KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Dags att ägna sig åt flyg- och flyghistoria istället för att ora om forumets eventuella tillkortakommanden :-) Det sägs att borde vara mer civilflyg/småflyg på forumet, det håller jag med om!

Under den första hälften av 80-talet flögs en USA-registrerad Rand KR-II i norra Småland/södra Östergötland. Den hade byggts av Gerhard Carlsson i USA och han hade med sig planet när han flyttade tillbaka till Sverige. Flygplanet var i huvudsak baserat på Hornlanda, men även i Hultsfred.

Bild

Nu undrar jag om någon vet vad som hände med denna KR-II?
Håkan Olsson

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Håkan Olsson »

Den enda nu registreade KR II i Sverige är SE-XOC som nu hör hemma i Stockholmsregionen. Byggåret på denna är 1983 så det är väl förmodligen inte samma maskin? (Sedan tvisar de lärde om KR-2 skall skrivas med romerska eller arabiska siffror samt med eller utan bindestreck men det är en annan historia :D )
Vidare efterforskning pågår......

Jag bifogar en länk för de som inte vet vad en KR II är för aerodyn
http://www.fly-kr.com/kr2.htm
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kan vara möjligt att Hornlanda-KR-tvåan senare (igen) renoverades och blev svenskreggad? Dock är det nog inte SE-XOC i så fall.

Kända KR-II/KR-2 byggda i Sverige:

SE-XEY haveri Kjula '97
SE-XFS (ej färdigbyggd)
SE-XHN
SE-XKG haveri Kjula '99
SE-XOC
SE-XOU
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Olle Ekwall »

I slutet av 70-talet var jag med en kollega till Irland. Kollegan hade med sig en nyköpt ritningssatts till en KR-2. PÅ dessa ritningar satt vi på hans hotellrum flera kvällar och studerade detaljlösningar. Det blev ingen byggstart de närmaste åren.

I slutet av 90-talet fick jag åter koll på byggläget. Då hade han nästan byggt färdigt en VW-motor och provsnickrat den centrala biten av vingbalken. Han hade också beslutat att bygget skulle bli en KR-2-S. S-varianten är lite rymligare i cockpit.

Något senare inköptes en havererad KR-2 som skulle lämna bitar till bygget. Om jag mins rätt så var det en del glasfiberkåpor och liknande som skulle vara användbara. Mitt minne säger också att den maskinen ursprungligen var byggd i USA. Kan det vara den maskinen du söker uppgifter om?

Jag tror bygget avstannade helt och att motorn kom till användning i en Jodel D18.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Olle Ekwall skrev:Något senare inköptes en havererad KR-2 som skulle lämna bitar till bygget. Om jag mins rätt så var det en del glasfiberkåpor och liknande som skulle vara användbara. Mitt minne säger också att den maskinen ursprungligen var byggd i USA. Kan det vara den maskinen du söker uppgifter om?
Inte alls omöjligt. Det ryktas att denna kärra kvaddades ca 1986. Om det kan hjälpa i "id-processandet" så hade den noshjul...
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Olle Ekwall »

Jag har nu lite mer info. Detta var inte den maskinen du sökte, men jag kan ju ändå skriva lite om den.

Den hade registrering N 631 Y . Vid sista ägarbytet hämtades maskinen någonstans i trakterna av Enköping-Västerås. Om den flugits i Sverige är inte känt. Vid ägarbytet var limfogarna i så dåligt skick att de delvis kunde tas isär med lätt handkraft. Maskinen var alltså inte havererad som jag uppgav tidigare. Vingar och fena finns fortfarande, medan kroppen har fallit sönder och skrotats. Motorn hade sålts av förre ägaren.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack Olle!

Visserligen inte "rätt" maskin, men väl så intressant ändå :-)

N631Y i FAAs databas: http://registry.faa.gov/aircraftinquiry ... ertxt=631Y

Noterar ägarnamnet Mikael Skott....och inte Michael Scott...
Mattias
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 maj 2013, 17:05

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Mattias »

Gerhards KR2 har beteckningen SE-XFS. Både noshjul och huvudhjul var infällbara efter egen konstruktion. Huvudhjulen fälldes in med hjälp av pneumatisk kolv. Det var en liten luftkompressor som försåg kolvarna med luft. XFS har både vingtankar och kroppstank eftersom Gerhard hade som tanke på att flyga XFS till Sverige. Motor var en Ravmaster 2100cc med turbo och hade en cs-propeller av märket Maloof.
Under början av 2013 såldes XFS till en flygentusiast i Eskilstuna.
Senast redigerad av Mattias den 01 maj 2013, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Mattias
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 maj 2013, 17:05

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Mattias »

SE-XOC byggdes i USA och importerades under 80-talet till Sverige. Bengt i Vallentuna renoverade maskinen och fick den luftvärdig i början på 90-talet. Både XOC och XFS har varit baserade på Hornlanda. XOC mellan åren 2010 till 2013.
Kjell Franzén
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 dec 2012, 12:51

Re: KR-II på Hornlanda tidigt 80-tal

Inlägg av Kjell Franzén »

Bilden och texten i EAA-nytt är mitt verk. Jag besökte Gerhard i Horn och jag blev inte riktigt klok på karln. Han var för ung för att ha pensionerat sig men hade ändå gjort sig gott om pengar. Han hade byggt på flygplanet på heltid vid fabriken.

Bara för några dagar sedan blev jag uppringd av nuvarande ägaren som letade efter Gerhard Carlsson och/eller hans son som var medbyggare åtminstone i USA. Gerhard har flyttat från Horn för många år sedan och nuvarande ägaren kunde inte hitta honom.

Tyvärr kunde jag inte heller hjälpa till.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"