Sven-Erik Jönsson skrev:Tack Stig för utförliga och mycket intressanta uppgifter om denna flygning till Natal. Jag tycker att passagerarna måste ha fått verklig valuta för vad de nu betalat för sina biljetter. Skulle gärna velat varit med. Har en gång flugit som passagerare med en Boeing 767 från Arlanda till Natal, det var i oktober 1999 och tog ungefär 11 timmar. Hem blev det mellanlandning på Gran Canaria eftersom man inte kunde starta med fyllda tankar från Natal.
Sven-Erik
Nja vad sägs om:
1 rundtur över Atlanten, 2 nov 1930 – 24 maj 1932. ....vad säger du...hänger du med?
Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID
MM182
Dornier X2
I-REDI
MM182
Dornier Do X-2
to I-REDI
To Civil 28aug31
Consorzio Aero Italia as 'Umberto Maddalena'
MM208
Dornier X3 I-ABBN
Besättning 10
Första flygning 13 juli 1929
Versioner
XIa, X 2 R1, X 3 R1
12:e Juli 1929 sjösattes Dornier X vid Altenrhein i Bodensee. och man genomförde de första vattenutekörningarna med flygbåten, dagen efter 13 juli 1929 lättade flygplanet från vattenytan för första gången.
20 oktober 1929 genomfördes en testflygning
Flygningen varade i 40 minuter med en maxfart på 170 km/h. Passagerarna ombads att flytta sig från ena sidan till den andra vid svängarna för att med hjälp av tyngdkraften förstärka sidrodrets styrförmåga. Några dagar senare utfärdade de tyska luftfartsmyndigheterna ett luftvärdighetsbevis och flygplanet gavs registreringen D-1929.
Under en av de otaliga provflygningarna, i Oktober 1929 sattes ett nytt rekord, man lyfte med hela 169 personer ombord.
3 november 1930 inledde Dornier en propaganda-, försäljnings- och transatlantisk provflygning. Flygningen var planerad att genomföras under några veckor. Man startade från Friedrichshafen med mellanlandningar i Nederländerna, England, Frankrike, Spanien, och Portugal. På grund av brand i ena vingen tvingades man att stanna i Lissabon i nästan sex veckor medan man väntade på en ny vinge från Tyskland. Efter att flygbåten blivit reparerad fortsatte resan längs Afrikas västkust, vid Las Palmas gav man sig över sydatlanten till Natal i Brasilien. Man följde östkusten norrut och landade i New York 27 augusti 1931.
Turn gick Europa, Nordafrika, Sydamerika och destination New York, men det var inte helt problemfritt, för i Lissabon fattade Do X eld och nästan hela babords vinge förstördes. do X blev liggande vid kaj i sex veckor innan den var reparerad. Do X hade dukklädda vingar på stål och aluminiumstomme, flygkroppen var byggd helt i duraluminium.
18:e augusti 1931 anländer Do X till Paramaribo i nuvarande Surinam, den 27:e samma månad kom man fram till New York där planet visades upp samt fick en välbehövlig service. I nio månader var planet kvar innan man återvände hem till Friedrichafen.
1 rundtur över Atlanten, 2 nov 1930 – 24 maj 1932.
21 maj 1932 inledde man återfärden via Newfoundland, Azorerna, och slutligen sjön Müggelsee utanför Berlin. Vid landningen 24 maj möttes flygbåten av över 200 000 personer. Hela resan varade i 18 månader
Tillockmed luftskeppet "Graf Zeppelin" var snabbare och säkrare.
Flygbåten överlämnades till Lufthansa för utvärdering. Den kom inte att gå i någon reguljär flygtrafik, men man genomförde en uppvisningsflygning mellan de tyska hamnstäderna 1932 och några chartrade specialflygningar. Under 1933 planerades en flygning via Wien och Budapest till Istanbul, men vid en hård landning på Donau utanför Passau skadades planets stjärtparti och flygningen fick avbrytas. Efter att flygbåten renoverats ställdes den ut i Tysklands nyöppnade flygmuseum utanför Berlin 1934. Under ett brittiskt bombanfall i 23–24 november 1943 totalförstördes flygbåten.
Totalt tillverkades Do X i tre exemplar, utöver D-1929, beställde Italien två exemplar som försågs med italienska Fiat A-22R V12 vattenkylda motorer. Båda flygbåtarna som namngavs Umberto Maddalena och Alessandro Guidoni placerades i La Spezias flyghamn, där de genomförde flygningar över Medelhavet för flygbolaget SANA. Flygbåtarna övertogs senare av det italienska flygvapnet.
dock havererade den på första flygningen redan i Passau, reparerades och flögs tillbaka till Berlin för att aldrig flyga mer. Do X ställdes ut på Deutsche Luftfahrt-Sammlung, och förstördes vid en bombraäd 1943.
Men man hade färdigställt två Do X till, som kom att kallas X2 och X3. Dessa var beställda av statliga italienska flygbolaget SANA. X2 togs i trafik redan i augusti 1931 och trean året efter. Dessa skiljde sig med att ha Fiat-motorer och annorlunda motorgonoler. Dock kom dessa två att rekvireras av flygvapnet, Regia Nautica, för VIP-flygningar och PR-uppvisningar av Mussolinis regim.
X2 bar beteckningen I-REDI och döptes till Umberto Maddalena, här med de mer strömlinjeformade motorgondolerna med Fiat V12 motorer.
Karriären blev dock kort även för de italienska Do X-planen, 1934 tog de ur tjänst och här syns den ena av dom dras iväg för skrotning 1935. (I-REDI)
http://svammelsurium.blogg.se/2010/augu ... ier-x.html
OM man kollar.
http://littersinne.com/categorie/samhal ... r-do-x.php
Här är översättningen något man kan undra över!
Om X2 o 3 finns mer på
Italienska här:
http://www.aeronautica.difesa.it/storia ... dalena.pdf
http://www.aeronautica.difesa.it/storia ... uidoni.pdf
Type WerkNr. Registration History X 1 Doflug 1 D-1929
First flight 12/7 1929 (Pilot Richard Wagner) - only a shorthop. First real flight 29/7 1929. On October 21 it flew around the Bodensee with 169 persons on board. The performance was not good, engines changed to Curtiss Conqueror. First flight with new engines 4/8 1930, and in October registered as D-1929. On Nov. 5 1930 a transatlantic flight was started. A lot of mishaps caused delays, it did not arrive in New York until 27/8 1931. On 24/5 back in Berlin. Made a few more flights in Europe. In September delivered to DVL. Last flight in 1934 to Berlin, placed into the Deutschen Luftfahrtmuseum. Destroyed in 1945 during a bombraid.
X 2
Doflug 2
I-REDI
"Umberto Maddalena". First flight 16/5 1931, delivered to La Spezia 28/8 1931. Intended to be used by SANA but instead passed to the military. Scrapped probably in 1935, because the performance was not good enough to be of any use.
X 3
Doflug 3
I-ABBN
"Alessandro Guidoni".Delivered to La Spezia 13/5 1932. Intended to be used by SANA but instead passed to the military. Scrapped probably in 1935, because the performance was not good enough to be of any use.