Convair CV440 med lång nos?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej,

En bekant till mig (Jerry Adamson) började sin bana i North Central och deras CV-440. North Central blev Republic Airlines och sedermera Northwest Airlines.
NWA blev också launch customer på Boeing 747-400 och Jerry en av de absolut första som flög den.

Vad jag dock undrar över , varför hade den så långt nosparti jämfört med våra CV-440 här i Sverige.
CV-580 med Allison 501 har jag sett med lång nos. Är detta en sådan nos??

Hans SFF-F
Convair CV-440-42 North Central
N8444H_Convair_440_NCA_Cleveland_27081966_1280a.jpg
Convair CV-440-75
Linjeflyg_Metropolitan_SE-CCM.jpg
LN-BFT
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 jun 2012, 22:13

Re: Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av LN-BFT »

Lang nese inneholder/gir plass til vær-radar.De som ikke trenger dette, vil spare vekt med den korte nesen,og muligens ha litt bedre sikt fra cocpit. Bl.a Conair som flyr brannbombing, byttet til kort nese på 580er.I Norden hadde Finnair og Nor-Fly lang nese på enkelte 440er.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hei LN-BFT!

Kjempebra svar!!

Tusen takk,

Hans din nabo i öster!!

(SE-SAM pa flyprat.no)
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av Rolf Larsson »

Hej Hans ! Eftersom du har en bild på SE-CCM så bifogar jag ett par bilder på samma maskin men nu som N25DR och med den långa radarnosen. Första bilden tog jag på X51/Homestead General Airport 4 november 1987 och den andra bilden på OPF/Opa Locka 27 november 1984.
N25DR X51 87-11-04.jpg
N25DR OPF 84-11-27.jpg
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Rolf,

Se där ja!! Intressanta bilder du bjuder på.
CV-440 uppgraderades/byggdes om till en massa olika varianter utrustade med både Napier Eland , Allison och Rolls-Royce Dart motorer.
Fint gammalt flygplan:-))

Hans
Rolf Larsson
Inlägg: 1591
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av Rolf Larsson »

Valet av Napier Eland motorer blev aldrig någon succé på CV , de två prototyperna liksom Allegheny´s CV540 konverterades tillbaka till CV440 och RCAF maskinerna konverterades till CV580. Som en parentes kan nämnas att några av Linjeflygs maskiner som såldes till USA står som "type-engine turboprop" i FAA-registret vilket är fel. Ingen av Linjeflygs maskiner blev ombyggd med turboprop motorer.
Beträffande lång eller kort radarnos så är det här en bild på en ex-Linjeflygmaskin , SE-CCL senare N96CF, som hos Combs blev utrustad med korta radarnosen och fraktdörr , bilden tagen av John Wegg i Denver i juli 1979.
Bilagor
N96CF DEN 79-07 John Wegg.jpg
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Här kommer 17 minuter Metropolitan historia !!
Väl värd att se , lite annat ögongodis förekommer också!!

Convair CV-440 Metropolitan Promo Film - 1955
https://www.youtube.com/watch?v=paF208PI048

Enjoy!!
/Hans
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Convair CV440 med lång nos?

Inlägg av Hans O. Sandström »

Ett par trevliga Convair CV-580 från Aspen Airways Denver Stapleton Airport 1986.
De hade flera olika färgvarianter på sin logo , förutom dessa blått och brunt vet jag säkert.
Kanske fanns det fler varianter?? Någon som vet?

Hans SFF-F
Trevlig målning på trevliga flygplan.
Convair_580_N5818_Aspen_Aws_DEN_Stapleton_20-1.07.86_edited-3.jpg
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"