32557
J 32B
Typ: SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.557
1959-08-21 Till F 1 kod F 1-57
Godkänd 1959-09-07
1963-03-04 Totalhaveri i Mälaren
Kasserad 1963-07-05
32557 J 32B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 32557 J 32B
32557 J 32B
1963-03-04 Totalhaveri i Mälaren
Kasserad 1963-07-05
Planet slår ner brinnande på isen strax norr om Aggarön i Mälaren.
Flygkadett J.N.F. Eliasson och nav B.O. Johns hoppar strax efter start F1.
Detta pga att brandvarningen utlöst.
1963-03-04 Totalhaveri i Mälaren
Kasserad 1963-07-05
Planet slår ner brinnande på isen strax norr om Aggarön i Mälaren.
Flygkadett J.N.F. Eliasson och nav B.O. Johns hoppar strax efter start F1.
Detta pga att brandvarningen utlöst.
Re: 32557 J 32B
På FB berättar piloten Jan Eliasson om haveriet::
Vi hade mörkerövning.Direkt efter start och landningsstället fällts in hördes en smäll från bakre delen av fpl. Båda brandvarningslamporna tändes och skakningar känndes i fpl. Uppfattade ett ljussken när jag tittade bakåt. Första tanken var att svänga tillbaka in i landningsvarvet men ett fulltankat plan med brand ledde till beslut att hoppa trots att risken för misslyckande kändes stor. Höjden var ca 200 meter. Meddelade nav, Johns att vi hoppar. Han fällde huven och sköt ut sig. När jag skulle ta tag i handtaget för utskjutning tog vinden tag i armen som vreds bakåt pga att stolen var i högt läge. Andra försöket gick bättre. Det nästa jag minns var att jag såg mina ben och fallskärmslinor mellan dem och var övertygad om att skärmen inte skulle hinna utveckla sig. Sedan först ett hårt ryck och en känsla av att åka uppåt med hög fart. I nästa ögonblick upptäcker jag att jag håller på att kollidera med Johns ocg slänger upp fötterna för att inte sätta dem i huvudet på honom. Vaknar på mälarens is av att Johns ropar efter mig. Det var månsken så det var min egen skugga och fallskärm jag såg mot isen. Jag blev förvånad över att skärmen hann utvecklas och att vi båda klarade oss. Det var bara min svanskota som tog stryk.
Orsaken var att fpl tvättats efter tidigare skjutövning och vätska blvit kvar och antänts.
Vi hade mörkerövning.Direkt efter start och landningsstället fällts in hördes en smäll från bakre delen av fpl. Båda brandvarningslamporna tändes och skakningar känndes i fpl. Uppfattade ett ljussken när jag tittade bakåt. Första tanken var att svänga tillbaka in i landningsvarvet men ett fulltankat plan med brand ledde till beslut att hoppa trots att risken för misslyckande kändes stor. Höjden var ca 200 meter. Meddelade nav, Johns att vi hoppar. Han fällde huven och sköt ut sig. När jag skulle ta tag i handtaget för utskjutning tog vinden tag i armen som vreds bakåt pga att stolen var i högt läge. Andra försöket gick bättre. Det nästa jag minns var att jag såg mina ben och fallskärmslinor mellan dem och var övertygad om att skärmen inte skulle hinna utveckla sig. Sedan först ett hårt ryck och en känsla av att åka uppåt med hög fart. I nästa ögonblick upptäcker jag att jag håller på att kollidera med Johns ocg slänger upp fötterna för att inte sätta dem i huvudet på honom. Vaknar på mälarens is av att Johns ropar efter mig. Det var månsken så det var min egen skugga och fallskärm jag såg mot isen. Jag blev förvånad över att skärmen hann utvecklas och att vi båda klarade oss. Det var bara min svanskota som tog stryk.
Orsaken var att fpl tvättats efter tidigare skjutövning och vätska blvit kvar och antänts.
Re: 32557 J 32B
>>Orsaken var att fpl tvättats efter tidigare skjutövning och vätska blvit kvar och antänts. >>
Skulle vara ytterst intressant vad haveriprotokollet säger om haveriet.......
Någon som kan ”lägga ut det””?
Skulle vara ytterst intressant vad haveriprotokollet säger om haveriet.......
Någon som kan ”lägga ut det””?
Re: 32557 J 32B
Hay! Jag skrev;;
>>Orsaken var att fpl tvättats efter tidigare skjutövning och vätska blivt kvar och antänts. >>
Skulle vara ytterst intressant vad haveriprotokollet säger om haveriet.......
Någon som har svaret om .
32557 J 32B 1963-03-04 Totalhaveri i Mälaren
>>Orsaken var att fpl tvättats efter tidigare skjutövning och vätska blivt kvar och antänts. >>
Skulle vara ytterst intressant vad haveriprotokollet säger om haveriet.......
Någon som har svaret om .
32557 J 32B 1963-03-04 Totalhaveri i Mälaren