Sida 1 av 1

Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 15 mar 2009, 14:05
av Bengt Ekbladh
En undran:

Millan . Den propellerdrivna nödeffektaggregatet som, i fall av el- eller hydraulbortfall, skulle kopplas in automatiskt vid landning (och start?)
Den orsakade ett totalhaveri under start från Heden-basen utanför Boden.

Kan det vara J35F 35529 F13-58 som 1978-02-28 havererade söder om Boden ?

Stämmer ovanstående och i så fall hur orsakade nödeffektaggregatet haveriet?

Bengt

Re: Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 15 mar 2009, 21:38
av Björn Ek
Hej,

Det haveri du relaterar till är säkert det med 35529 58 ur F13 som havererade efter start från Heden 1978-02-28.
Efter start har flygplanet gått in i moln på 140 meters höjd och föraren har då blivit ombedd att byta frekvens vilket kvitterades.
Efter detta har flygplanet i brant dykvinkel havererat. Föraren har skjutit ut sig på ca. 160 meters höjd, dock utanför räddningssystemets prestandagräns och omkommit.
I den preliminära rapporten anges orsaken till "okänd", men med ett förmodat materialfel som grundorsak.
Vid haveriet har "millan" varit utfälld villket tyder på att hydraulsystem eller elsystem varit drabbat av felfunktion av något slag. Skulle tro att ett missförstånd uppstått där "millan" sagts vara haveriorsak (tidningsartikel??), men där man menat att den primära haveriorsaken föranlett "millan" att fällas ut.

Re: Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 15 mar 2009, 22:23
av Bengt Ekbladh
Hej o tack Björn.
Nej inte tidningsartikel , från min del utan från:
En av de 3 sidorna på

http://www.cenara.com/users/ce02532/Fly ... er%203.htm

>>>ca. 160 meters höjd, dock utanför räddningssystemets prestandagräns>>>

prestandagränsen måste väl ha varit lägre?
Inverterat läge?
Haveriorsaken alltså eg. outredd?

Bengt

Re: Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 16 mar 2009, 10:44
av Björn Ek
Hej,

Det jag relaterade till var den preliminära undersökningen. Givetvis har man senare fastslagit orsaken till haveriet.
Jag har inte tillgång till rapporten, men vet att det rörde sig om en kortslutning i det elektriska systemet.
Detta kan ha slagit ut viktiga system som omöjliggjorde förutsättningen för föraren att klara ut flygläget under IMC.
När det gäller räddningssystemet så är, under normala fall, 160 meters höjd inga problem, men vid en dykvinkel på 30 grader och farten M 0,85
så räcker det inte till. Dels blir stolekipagets bana nedåtgående, och med aktuell fart räcker inte tiden till för att få en bärande skärm. En annan omständighet är att det föreligger stor risk för kollision mellan stolen och skärmen efter speparationen, vilket blev fallet i det aktuella haveriet.

Re: Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 16 mar 2009, 13:48
av Erik Johansson
Hej Bjorn,

I just wonder about one thing. I was licensed on the J35 and worked on Drakens at F18 years back. If I remember correctly the ejection seat, when the aircraft was jacked up in a horizontal position, aimed some 20 – 30 degrees backwards

You say that at diving at 30 degrees ejection would not work. Diving at 30 degrees I suppose the ejection seat would fire approximately straight up. Was it the speed that caused the escape from the aircraft to fail?

Re: Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 16 mar 2009, 20:57
av Björn Ek
Hej Erik,

I will answer you in English, and hope that the rest of the viewers are okay with that.
As you say, the installation angle of the J 35 ejection seat is greater then in any other Swedish fighter aircraft.
The diving angle of the aircraft and the angle of the seat installation could very well take each other out in this particular case.
How ever, as you mention, the speed is the reason for the unsuccessful ejection.
At the current speed with a 30 degree dive angle the distance to impact is close to 600 meters and the time approximately 2 seconds.
Even though the ejection itself is vectored rearwards the entire envelope will be carried in the same direction as the aircraft.
In a level ejection at high speed the earths gravity helps in the separation between seat and aviator, but the steeper the diving angle is,
the higher is the risk of a collision between the seat and the parachute during its deployment.

Re: Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 18 mar 2009, 22:26
av Klas Andersson
Hej !
Tror det kan vara en del läsare som inte har en susning om vad "millan" är ??
så jag gick ut och sparkade runt lite i mitt skrot !! och se på f-n !! där låg det en :-)
har även scannat ett par blad ur Beskrivningen för J 35F

Tidigare hade vi en man vid namn Bertil Andersson som "Alltid" svarade på frågor om Haverier ,det var så att han var en
pensionerad tidigare Haveriutredare som nu hade nån sorts uppdrag att scanna haverirapporter på Krigsarkivet och sedan lägga upp dom i en Databas
Han har tidigare hjälpt mej med mycket info om Haverier , men nu får jag inget mailsvar längre !
och han verkar heller inte vara registrerad i Forumet längre ? jag tror han bodde i Spånga ?
Någon som har kontakt med Bertil ?

Bild
Bild[][Bild
/img]
Bild[Bild/img]
Bild[/imBildg]

Re: Millan haveriorsak vid Heden?

Postat: 13 apr 2009, 09:54
av Steppen
Hejsan!

Vad jag minns om haveriet är att flygplanet fick elfel. Millan gick ut, men det var kortslutning i kablaget till millan så den gav ingen ström. Utan växelström fungerade inte FLI (konsthorisonten) i 35. Felindikeringen på FLI syntes väldigt dåligt. Det var små prickar i FLI som skiftade från vitt till grått, eller omvänt. Med ett felaktigt FLI tappade piloten flygläget och skjöt ut sig i ryggläge.

Ha de Steppen