45 plan tillverkades av modellen.
Personligen har jag enbart positiva minnen från många långresor med Boeing B747. Bl.a. så flög jag i den då splitternya SAS B747 Combimaskinen Dan Viking - som var Boeings 500:e tillverkade B747 - endast några veckor efter planet satts i kommersiell drift av det skandinaviska flygbolaget. Det var faktiskt en riktigt fräsch 'nybilskänsla' att flyga mellan The Big Apple och Arlanda i den nya 747-maskinen som SAS köpt! Det luktade 'nybil' om man kan säga så om ett jättestort passagerarjetplan!
Re: Boeing 747SP ett fascinerande flygplan.
Postat: 12 dec 2014, 09:05
av Hans O. Sandström
Trevliga inlägg Lars o Arne,
Den första kommersiella flygningen med en 747 gick från New York till London den 21 januari-1970.
Säkert en fantastisk upplevelse för alla inblandade!!
Här en historisk bild från nämnda händelse med besättningen poserande framför sin 747 i PanAm, s färger.
Har i min samling även den absolut sista 747: an , 747-8 Intercontinental som fick Lufthansa som sin första kund.
Modellen i skala 1/100
Önskar er alla en trevlig Lucia!!
Hans SFF-F