Sida 1 av 1

32560 J 32B

Postat: 13 feb 2015, 23:05
av Bengt Ekbladh
32560
J 32B
Typ: SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.560
1959-08-18 Till F 1-60
Godkänd 1959-08-30
Haveri/tillbud. 1960-07-27

Startar F1...efter ca 300m rullning meddelar nav. att trolig brand uppstått.(rökutveckling)
Föraren avbryter starten och efter ca 300m ytterligare svänger av banan, ut på gräsfältet för att lämna banan fri.
Navigatören utlöser katapulten,men skärmen bär inte på den höjden.
Slår hårt i och avlider.(O.A. Vesterlund)
Ff S.O. Göransson satt kvar och alltså oskadd.

Planet repareras och
1961-10-01 överförs det till F21 som 21-46
Kasseras 1969-09-30

Re: 32560 J 32B

Postat: 28 sep 2017, 18:39
av Bengt Ekbladh
kolla 32528
Som J 32 Snö

Re: 32560 J 32B

Postat: 11 jan 2020, 21:52
av Bengt Ekbladh
....
32560 J 32B
...
Lite mer om Tillbudet 1960-07-27
...
Olyckshändelse med J 32 från F 1
Ff (O G) påbörjade start från F 1 i Hässlö och under accelerationen trängde vit rök ut i kabinen och flygnav (A V) uppmärksammade ff på detta.
Hastigheten var inte så hög utan ff, som kände en svag röklukt, kunde styra av banan och stanna.
Ff hade precis påbörjat den automatiska huvöppningen när huven splittrades i en öronbedövande smäll och han förstod att
flygnavigatören hade skjutit ut sig. Katapultstolen sköts upp 10 m i luften där fnav separerade från stolen och fallskärmen utlöstes men
den hann inte utvecklas innan fnav slog i marken.
Fnav avled kort därpå av sina svåra skador. Ingen brand kunde upptäckas.
Haveriorsak :Under vissa väderförhållanden kan kondensrök uppstå i kabinen. Den aktuella dagen var det varm och fuktig väderlek och kondensrök uppstod
varvid fnav antagligen blev skrämd och stressad av den onormala situationen.
Fnav hade antagligen inte alls försökt skjuta ut sig utan förväxlade två handtag när han skulle snabbutlösa de remmar som höll honom fast i sitsen.
I stället för att dra i handtaget för remfrigöringen som satt vid sidan av stolen drog han i den stressade situationen i handtaget för stolutskjutningen som var placerat mellan benen.
Hade fnav väntat någon sekund med att dra i handtaget så hade han överlevt. Med huven i uppfällt läge hade stolutskjutningen varit spärrad.
SHK ifrågasatte placeringen av de två handtagen och ansåg det nödvändigt att granska säkringen av katapultstolar i samband med huvöppning:
”Det nuvarande systemet innebär onödiga och allvarliga faromoment.”
Det påtalades också att flygarna måste få mer kännedom om förhållandet med kondensrök.
se...
https://svfplhist.home.blog/fpl-32-tillbud-1960-07-27/
... vill du läsa mer?...ok slå upp sid 265-266 i
Haveriet // Ulf Eneroth
Intressant tro mig.
..obs
Planet repareras och
1961-10-01 överförs det till F21 som 21-46
Kasseras 1969-09-30