Den 8/10 1999 körde en SAAB 2000 in i en hangarport på Arlanda. Flygplanet blev totalförstört.
Gjordes det någon officiell utredning? Haverikommissionen gjorde den inte, eftersom det inte var en flygolycka.
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19991008-0
/ESSA
Haveri med SE-LSF på Arlanda 1999
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Haveri med SE-LSF på Arlanda 1999
Inget svar på din fråga men en spontan fundering är hur det trots allt kan vara möjligt att i princip köra in i en stängd hangarport? Vilka rutiner gäller för förflyttning av flygplan inom flygplatsområdet? Största hastighet? Varför köra med planets motorer på och inte dra planet med en traktor?ESSA skrev:Den 8/10 1999 körde en SAAB 2000 in i en hangarport på Arlanda. Flygplanet blev totalförstört.
Gjordes det någon officiell utredning? Haverikommissionen gjorde den inte, eftersom det inte var en flygolycka.
http://aviation-safety.net/database/rec ... 19991008-0
/ESSA
Måste inte hangardörrar vara helt öppna innan ens man kan/får starta motorerna på planet för att med egen kraft förflytta SAS-maskinen?! Eller var det något mekaniskt fel på SAAB 2000-planets bromsar som gjorde att man inte kunde stanna framför den stängda hangarporten? Men varför då över huvud taget köra fram mot den stängda porten innan denna hunnit helt öppnas?
Re: Haveri med SE-LSF på Arlanda 1999
Vad som är känt är att det pågick felsökning på bromssystemet och man körde fram o tillbaka på ramp G. Någonting gick fel och flygplanet "rusade" och körde in i den stängda porten. (det kunde lika gärna blivit staketet eller postterminalen).
Vad som har stört mig är att ingen utredning verkar ha skett. Haverikommissionen ansåg att det inte var en flygolycka och därför var utanför deras ansvarsområde. Jag ringde Arlandapolisen något år efter och fick veta att "utredning pågår". Sedan vet jag inget mer.
/ESSA
Vad som har stört mig är att ingen utredning verkar ha skett. Haverikommissionen ansåg att det inte var en flygolycka och därför var utanför deras ansvarsområde. Jag ringde Arlandapolisen något år efter och fick veta att "utredning pågår". Sedan vet jag inget mer.
/ESSA
Re: Haveri med SE-LSF på Arlanda 1999
OK! Det förklarar ju en hel del. Jag mindes enbart att SAAB 2000-kärran hade kört in i hangardörren och blivit till skrot. Men kunde man inte ha kört på något mjukare - och billigare - om/när flygplanet plötsligt 'rusade'? Eller hade man förlorat styrningen av/med noshjulet också?!ESSA skrev:Vad som är känt är att det pågick felsö på bromssystemet och man körde fram o tillbaka på ramp G. Någonting gick fel och flygplanet "rusade" och körde in i den stängda porten. (det kunde lika gärna blivit staketet eller postterminalen).
Vad som har stört mig är att ingen utredning verkar ha skett. Haverikommissionen ansåg att det inte var en flygolycka och därför var utanför deras ansvarsområde. Jag ringde Arlandapolisen något år efter och fick veta att "utredning pågår". Sedan vet jag inget mer.
/ESSA
PS. Har det blivit några förändrade rutiner för 'provkörningar' av den här typen efter olyckan med SAS-planet?
Senast redigerad av Arne M den 25 mar 2015, 12:03, redigerad totalt 1 gång.
Re: Haveri med SE-LSF på Arlanda 1999
Min sagesman sa att felsökning pågick på ABS-systemet. Därför körde man fort och tvärbromsade upprepade gånger, sista gången gungade kärran upp så mycket att noshjulet lättade och då gick någon autotrottelfunktion igång för att systemet trodde att flygplanet var på väg att lätta med för litet pådrag. Rampytan var nästan slut och flygplanet accelererade kraftigt och av någon anledning styrde planet mot hangaren. Rakt fram är ett staket och bilparkering, till höger kan det ha stått andra flygplan.
Kan någon bekräfta att detta var orsaken så vore det intressant, men som sagt, var finns utredningen och vem gjorde den?
ESSA
Kan någon bekräfta att detta var orsaken så vore det intressant, men som sagt, var finns utredningen och vem gjorde den?
ESSA
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 19 apr 2008, 20:36
- Ort: Asker, Norge
Re: Haveri med SE-LSF på Arlanda 1999
SAS Technical Services som I dag heter SAS Tech borde ha gjort en egen intern utredning av händelsen. Jag minds när jag jobbade åt dom så blev vi uppmanade att skriva rapporter på allt ifrån små fel i rutiner till allvarliga flygsäkerhets händelser. Dom hade ett enkelt och bra system för detta, som jag nu inte kan komma ihåg vad det hette. Men jag är ganska säker på att det skall finnas en rapport angånde SE-LSF. Ta kontakt med SAS Tech.