Draken kontra Viggen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Draken kontra Viggen

Inlägg av Christian S »

Nu vet jag inte hur mycket det beror på piloternas individuella skicklighet men jag satt och tittade på VHS hemkört från flygdag här i Trollhättan 1994.

Viggen gästade från F 7 men så överraskande kom SHF (Scadinavian Historic Flight) och gästade med sin TF-35 Draken. Det var en hissnade uppvisning även om planet inte landade. Hon flög så lågt att gatulyktorna vajade så smått av fartvinden. Draken accelererade från knappt styrfart till "brutal" fart. En och annan kommentar fälldes av åskådarna "Man blir ju vettskrämd!". Men så kikade på hemkörd dvd från Flygvapnets huvudflygdag 2006 på F 7. Jag kikade även där på Draken kontra Viggen.

Draken tycker jag är kvickare i rollplanet än Viggen. Stämmer min iaktagelse eller är det beroende på vilket uppvisningsprogram man kör? Samtidigt tycker jag att Draken är snabbare i stigförmåga när flygplanet bokstavligen hänger på jetstrålen. Även om Viggen rent matematiskt i teorin har 60% mer dragkraft tycker jag ändå att Viggen verkar mer långsam i sina manöver. Ibland känns det som om nästan får tvinga Viggen att stiga och det går inte fort.

Jag ska överföra flygdagen 1994 till DVD och sen till nätet så ska ni får se vad jag menar.
Vad säger ni som har erfarenhet av båda typerna? Sen förstår jag givetvis att Draken konstruerad som en interceptor och Viggen mer som ett multirollflygplan kanske inte behöver samma snabba stigförmåga då hotbilden är/var en annan.
/Christian i Trollywood

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"