Sida 1 av 1

Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 12 mar 2009, 23:12
av Thorulf Arwidson
Det tillverkades 150 st. SK60 för svenska flygvapnet. Några har havererat som bekant. Enligt min lilla uppfattning borde det finns ca. 140 kvar. Det var 100 flygplan som fick nya motor (FJ44) för drygt tio år sedan. Kan någon hjälpa mig med och ge en översiktlig redogörelse för hur många fpl som är i tjänst och vad som har hänt med de övriga? Är de skrotade eller finns de uppställda någonstans? Inga har ju sålts eller skänkts bort. Är 40 fpl skrotade? Är ytterligare 50 eller 60 förrådsställda? Motorbytet lär enligt uppgift ha gått på över 800 milj. Vad har hänt med flygplanen? De som flyger på flygskolan (Malmen) och på flottiljerna kan väl inte vara så många? Hur många fpl ska underhållas av SAAB framöver?

Thorulf Arwidson

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 12 mar 2009, 23:44
av Erik
Från FMV angående kontraktet med Saab:
Den totala SK 60-flottan består av cirka 80 flygplan, av dessa hålls idag 65 flygklara. Då Saab tar över beräknas det finnas mellan 30-35 flygklara plan.

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 13 mar 2009, 12:14
av Thorulf Arwidson
Tack för informationen. Det är nu ännu mera intressant att få veta vad som har hänt med ca. 90 fpl. Om de skrotats borde ju det kunna klargöras av FM. Och vad hände med de flygplansindivider som fick nya motorer? Vilken gångtid har motorerna haft om nu flygplanen har skrotats? I dag är FM bra på att informera om Kosovo, Afghanistan och andra utlandsinsatser. Men dåliga på att berätta om hur olika materielprojekt avvecklas. Det är väl bara att informera om hur det är.

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 13 mar 2009, 19:45
av Emil Lindberg
Då jag och en anna flyghistoriker har filat på material till en bok om SK 60 under flera år har jag lite infomation som kanske kan vara av intresse.

080430 såg läget ut så här:
80 st aktiva (icke tagna ur tjänst)
11 st havererade
59 st kasserade (tagna ur tjänst, skrotade, demonterade eller liknande)

Totalt modifierades 106 st SK 60A, B och C med RM 15. Av dessa hade 26 st tagits ur tjänst 080430

I boken kommer mycket mer statistik för kalenderbitare! Boken kommer att ges ut "om några år".

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 13 mar 2009, 20:03
av Håkan Olsson
Emil Lindberg skrev:Då jag och en anna flyghistoriker har filat på material till en bok om SK 60 under flera år har jag lite infomation som kanske kan vara av intresse.
Emil,
Kommer boken att handla enbart om SK 60 eller kommer övriga varianter av SAAB 105 att tas upp också ?

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 13 mar 2009, 20:14
av Emil Lindberg
Fel av mig. Boken kommer att handla om SAAB 105. Av detta är SK 60 faktiskt bara en liten del, då det har förekomit en massa projektförslag till andra varianter av SAAB 105. Och SK 60 såklart.

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 14 mar 2009, 11:13
av Thorulf Arwidson
Tack för informationen. Det tycks innebär att 26 fpl med de nya motorerna har "tagits ut tjänst". Innebär det att de är förrådsställda eller vad innebär det? Är det någon som vet antalet timmar på 26 planen? Har flertalet av de 59 plan som utrangerats gått till skrot eller har de använts för brandövningar och liknande verksamhet? Vilken "skrothandlare" är det som har tagit hand om de plan som skrotats? Det fanns tidigare vissa idéer om att skänka ett antal fpl till Estland och till Lettland. Vad blev det av dessa tankar? Ville inte de två länderna ta emot fpl? När skedde egentligen motorbytet och hur lång fortsatt flygtid/tid räknade man då med? Har planeringen ändrats efter genomförandet av motorbytet?

Re: Vad har hänt med alla SK 60?

Postat: 14 mar 2009, 12:45
av Fredric Lagerquist
Sen har vi måldragarversionen, den tilltänkta, som det surrades en del om för sju-åtta år sedan...

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 14 mar 2009, 14:24
av Håkan Olsson
Emil Lindberg skrev:Fel av mig. Boken kommer att handla om SAAB 105. Av detta är SK 60 faktiskt bara en liten del, då det har förekomit en massa projektförslag till andra varianter av SAAB 105. Och SK 60 såklart.
Det skall bli mycket intressant läsning !
Den bästa informationen som jag läst hitills om SAAB 105 har faktiskt varit i utländska publikationer där man beskrivit de olika projekten.

Gångjärn på vingframkanten t.ex:
Bild

Notera skruvhålen för att justera framkanten:
Bild

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 14 mar 2009, 21:45
av Emil Lindberg
Thorulf Arwidson skrev:Tack för informationen. Det tycks innebär att 26 fpl med de nya motorerna har "tagits ut tjänst". Innebär det att de är förrådsställda eller vad innebär det? Är det någon som vet antalet timmar på 26 planen? Har flertalet av de 59 plan som utrangerats gått till skrot eller har de använts för brandövningar och liknande verksamhet? Vilken "skrothandlare" är det som har tagit hand om de plan som skrotats? Det fanns tidigare vissa idéer om att skänka ett antal fpl till Estland och till Lettland. Vad blev det av dessa tankar? Ville inte de två länderna ta emot fpl? När skedde egentligen motorbytet och hur lång fortsatt flygtid/tid räknade man då med? Har planeringen ändrats efter genomförandet av motorbytet?

Oj oj, nästan "mission impossible" att svar på detta. Du får nog vackert vänta på boken och hoppas på att en del av svaren finns där.

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 15 mar 2009, 11:21
av Otto
Hej.
Som exempel kan vi ta 60001 som fick RM-15.
Sista flygning 040212.
Drifttid 4564 timmar.
Kasserad 050404'
Som SK-60A flög denna kärra 701 timmar och sista flygning 7209.

Otto

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 18 mar 2009, 11:07
av Thorulf Arwidson
Om jag har förstått det rätt så har kanske 59 fpl skrotats eller finns uppställda. Men hur används de drygt 100 som fick nya motorer och ny instrumentering etc.? Det rörde sig om åtskilliga hundra miljoner kronor i modifierningskostnader. Som intresserad skulle man önska att någon inom flygvapnet kunde lämna utförligare information. Hur många gångtimmar har flygplanen haft efter motorbytena? Hur många står bara uppställda och hur många är i aktiv tjänst? Det nyligen ingångna avtalet med SAAB om underhåll av SK60 antyder ju att det bara är en mindre del av de modifierade planen som kommer att användas. Vad händer med övriga? Jag hoppas att någon inom flygvapnet vill lämna ordentlig information. Det kan knappast råda någon sekretess i dessa frågor.

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 18 mar 2009, 17:38
av Bengt Ekbladh
Då nu en bok är aviserad, kanske vi skall låta författarna sammanställa o skriva klart.

Hoppas den är på gång snart??

Alltså när kan vi läsa om SAAB 105:s hitillsvarande historia?

Bengt

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 18 mar 2009, 18:08
av Emil Lindberg
Som sagt; "om några år"

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 18 mar 2009, 21:00
av Per Björkqvist
SK 60 deponerade från Flygvapenmuseum:

F 15 Flygmuseum, Söderhamn 60145
F 16 museum, Uppsala 60001
Jämtlands Flyg- och Lottamuseum 60056 F 5-56
Ljungbyheds militärhist. museum 60142
Ljungbyheds militärhist. museum 60132 på pelare
Svedinos Bil- och Flygmuseum SE-XBZ Saab-105 XT
F 21 museum, Luleå 60004 SK 60C

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 18 mar 2009, 23:45
av Erik
Utställd Flygvapenmuseum: 60091, SK 60B
Magasinerad Flygvapenmuseum: 60113, SK 60A
Swedish Air Force Historic Flight: 60140, SK 60E
På pinne vid E4 utanför Linköping: ?

Tråd om SK 60 på fd F 16 från forumet innan kraschen

Re: Vad har hänt med alla SK60?

Postat: 01 jan 2012, 15:37
av Emil Lindberg
Det finns nu en grupp om SAAB 105/SK 60 på Facebook. Välkomna att gå med!

http://www.facebook.com/groups/20064221 ... 911253900/