Sida 1 av 1
Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 04 feb 2015, 16:27
av Hans O. Sandström
Flygvänner,
Hade en modell av nya ATR 72-600 i samlingen.
TransAsia Airways som förlorade sin ATR idag hade endast haft den i 10 månader.
Hälsningar,
Hans SFF-F
Modellen i ATR,s fabriksfärger skala 1/100
Re: Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 04 feb 2015, 21:06
av Hans O. Sandström
Från en god vän och dansk ATR 72 kapten ang. olyckan:
Alle kommercielle fly er certficeret til at kunne flyve single engine, og have en climb performance på min. 2,5 % single engine. Ulykken må skyldes at begge motorer er gået, eller noget helt andet. En ATR 72-600 med 58 pax ombord burde kunne klare et climb på 400-900 fod/minut.
Efter en engine failure vil man i cockpittet vurdere om der er skader på motoren eller ikke. Hvis man forventer skader fortsætter man single engine og lander ASAP på nearest suitable airport. Er der ingen forventlige skader på motoren forsøger man en inflight engine start.
Hans SFF-F
Re: Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 04 feb 2015, 21:44
av Lars Sundin
Usch ja. Jag märkte att stället var inne och ingen klaff ute, vilket är förenligt med att det inte fanns dragkraft nog men att piloten ville "komma fram". Så blev resultatet en typisk vikning.
Jag kommer också att tänka på ett mycket otäckt tillbud här i Sverige som dock redde ut sig tack vare en resolut kvinnlig styrman:
http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2007_12.pdf
Re: Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 05 feb 2015, 08:57
av Hans O. Sandström
Intressant läsning/rapport Lars!!
Best,
/Hans SFF-F
Re: Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 07 feb 2015, 11:42
av Sven-Erik Jönsson
En intressant artikel i Business Insider om trolig haveriorsak
Business Insider
Se även
Aviation Safety Network
Flygplanet nästan nytt, flög första gången 2014-03-28.
/Sven-Erik
Re: Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 07 feb 2015, 13:29
av Hans O. Sandström
Hej Sven-Erik,
Har hört detsamma , dessutom från en person som flyger ATR 72 dagligen. Detta är vad han tror hänt , men vi får se vad som kommer ut i haveriutredningen.
---------------------------------
Hej Hans,
Jeg frygter at det er en pilot error. Med mindre fuelsystemet er U/S (unserviceable) eller en anden fejl har gjort at de er løbet tør for fuel (i mine øjne helt utænkeligt).
Jeg tror desværre at pilot flying har slukket den forkerte motor - altså den motor der har virket.
Ved en engine flameout, er der nogle punkter (boxed items) i checklisten som skal laves som "do and read". Dvs, da problemet er akut kræver det en immediate action. Ved engine flameout er disse punkter;
Power Lever affected side--------------------Flight Idle
Condition Lever affected side----------------Feather fuel shut off
Uptrim---------------------------------------------Checked
Autofeather---------------------------------------Checked
Aktuelt kalder man engine flame out nr 1, check up trim and autofeather(Den gode motor giver automatisk 110% power og den dårlige motor feather sine propel og derved mindsker drag/modstand) Det er et automatisk system, men kan fejle derfor kalder man check uptrim and autofeather i tilfælde af at systemet er u/s og vil i det tilfælde manuelt give power og feather motoren.
Dernæst tager flying pilot sin hånd på power lever og før han hiver den i idle (tomgang) bliver den korrekte power lever confirmed af non-flying pilot.
Flying pilot giver dernæst command om at "feather fuel and shut off nr1", hvilket non-flying pilot gør, men ikke før den korrekte condition lever er confirmed by flying pilot.
Scenariet er måske, at de har haft flame out på den ene motor og i alt streessen har de måske slukket den gode motor, jeg læste at de på flight deck recorders havde for søgt at starte den ene motor igen.
Men igen rent gætværk fra min side, har desværre ikke meget tiltro til uddannelse og skoling af piloter i mindre firmaer i asien. Det er bekymrende at det er anden ulykke indenfor kort tid.
Re: Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 09 feb 2015, 00:46
av Arne M
Hans O. Sandström skrev:Flygvänner,
Hade en modell av nya ATR 72-600 i samlingen.
TransAvia Airways som förlorade sin ATR idag hade endast haft den i 10 månader.
Hälsningar,
Hans SFF-F
En tragisk - och kanske dessutom en alldeles onödig - flygkrasch om det visar sig att PF stängt av den fungerande motorn när den andra motorn fått en flame out. Vi får vänta och se vad haveriutredningen kommer fram till
Men flygbolaget heter nog
TransAsia Airways! Tänk vad en enda bokstav kan göra skillnad. Citat:
TransAsia Airways (TNA; traditional Chinese: 復興航空; simplified Chinese: 复兴航空; pinyin: Fùxīng Hángkōng) (lit. "Revival Airlines) is an airline based in Neihu District, Taipei, Taiwan.
Re: Kraschade idag ATR 72-600!
Postat: 09 feb 2015, 09:31
av Hans O. Sandström
Arne,
Har rättat till det!!
Synd att belasta Transavia med ett haveri:-))
Tack,
/Hans