131 B 3
Postat: 14 mar 2015, 11:58
131
B 3
Typ: Junkers Ju 86A-1k
Tillverkare: Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau, Tyskland
Tillverkningsnummer 0860956
Godkänt 1936-12-18
Bromma 1936-12-18
Märkning 1-1
Till CVM Fc 1937-01-08 med motorer typ Ht nr 2724, 2723
Överlämnat till CVM Fc jml FF skr Mi 154:55 av 1937-07-28
Prov med 20 mm akan
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 1 1937-12-08 som lån jml FF skr Mi 46:601 av 1937-11-18
Överlämnat till F 1 jml FF skr Mi 36:41 av 1938-03-30
Verkstad 1938-05-02
Formation 1938-05-10
Verkstad 1938-05-20
Formation 1938-05-23 .
Till CVV 1939-05-22 Liten fplöversyn och motorbyte. Motorer typ Ht nr 2724, 2747 inmonterade.
Formation 1940-04-02
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 1-31
Överlämnat till F 3 1941-05-02 som lån
Motor nr 2724 skurit. Motor typ Ht nr 2745 inmonterad 1941-06-16.
Haveri 1942-05-26 vid Malmen. Under provflygning måste ff landa strax efter starten, varvid fpl sjönk igenom och högra landningsstället skadades. Märkning 1-46
Total gångtid 635 tim; Gångtid efter LF 246 tim
Motorer: Ht nr 2745, total gångtid 526 tim; Gångtid efter SM 125 tim nr 2747, total gångtid 646 tim; Gångtid efter SM 247 tim
Besättningen ff furir Arne Rosell, fs löjtnant C. af Geijerstam oskadad
Orsak till haveri: Hård landning
Skador flygplan: Höger stötdämparcylinder deformerad.
Skador motor: Inga skador
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr
Återlämnat till F 1 1942
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1943-08-12, beräknas klar 1943-10-23
Ombyggt till transportversion 1943
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-11-07. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2747, 2782
Besättningen, ff fli d′Ailly, furir Åkerlind, furir Melver oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetrycket å vänster motor, 2747, sjönk under flygning.
Orsak till haveri: Undersökning av motorn vid CVV ej slutförd
Skador motor: Motor nr 2747 skurit
Beräknad reparationskostnad 9.000:- kr
Till flottiljverkstad 1945-11-10 för motorbyte. Motor typ Ht nr (V) 2691 inmonterad. Klar 1945-11-22.
Nödlandning 1945-12-01. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2691, 2782
Besättningen, ff löjtnant Enkrantz, fanjunkare Winberg, furir Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning å vänster motor, 2691
Skador motor: Cylinder nr 2, cylindertoppen spräckt runt om toppen vid centrum av tändstifthålen
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Haveri 1946-01-22. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2691, 2782
Besättningen, ff fänrik Sandbladh, furir Möller oskadad
Skador motor: Vänster motor, 2691, skurit
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
F 1 verkstad 1946-01-25 för motorbyte. Motor typ Ht nr (V) 2691 utbytt mot nr 2690.
Klar 1946-02-20.
Haveri 1946-09-18
Motor: Ht nr H 2782
1.mek vicekorpral Berlin oskadad
Höger motor brandskadad
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Orsak till haveri: Har icke kunnat fastställas
Till CVV 1946-10-25 för liten översyn, motorbyte. Motorer typ Ht nr (V) 2690, nr (H) 2782
Klar 1947-05-05. Motorer typ Ht nr (V) 2782, nr (H) 2723 inmonterade
Överlämnat till F 6 1947-05-07 som lån jämlikt fo B 40/47
Återlämnat till F 1 1948-04-03
Märkning 1-46 1950-04
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-04-03, klar ?
Registrerat SE-KAH 1952-06-30
Till Svensk Flygtjänst 1953-03-01 som lån/förhyrning
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1953-11-28, klar 1954-03-30
Till Svensk Flygtjänst 1954-04-21
Kasserat 1955-12-21. Gångtid efter LF 48 tim, Motor typ Ht nr 2739, gångtid efter LM 48 tim, nr 2691, gångtid
B 3
Typ: Junkers Ju 86A-1k
Tillverkare: Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG, Dessau, Tyskland
Tillverkningsnummer 0860956
Godkänt 1936-12-18
Bromma 1936-12-18
Märkning 1-1
Till CVM Fc 1937-01-08 med motorer typ Ht nr 2724, 2723
Överlämnat till CVM Fc jml FF skr Mi 154:55 av 1937-07-28
Prov med 20 mm akan
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 1 1937-12-08 som lån jml FF skr Mi 46:601 av 1937-11-18
Överlämnat till F 1 jml FF skr Mi 36:41 av 1938-03-30
Verkstad 1938-05-02
Formation 1938-05-10
Verkstad 1938-05-20
Formation 1938-05-23 .
Till CVV 1939-05-22 Liten fplöversyn och motorbyte. Motorer typ Ht nr 2724, 2747 inmonterade.
Formation 1940-04-02
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 1-31
Överlämnat till F 3 1941-05-02 som lån
Motor nr 2724 skurit. Motor typ Ht nr 2745 inmonterad 1941-06-16.
Haveri 1942-05-26 vid Malmen. Under provflygning måste ff landa strax efter starten, varvid fpl sjönk igenom och högra landningsstället skadades. Märkning 1-46
Total gångtid 635 tim; Gångtid efter LF 246 tim
Motorer: Ht nr 2745, total gångtid 526 tim; Gångtid efter SM 125 tim nr 2747, total gångtid 646 tim; Gångtid efter SM 247 tim
Besättningen ff furir Arne Rosell, fs löjtnant C. af Geijerstam oskadad
Orsak till haveri: Hård landning
Skador flygplan: Höger stötdämparcylinder deformerad.
Skador motor: Inga skador
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr
Återlämnat till F 1 1942
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1943-08-12, beräknas klar 1943-10-23
Ombyggt till transportversion 1943
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1945-11-07. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2747, 2782
Besättningen, ff fli d′Ailly, furir Åkerlind, furir Melver oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetrycket å vänster motor, 2747, sjönk under flygning.
Orsak till haveri: Undersökning av motorn vid CVV ej slutförd
Skador motor: Motor nr 2747 skurit
Beräknad reparationskostnad 9.000:- kr
Till flottiljverkstad 1945-11-10 för motorbyte. Motor typ Ht nr (V) 2691 inmonterad. Klar 1945-11-22.
Nödlandning 1945-12-01. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2691, 2782
Besättningen, ff löjtnant Enkrantz, fanjunkare Winberg, furir Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning å vänster motor, 2691
Skador motor: Cylinder nr 2, cylindertoppen spräckt runt om toppen vid centrum av tändstifthålen
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Haveri 1946-01-22. Märkning 1-46
Motorer: Ht nr 2691, 2782
Besättningen, ff fänrik Sandbladh, furir Möller oskadad
Skador motor: Vänster motor, 2691, skurit
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
F 1 verkstad 1946-01-25 för motorbyte. Motor typ Ht nr (V) 2691 utbytt mot nr 2690.
Klar 1946-02-20.
Haveri 1946-09-18
Motor: Ht nr H 2782
1.mek vicekorpral Berlin oskadad
Höger motor brandskadad
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Orsak till haveri: Har icke kunnat fastställas
Till CVV 1946-10-25 för liten översyn, motorbyte. Motorer typ Ht nr (V) 2690, nr (H) 2782
Klar 1947-05-05. Motorer typ Ht nr (V) 2782, nr (H) 2723 inmonterade
Överlämnat till F 6 1947-05-07 som lån jämlikt fo B 40/47
Återlämnat till F 1 1948-04-03
Märkning 1-46 1950-04
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-04-03, klar ?
Registrerat SE-KAH 1952-06-30
Till Svensk Flygtjänst 1953-03-01 som lån/förhyrning
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1953-11-28, klar 1954-03-30
Till Svensk Flygtjänst 1954-04-21
Kasserat 1955-12-21. Gångtid efter LF 48 tim, Motor typ Ht nr 2739, gångtid efter LM 48 tim, nr 2691, gångtid