SE-FHA
Typ: Piper PA-30-160 Twin Comanche
c/n : 30-1844
Tillverkad år 1969
Interrimregistrering 1969-03 AB Nyge-Aero, Nyköping
Registrerad 1969-04 Skellefteå Gummifabriks AB, Ersmark (ersatt av SE-GGA)
Avreg 1974-05-22 Sålt till Danmark, reg OY-RYS, åter Sverige
Registrerad 1995-01-12 Twincom Aviation AB, Landvetter
Haveri 1999-05-06 Göteborg-Säve, av banan vid landningen pga felaktig montering av nyttlandställ.
Avreg 1999-08-10 Sålt till USA, reg N2235W
SE-FHA, Piper PA-30-160 Twin Comanche
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 26 jan 2010, 22:04
- Ort: Alingsås
Re: SE-FHA, Piper PA-30-160 Twin Comanche
Fanns Twin Comanche med 260 hästkrafters motor eller har det smugit in sig ett fel?
Sven-Erik - ett stort tack till dig och er andra som gör all denna information med data och bilder tillgänglig för oss andra!
Rubriken ändrad 2015-02-27 av S E Jönsson från Comanche 260 till Piper PA-30 Twin Comanche 160.
Tack Johan för Din uppmärksamhet och påpekandet. / Sven-Erik
Sven-Erik - ett stort tack till dig och er andra som gör all denna information med data och bilder tillgänglig för oss andra!
Rubriken ändrad 2015-02-27 av S E Jönsson från Comanche 260 till Piper PA-30 Twin Comanche 160.
Tack Johan för Din uppmärksamhet och påpekandet. / Sven-Erik
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-FHA, Piper PA-30-160 Twin Comanche
Enligt Air-Britain´s "Piper Aircraft and their forerunners" så verkar det bara ha funnits PA-30 med 160 hk motorer. Under 1967 experimenterade Piper med en Twin Comanche B med 200 hk motorer (N8300Y c/n 30-4000) och jag citerar från texten i boken "up to 290 hp was experimented with but none of the derivatives ever went into production". Ett par "field conversions" är "the Miller Twin Comanche 200 has 200 hp Lycoming I0-360 engines or turbo charged 200 hp Lycoming TI0-360 engines and added dorsal fins".Johan Jonasson skrev:Fanns Twin Comanche med 260 hästkrafters motor eller har det smugit in sig ett fel?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-FHA, Piper PA-30-160 Twin Comanche
Med anledning av att det i rubriken hittills stått "SE-FHA, Piper PA-30 Twin Comanche 260"
I det underlag som jag gått efter för detta flygplan står det 260, och när jag skrev in uppgifterna ovan reflekterade jag inte över det. Sannolikt en felskrivning från början.
I Transportstyrelsens register på nätet står endast PA-30. I FAA:s register, vid sökning på tillverkningsnumret, bekräftas registreringen N2235W. Där framgår också att motorn är en IO-320 och den är fyrcylindrig Denna motortyp har normalt 150 eller 160 hk. Jag har också kollat i boken "Piper Aircraft and their forerunners" av Roger W. Peperell och Colin M. Smitt där det framgår att under 1969 tilllverkades flygplanen med c/n 30-1745 till 30-2000 som typ C och samtliga föresedda med 160 hp Lycoming IO-320-B alternativt 160 hp Lycoming TIO-320-CIA (turboversion).
Vi kan därför utgå från att det skulle varit 160 och inte 260. Jag gör därför en ändring i inläggen ovan i rubriken, så det blir rätt.
Tack för uppmärksamheten och påpekandet.
Sven-Erik
I det underlag som jag gått efter för detta flygplan står det 260, och när jag skrev in uppgifterna ovan reflekterade jag inte över det. Sannolikt en felskrivning från början.
I Transportstyrelsens register på nätet står endast PA-30. I FAA:s register, vid sökning på tillverkningsnumret, bekräftas registreringen N2235W. Där framgår också att motorn är en IO-320 och den är fyrcylindrig Denna motortyp har normalt 150 eller 160 hk. Jag har också kollat i boken "Piper Aircraft and their forerunners" av Roger W. Peperell och Colin M. Smitt där det framgår att under 1969 tilllverkades flygplanen med c/n 30-1745 till 30-2000 som typ C och samtliga föresedda med 160 hp Lycoming IO-320-B alternativt 160 hp Lycoming TIO-320-CIA (turboversion).
Vi kan därför utgå från att det skulle varit 160 och inte 260. Jag gör därför en ändring i inläggen ovan i rubriken, så det blir rätt.
Tack för uppmärksamheten och påpekandet.
Sven-Erik
-
- Inlägg: 4098
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-FHA[1]+[2] Piper PA-30 Twin Comanche C
Enligt Export LvB utfärdat av FAA och första fångeshandlingar från Piper är denna PA-30 en '160' och vid sina två vistelser i Sverige (69-75 och 95-99) står det ingenting om '260'. Historik nedan.
SE-FHA[1]+[2]
Piper PA-30 Twin Comanche C
C/n 30-1844
YoM 1969
Ex (N2235W)
19690228 Res AB Nyge-Aero, Nyköping
19690224 BofS Piper Aircraft Corp./AB Nyge-Aero, Nyköping (as SE-FHA)
19690224 US Export CofA #E-87370 to Sweden
19690228 Appl for Reg AB Nyge-Aero, Nyköping
19690303 Ir Reg CofR #12/69 AB Nyge-Aero, Nyköping
19690424 Temp PtF until 0502 (TAT 25)
19690425 CofA #2665
19690425 Reg CoR #2554 Skellefteå Gummifabriks AB, Ersmark (19690410)
19700630 CofA lapsed until 0828
19700502 Incident, Åsele between Östersund-Skellefteå at flight level F090, one LH prop blade detached and impacted nose
19731220 Export CofA #295/73 to Ireland (TAT 629)
19740522 Canx sold Denmark (Business Jet Flight Center AS) OY-RYS (Reg 19740911>Cnx 19941229)>SE-FHA[2]
19740930 Swedish CofA lapsed
19950102 BofS Coastair A/S, Esbjerg/Twincom Aviation AB, Landvetter
19950104 Temp PtF until 0131, technical check flights and ferry EKEB-ESGB (TAT 2922)
19950112 CofA
19950112 Reg CofR #6603 Twincom Aviation AB, Landvetter (as SE-FHA[2])
19970131 CofA lapsed until 0214
19990810 Canx as Sold USA N2235W (Reg 19990831?)
20000131 Swedish CofA lapsed
********
Source credits: Riksarkivet, LFV Centralarkivet, TS & danishaircraft.dk
SE-FHA[1]+[2]
Piper PA-30 Twin Comanche C
C/n 30-1844
YoM 1969
Ex (N2235W)
19690228 Res AB Nyge-Aero, Nyköping
19690224 BofS Piper Aircraft Corp./AB Nyge-Aero, Nyköping (as SE-FHA)
19690224 US Export CofA #E-87370 to Sweden
19690228 Appl for Reg AB Nyge-Aero, Nyköping
19690303 Ir Reg CofR #12/69 AB Nyge-Aero, Nyköping
19690424 Temp PtF until 0502 (TAT 25)
19690425 CofA #2665
19690425 Reg CoR #2554 Skellefteå Gummifabriks AB, Ersmark (19690410)
19700630 CofA lapsed until 0828
19700502 Incident, Åsele between Östersund-Skellefteå at flight level F090, one LH prop blade detached and impacted nose
19731220 Export CofA #295/73 to Ireland (TAT 629)
19740522 Canx sold Denmark (Business Jet Flight Center AS) OY-RYS (Reg 19740911>Cnx 19941229)>SE-FHA[2]
19740930 Swedish CofA lapsed
19950102 BofS Coastair A/S, Esbjerg/Twincom Aviation AB, Landvetter
19950104 Temp PtF until 0131, technical check flights and ferry EKEB-ESGB (TAT 2922)
19950112 CofA
19950112 Reg CofR #6603 Twincom Aviation AB, Landvetter (as SE-FHA[2])
19970131 CofA lapsed until 0214
19990810 Canx as Sold USA N2235W (Reg 19990831?)
20000131 Swedish CofA lapsed
********
Source credits: Riksarkivet, LFV Centralarkivet, TS & danishaircraft.dk