SFF årsbok, SAS Flygplan 1946 – 2014.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

christer

SFF årsbok, SAS Flygplan 1946 – 2014.

Inlägg av christer »

SAS verksamhet började med ombyggda Flygande Fästningar som blivit kvar i Sverige efter andra världskriget. Under de snart 70 år som gått har många olika flygplantyper inköpts till SAS. I denna bok berättar tre erfarna inköpare från SAS, Birger Holmer, Ulf Abrahamsson och Bengt-Olov Näs, om de många turerna runt anskaffningen av flygplan till företaget. Vi får inblick i många intressanta historier från en tuff och brokig verksamhet.
Denna bok kommer att fungera som referensverk om SAS lång tid framöver. Överskådligt register gör det lätt att finna det man söker.
Boken är Svensk Flyghistorisk Förenings årsbok 2014, och har 216 sidor. Alla medlemmar i SFF under 2014 får den som medlemsbok i december. Den kan även beställas via SFF Medlemsservice, sff.medlemsservice@telia.com, 0768 220 300. Boken kostar 230 kr.
Bilagor
1-sid 3 omslag SAS-bok 02nov14 Copy-page-001.jpg
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Re: SFF årsbok, SAS Flygplan 1946 – 2014.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Detta är verkligen en bok jag ser fram emot!!
Med tre så kunniga personer/författare lär den bli mycket läsvärd.

Trevlig julklapp:-)

Hans SFF-F
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hans O. Sandström skrev:Detta är verkligen en bok jag ser fram emot!!......
Trevlig julklapp:-) Hans SFF-F
För att vara en trevlig julklapp förutsätts väl att den anländer FÖRE julafton,
men då måste man posta böckerna så de hinner fram ???
23/12 efter posten anlänt saknas den tilltänkta "julklappen".
Kan alltså i detta fall Inte Tacka SFF-Tomten !
Som läget är är det väl osäkert om Han hinner fram före Nyår?
Tummen Ner alltså för timingen !

Finns någon som fått julklappen än ?
lani

Inlägg av lani »

Jadå, paketet väntade på hallgovet när jag kom hem från jobbet idag. Har skummat igenom boken och den är mycket trevlig.
Användarens profilbild
Henrik Bergman

Inlägg av Henrik Bergman »

Nix,har inte fått min bok än.
Men när den dyker upp, så är den säkert misshandlad av Posten, som de brukar vara.

Hur som helst...
God jul!

/Henrik

[ Postad med Android ] Bild
Bengt Ekbladh

Midnight råder defenetift på forumet!
Julmaten är väl ofta nu konsumerad men fortfarande finns Ingen reaktion på att medlemmar saknar den Julklapp som medlemskapet medför?
…......
Nu tycker säkert en del, varför nu, har du inget annat för dig!
Jodå kom nyligen från en väldigt god familjemiddag .
Frågan till SFF:s ledning::
Vad mankade denna gången?
((ps skylla på posten förutses, men lite förutseende kan kanske förväntas?))

Jag förutsätter att vi medlemmar så småningom …..kan få en reaktion från SFF ”utsändare”!
Bengt
GOD JUL o NYTTIGARE NyÅR önskas ALLA
Leif Fredin

Inlägg av Leif Fredin »

Om man gör sig besväret att läsa "Aktuellt och senaste nytt" så finns där ett inlägg av Stieg Ingvarsson,
daterat 2014-12-19, en förklaring till varför SFT 6/14 och Flyghistorisk Revy 2014 är försenade.
Jim

Inlägg av Jim »

Hej alla flygvänner!
Har fått mitt ex. av SFF årsbok.
Ni som tyvärr inte fått den ännu har verkligen
något att se fram emot.

God fortsättning på jul-firandet!

Jim :D
ing

Inlägg av ing »

Hej,
För dem som till äventyrs inte sett mitt inlägg/förklaring den 19 september på Aktuellt och Senaste nytt, följer här det samma:

Normalt anländer decembernumret av Svensk Flyghistorisk Tidskrift och året Flyghistoriska Revy under vecka 51, ( i år 15-21 december).

Tyvärr nödgas vi konstatera att december-utskicket från vårt tryckeri, Exakta Printing, har blivit kraftigt försenat. Medlemsutskicket blev inlämnat till posten i Malmö först idag på em 19 december. Det innebär eftersom SFT + FR går som B-post att det tyvärr tar ca 3 dagar ytterligare innan försändelsen når fram till adressaterna. Det innebär då i sin tur att man i bästa fall får tidning och bok den 23 december, men att troligen rätt många inte får SFT+FR förrän i mellandagarna 29-30 december, vilket vi livligt beklagar.

Orsakerna till förseningen är flera; bokmanus blev något försenat p gr av sen korrektur-läsning, bindningen av boken försenades genom att en trådbindningsmaskin hos bokbinderiet gick sönder, och det i sin tur gjorde att planerad packning som sker manuellt under 4 dagar blev fördröjd. Paketen var inte färdigpackade förrän idag den 19 december, då de lämnades in till posten i Malmö. En rad olyckliga händelser, som i sin tur påverkat varandra, har därför gjort att december-utskicket är ca 1 vecka försenat.

SFF beklagar mycket denna försening då vi vet att alla medlemmar väntar särskilt på december-utskicket eftersom det även innehåller årets flyghistoriska revy. Vi hoppas dock att de flesta hinner få försändelsen före julafton, så att traditionerna med ett extra innehållsrikt flyghistoriskt paket inför julen kan bibehållas!

Med vänlig hälsning,
Stieg Ingvarsson

[/i]
Jan Gaude

Inlägg av Jan Gaude »

Härligt! Igår fick jag min bok i brevlådan.
Den ser ju riktig fin ut! Dessutom har den klarat sig från misshandeln av posten den här gången... :D
Något som den tyvärr sorgligt nog alltför ofta blivit... :-(

God fortsättning på er alla!
Mvh / Jan Gaude
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
Stig Jarlevik

Inlägg av Stig Jarlevik »

Hur kan man tillverka en sådan här bok utan att få med en lista över samtliga flygplan SAS opererat under den beskrivna perioden?

Är det bara jag som saknar en fullständig sådan?

MVH
Stig
Bengt Ekbladh

Instämmer.Man måste göra en egen.
Mvh Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"