Sida 1 av 1

32501 J 32B

Postat: 09 feb 2015, 00:34
av Johnny Comstedt
32002 / 32501 (prototyp)
A 32A
J 32B
Typ SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.002
Tillverkningsår 1955
1955-11-xx Första flygning
1956-01-xx Till FC som lån
1956-02-07 Till F 17
1956-03-15 Godkänd
Till SAAB för ombyggnad till J 32B
nytt c/n 32.501
1957-01-07 Första flygning
1957-09-16 Till FC
Använd till provflygningar hos SAAB och FC
1962-01-01 kasserad efter brand på Vidsel

Re: 32501 J 32B

Postat: 10 feb 2015, 11:27
av Leif Fredin
Jag har en del funderingar. Hur det kommer sig att fpl nr 32002, som enligt uppgift ovan överförs till SAAB för ombyggnad till J 32B
och gör sin första flygning 1957-01-07, överlämnat till Fc 1957-09-16, blev överlämnat till CVV 1959-03-26 för demontering, därefter
kassationsförslag från F 17 1959-07-03 (F 17 nr A570) och kasserades enligt FF skrivelse UHD A570:91 till CF 17 daterad 1959-09-26?

Något stämmer inte, vilka källor finns för ombyggnaden?
Mina egna källor för 32002 är från Krigsarkivet och det jag kallar "Flygplankort RFB" .

Re: 32501 J 32B

Postat: 10 feb 2015, 18:33
av Johnny Comstedt
Bra fråga Leif.
De uppgifter som jag lägger in kommer från boken "Lansen" av Sven Stridsberg (1992),
se också Bengt Ekbladhs innlägg om 32002.

Jag hade hoppats att boken, som bl.a. beskriver prototyparbetet och alla serieplanens öden var riktig.
Den är dock inte helt konsekvent och på teckningar av flygplan stämmer inte
alltid serienumret med redovisade koder/registreringar.

Min far, Sigge Persson, har skrivit kapitlet "Spaningsarbete med S 32C" och
jag ser att ditt namn finns med i bokens inledning.
Listan över Lansenindividerna skal vara gjord av Jan-Ove Karlsson.

Det är tråkigt när uppgifter i denna typ av böcker inte stämmer.
Fördelen med detta forum är ju att det kan komma fram korrigerande uppgifter från olika håll.
Vad anser du att vi ska göra med upplysningarna om 32002 och 32501 här på forumet?
Bästa hälsningar / Johnny

Re: 32501 J 32B

Postat: 26 feb 2015, 21:18
av Bengt Ekbladh
32501 J 32B

Använd till provflygningar hos SAAB och FC
1962-01-01 kasserad efter brand på Vidsel

Tyvärr inget svar på Leifs fråga ...men

Kolla SFT 5/2007 sid 35.
Karl Svensson fd. provflygare vid Fc och Saab säger.:
Det var definitivt ingen motorbrand.
Det var istället resultatet av ett mycket dåligt planerat vinterprov.
(sk. Slamtest med åtföljande max- inbromsningar)
3 Max inbromsningar beordrades (trots protester) och resultatet blir
Exploderande däck som startar en ”präktig brasa” med brand under båda vingarna.
Piloten styr in planet i en 1,5m snövall och brandbekämpning kom igång.
Vingstrukturen var förstörd.
Alltså Ingen motorbrand:
Ingen hav. Kommission hör piloten!

Re: 32501 J 32B

Postat: 27 feb 2015, 08:15
av Leif Fredin
Haveri 1962-02-03
Ff 1.fältfl K G Svensson

Ur haverirapport:
Däckpunktering under körning på marken.
Provet avsåg kontroll av motorfunktion efter nedkylning av fpl till temp <-20°. Kontrollen utfördes med fpl rullande på banan. Vid mötande motorpådrag erhöll fpl rel hög rullhastighet, varför ff utförde flera hårda inbromsningar. Härvid överhettades fpl bromsar med däckspunktering och brand som följd. Fpl erhöll mycket stora skador i samband med branden. Ff undkom oskadd.

Rapporten omfattar 24 sidor, någon haverikommission var inte inblandad eftersom dessa oftast sammankallades vid haverier med dödlig utgång. Förhör med föraren torde med största sannolikhet ha förekommit.
Hela rapporten är tillgänglig på Krigsarkivet, bl a Flygstaben, Flygsäkerhetsinspektionen, Serie EII, Inkomna haveridokument, 1962 volym nr 77

Kasserat enligt FF skrivelse UHD A570:61 till FC daterad 1962-08-30.