47001, Tp 47

I tjänst 1948-1966
Antal i Flygvapnet: 3 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

47001, Tp 47

Inlägg av Johnny Comstedt »

1943 Tillverkad på licens av Canadian Vickers som PBY-5A Canso
c/n: CV-244

Till RCAF märkt 9810
1949-1966 Flygvapnet Tp 47 märkt 47001 / 79.
På Flygvapenmuseum 2013 och 2014:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 690575836/
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9938
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 47001, Tp 47

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tp 47, 47001 på Bromma strax efter landning torsdagen den 8 januari 1948 vid leverans till Sverige.<br />Digitalt foto via Leif Hellström
Tp 47, 47001 på Bromma strax efter landning torsdagen den 8 januari 1948 vid leverans till Sverige.
Digitalt foto via Leif Hellström
Tidningsnotis vid ovanstående foto i SvD 1948-01-09
Tidningsnotis vid ovanstående foto i SvD 1948-01-09
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 47001, Tp 47

Inlägg av Johnny Comstedt »

Trodde den kom från lagringsplatsen i Ancienne Lorette, PQ, Canada.
Finns det dokumentation på att den har varit i USA?
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9938
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: 47001, Tp 47

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

I min tråd ovan ändrar jag "leverans från USA" och nu står det istället "leverans till Sverige". Johnny, Du har säkert rätt, jag har uppfattat en uppgift felaktigt.

Efter att flygplanet ankom Sverige i början av januari, så genomgick flygplanet, liksom de två följande en stor översyn och fick en del modifieringar.

Kompletterande uppgifter som jag hoppas är korrekta:
1949-06-28: 47001 godkändes och tillfördes F 2, Hägernäs, 1:a divisionen som svarade för flygvapnets flygräddningstjänst.
När flottiljen F 2 lades ned 1949 och blev flygkår, kom alla tre Tp 47 att ingå i den speciella flygräddningsgrupp (FRÄD), som då sattes upp och var underställd F 2.

1958-11-01 överförd till F 8
1960-09-30 meddelas att Tp 47 skall utgå ur organisationen, men 47001 får förlängt förordnande och användes fram till sommaren 1966.
1966-08-01 sista flygningen, till flyghistoriska samlingarna på Malmen.
1966-08-19 avfördes flygplanet ur registret.
Bengt Ekbladh

Re: 47001, Tp 47

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tp 47

Om vad som sas i UFL 1/48 om "Flygvapnets Nya räddningsflygplan.

JATO var tydligen dyrt...används endast i nödläge!
läs vidare på
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/ufl ... gs_fpl.PDF
Peter Liander
Inlägg: 435
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Re: 47001, Tp 47

Inlägg av Peter Liander »

Flygtiden blev 3301 timmar.
Skriv svar

Återgå till "Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina"