Syd-Aero
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Syd-Aero
Är det någon som vet när, var och "hur" Syd-Aero bildades?
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Syd-Aero
Här http://www.airlinehistory.co.uk/Europe/ ... rlines.asp kan man läsa 1966
Första registrerade kärran jag hittar är
SE-EHI (Cessna F172E) 1964-11-17 Syd Aero, N Kronström*, Växjö
*Kan det vara samme man som var med och bildade Feringe Fk 1962? http://www.feringefk.se/Klubben.htm och som 2007 höll föredrag i SFF-Dalarna om "Mitt flygarliv"?
Kanske inbillning, men jag har i mina anteckningar noterat uppgifter om Syd-Aero i Flygrevyn 4/84 s 11 (20 år?). Hittar inte tidningen just nu.
Första registrerade kärran jag hittar är
SE-EHI (Cessna F172E) 1964-11-17 Syd Aero, N Kronström*, Växjö
*Kan det vara samme man som var med och bildade Feringe Fk 1962? http://www.feringefk.se/Klubben.htm och som 2007 höll föredrag i SFF-Dalarna om "Mitt flygarliv"?
Kanske inbillning, men jag har i mina anteckningar noterat uppgifter om Syd-Aero i Flygrevyn 4/84 s 11 (20 år?). Hittar inte tidningen just nu.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Syd-Aero
De som grundade Syd-Aero var Nils-Bertil "Nibbe" Kronström och Birger "Svarte-Petter" Petersson. Så du har en gubbe rätt, Kenneth
Men jag skulle vilja veta mer om omständigheterna kring bildandet av firman, som gissningsvis skedde 1963/64.
Men jag skulle vilja veta mer om omständigheterna kring bildandet av firman, som gissningsvis skedde 1963/64.
- Leif Kvist
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Åkerholm
Re: Syd-Aero
Duon Nils-Bertil Kronström och Birger Petersson kom till Uråsa under tidigt 60:tal och startade skolverksamhet under tillstånd, AB Carl Engström,Eslöv
När våren nalkades 1964 startade Syd-Aero med adress Box 5, Växjö. N-B Kronström var flygchef och flyglärare och Birger Petersson som då hade anställning som pilot (Curtis C-46)hos Transair i Malmö kom ofta till Uråsa och var behjälplig i den alltmer utökade skolverksamheten.
Något senare (1965?) kom en skrikigt blå Beech Travel Air in i bilden och Syd-Aero expanderade med taxiflyg som komplement. Detta fpl.var oftast stationerat i JKG med herrar Petersson och Eklund som piloter.
Var det 1967 eller 68 som Syd-Aero såldes och fick namnet Syd Aero Trafikflyg AB....någon som kommer ihåg?
/L
När våren nalkades 1964 startade Syd-Aero med adress Box 5, Växjö. N-B Kronström var flygchef och flyglärare och Birger Petersson som då hade anställning som pilot (Curtis C-46)hos Transair i Malmö kom ofta till Uråsa och var behjälplig i den alltmer utökade skolverksamheten.
Något senare (1965?) kom en skrikigt blå Beech Travel Air in i bilden och Syd-Aero expanderade med taxiflyg som komplement. Detta fpl.var oftast stationerat i JKG med herrar Petersson och Eklund som piloter.
Var det 1967 eller 68 som Syd-Aero såldes och fick namnet Syd Aero Trafikflyg AB....någon som kommer ihåg?
/L
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Syd-Aero
Tack för infot, Leif!
Syd-Aero bildades enligt Nibbe 1962. Förhoppningsvis mer information senare.
Den blå Beech Travel Air'en - var det Dackeflygs/Drangels SE-EES? Fast var inte den röd?
Runt 1965 var Syd-Aero inte bara etablerade på Växjö/Uråsa utan även på Jönköping/Axamo. Man skolade med Cessna 172, förutom innan nämda SE-EHI även SE-EHW och inlånade SE-EAS samt SE-ESU...kanske fler...
Syd-Aero bildades enligt Nibbe 1962. Förhoppningsvis mer information senare.
Den blå Beech Travel Air'en - var det Dackeflygs/Drangels SE-EES? Fast var inte den röd?
Runt 1965 var Syd-Aero inte bara etablerade på Växjö/Uråsa utan även på Jönköping/Axamo. Man skolade med Cessna 172, förutom innan nämda SE-EHI även SE-EHW och inlånade SE-EAS samt SE-ESU...kanske fler...
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Syd-Aero
Mer information var utlovad...
1962 registrerades den enskilda firman Syd-Aero N-B Kronström. "Nibbe" Kronström jobbade på säsongsbasis hos Engströms i Eslöv som puderflygare och när säsongen var över behövdes annan sysselsättning. Ett avtal slöts med Kronbergs Fk på Växjö/Uråsa och Kronström började skola där med sin egna Piper Cub, klubbens Cessna 150 och senare även med en privatägd Cessna 172.
1963 (?) kom Birger Petersson också med i firman som bytte namn till Syd-Aero Kronström & Petersson (fast utåt hette verksamheten hela tiden kort och gott Syd-Aero). Petersson hade också jobbat hos Engströms.
Feringe-fältet återuppväcktes ur sin dvala och den nybildade flygklubben därstädes startade skolverksamhet med hjälp av Syd-Aero. Snart tillkom även filialer i Hultsfred och Ronneby.1964 startade man även verksamhet på nya flygplatsen i Jönköping (ASA-flyg hade avslutat sitt engagemang med flygskola på orten då Rocksjö-fältet lades ner). Något år senare tillkom även tvåmotor-skolning/taxiflyg och till detta använde man den i tråden innan nämnda Beech Travel Air'en SE-EES.
Man ville fortsätta expandera och två bröder från Oskarshamn (Be-Ge) som tagit cert hos Syd-Aero i Hultfred köpte in sig i firman. Med deras finansieringshjälp anskaffades två Piper Navajo för att användas för linjetaxi - Syd-Aero Trafikflyg var fött. I samma veva köptes ett antal Piper Cherokee in och specialavtal slöts med Nyge där Syd-Aero blev "local dealer" för Piper. Vi är nu framme vid 1967 och Petersson gick vidare och började jobba som pilot hos Stora Kopparberg.
Kronström jobbade kvar i Syd-Aero till 1968/69 då han började som pilot hos Stenberg-Flygt. Då ägdes firman av Be-Ge i Oskarshamn...där man var i full färd att bygga en flygplats och dit Syd-Aero sedermera flyttade. Verksamhetsinriktningen hade då förskjutits mot linjetaxi/trafikflyg...
1962 registrerades den enskilda firman Syd-Aero N-B Kronström. "Nibbe" Kronström jobbade på säsongsbasis hos Engströms i Eslöv som puderflygare och när säsongen var över behövdes annan sysselsättning. Ett avtal slöts med Kronbergs Fk på Växjö/Uråsa och Kronström började skola där med sin egna Piper Cub, klubbens Cessna 150 och senare även med en privatägd Cessna 172.
1963 (?) kom Birger Petersson också med i firman som bytte namn till Syd-Aero Kronström & Petersson (fast utåt hette verksamheten hela tiden kort och gott Syd-Aero). Petersson hade också jobbat hos Engströms.
Feringe-fältet återuppväcktes ur sin dvala och den nybildade flygklubben därstädes startade skolverksamhet med hjälp av Syd-Aero. Snart tillkom även filialer i Hultsfred och Ronneby.1964 startade man även verksamhet på nya flygplatsen i Jönköping (ASA-flyg hade avslutat sitt engagemang med flygskola på orten då Rocksjö-fältet lades ner). Något år senare tillkom även tvåmotor-skolning/taxiflyg och till detta använde man den i tråden innan nämnda Beech Travel Air'en SE-EES.
Man ville fortsätta expandera och två bröder från Oskarshamn (Be-Ge) som tagit cert hos Syd-Aero i Hultfred köpte in sig i firman. Med deras finansieringshjälp anskaffades två Piper Navajo för att användas för linjetaxi - Syd-Aero Trafikflyg var fött. I samma veva köptes ett antal Piper Cherokee in och specialavtal slöts med Nyge där Syd-Aero blev "local dealer" för Piper. Vi är nu framme vid 1967 och Petersson gick vidare och började jobba som pilot hos Stora Kopparberg.
Kronström jobbade kvar i Syd-Aero till 1968/69 då han började som pilot hos Stenberg-Flygt. Då ägdes firman av Be-Ge i Oskarshamn...där man var i full färd att bygga en flygplats och dit Syd-Aero sedermera flyttade. Verksamhetsinriktningen hade då förskjutits mot linjetaxi/trafikflyg...