SE-EZN havererad

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Seve Ungermark
Kontakt:

SE-EZN havererad

Inlägg av Seve Ungermark »

Twin Comanchen SE-EZN totalhavererade den 28 maj 1978 omedelbart efter start. Någon som vet mer? Du kan även svara direkt till seve@ungermark.se
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: SE-EZN havererad

Inlägg av Kenneth Göransson »

Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Seve Ungermark
Kontakt:

Tack för tipset. Svar på mina frågor fick jag för övrigt när jag tog ut Michael Sanz' heltäckande Bromma flygplats (1996) ur bokhyllan. Ibland tänker man (jag) lite långsamt...
Arne M

Inlägg av Arne M »

Seve Ungermark skrev:Tack för tipset. Svar på mina frågor fick jag för övrigt när jag tog ut Michael Sanz' heltäckande Bromma flygplats (1996) ur bokhyllan. Ibland tänker man (jag) lite långsamt...
Jag minns den här tragiska händelsen med två förolyckade speciellt eftersom jag hade varit i Drottningholm och fick ta en annan väg hem med bilen från Brommaplan efter det flygolyckan hade inträffat. Var det för övrigt den här kraschen där piloten var en flygläkare med en officiel ställning vid certgivningen till blivande flygare? Eller blandar jag ihop den här olyckan med någon annan händelse?

undrar Arne som kunde ha passerat platsen med bilen just vid tidpunkten för olyckan om jag inte blivit sen på hemväg från Drottningholm!
Seve Ungermark
Kontakt:

Bäste Arne M, ingen på marken kom till skada... Michael Sanz berättar i "Bromma flygplats" att piloten/ägaren var psykiater. Men säger inget om hans ev inblandning i certifikatärenden.
Arne M

Inlägg av Arne M »

Seve Ungermark skrev:Bäste Arne M, ingen på marken kom till skada... Michael Sanz berättar i "Bromma flygplats" att piloten/ägaren var psykiater. Men säger inget om hans ev inblandning i certifikatärenden.
Bäste Seve, även jag vet att ingen skadades på marken. Däremot omkom ju de båda ombord på det kraschade flygplanet. Det var det jag menade när jag skrev mitt inlägg. Tack för bekräftelsen av yrket i alla fall på piloten/ägaren. Jag tror att denne hade något med bedömningen av lämpligheten hos de blivande piloterna att göra. Kanske någon annan här i forumet vet mer och kan bekräfta eller dementera? :-)
Kjellf4

Inlägg av Kjellf4 »

Det är möjligt att piloten ifråga var psykiater men han var flygpsykolog med anställning eller anknytning till SAS.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"