LIN CV-340 som gick på luft o kärlek!!
Postat: 14 dec 2014, 14:17
Satt och bläddrade på Linjeflygs hemsida på nätet och hittade denna långflygning med SE-CCNiklas.
Vet ej vem som exakt skrivit texten.
I TJUGO ÅRS tid brummade Convairmaskiner i Linjeflygs färger. Totalt blev det 21 stycken, olika individer alla. Sammanlagt 10 plan köptes begagnade ute i världen, från Sydamerika till Japan. Linjeflygs egna piloter flög hem maskinerna - för hand, eftersom planen saknade autopilot. Ibland blev det rena bragderna, som då flygchefen Torvald Andersson och kapten Göran Strömbäck flög hem SE-CCN från Rio de Janeiro. Det fanns tre alternativa vägar: över Mexico, över Grönland - och den tredje, som Torvald hade räknat ut.
Han lämnade in en färdplan över Recife i Sydamerika och Dakar i Afrika, tvärs över Sydatlanten. Myndigheterna i Rio kontaktade tillverkaren Convair i USA. Teknikerna där funderade och sa: "Så har vi aldrig gjort i praktiken, men det KAN fungera".
- Ja, sa Torvald. Om vi flyger på 800 m höjd och 10 procent över stallfart, går den över på luft och kärlek.
Mycket riktigt Färden startade i Rio den 21 juni 63. Sex dagar senare landade CCN på Bromma, efter en tur över Recife, Natal, Dakar och Lissabon!
Lite specialinfo om långflygaren SE-CCN från Rolf Larsson:
Lev. till REAL/Varig som PP- YRA 54-07-08.
Insp. av LIN 61-11-13 och 63-05-18, kontraktet mellan Varig/
LIN daterat 63-06-07, total flygtid var då 16477: 12 tim, Avförd ur
det brasilianska registret 63-06-18, lev. Rio de Janeiro - Recife-
Natal - Oakar - Lissabon - Bromma 63-06-21/27. Till Oslo 63-07 -31
för ombyggnad till CV340/440, lev. tillbaka till Bromma 63-09-28,
officiellt reg. SE-CCN 63-10-09 och i trafik Bromma - Visby - Norrköping
- Visby -Bromrna 63-09-29. Sista flygningen för LIN utförd
79-03-04 LF2481/2482 Bromma - Karlstad - Bromma, total
flygtid efter denna flygning 44980:49 tim. Såld till Combs Airways
som N89CF för lev. 79-03.
Convair= Consolidated Vultee Aircraft Corporation San Diego Kalifornien.
Trevlig tredje advent,
Hans SFF-F
modell från samlingen CV-340 SE-CRLudvig
Vet ej vem som exakt skrivit texten.
I TJUGO ÅRS tid brummade Convairmaskiner i Linjeflygs färger. Totalt blev det 21 stycken, olika individer alla. Sammanlagt 10 plan köptes begagnade ute i världen, från Sydamerika till Japan. Linjeflygs egna piloter flög hem maskinerna - för hand, eftersom planen saknade autopilot. Ibland blev det rena bragderna, som då flygchefen Torvald Andersson och kapten Göran Strömbäck flög hem SE-CCN från Rio de Janeiro. Det fanns tre alternativa vägar: över Mexico, över Grönland - och den tredje, som Torvald hade räknat ut.
Han lämnade in en färdplan över Recife i Sydamerika och Dakar i Afrika, tvärs över Sydatlanten. Myndigheterna i Rio kontaktade tillverkaren Convair i USA. Teknikerna där funderade och sa: "Så har vi aldrig gjort i praktiken, men det KAN fungera".
- Ja, sa Torvald. Om vi flyger på 800 m höjd och 10 procent över stallfart, går den över på luft och kärlek.
Mycket riktigt Färden startade i Rio den 21 juni 63. Sex dagar senare landade CCN på Bromma, efter en tur över Recife, Natal, Dakar och Lissabon!
Lite specialinfo om långflygaren SE-CCN från Rolf Larsson:
Lev. till REAL/Varig som PP- YRA 54-07-08.
Insp. av LIN 61-11-13 och 63-05-18, kontraktet mellan Varig/
LIN daterat 63-06-07, total flygtid var då 16477: 12 tim, Avförd ur
det brasilianska registret 63-06-18, lev. Rio de Janeiro - Recife-
Natal - Oakar - Lissabon - Bromma 63-06-21/27. Till Oslo 63-07 -31
för ombyggnad till CV340/440, lev. tillbaka till Bromma 63-09-28,
officiellt reg. SE-CCN 63-10-09 och i trafik Bromma - Visby - Norrköping
- Visby -Bromrna 63-09-29. Sista flygningen för LIN utförd
79-03-04 LF2481/2482 Bromma - Karlstad - Bromma, total
flygtid efter denna flygning 44980:49 tim. Såld till Combs Airways
som N89CF för lev. 79-03.
Convair= Consolidated Vultee Aircraft Corporation San Diego Kalifornien.
Trevlig tredje advent,
Hans SFF-F
modell från samlingen CV-340 SE-CRLudvig