J 35A och B vid F16?
Hej , har länge försökt ”få någon ordning” på Drakens introduktion vid F16 /Uppsala.
Har frågat här och i ”gamla forumet”
Nedan några för mig nya uppsnappade påståenden...
1961 startade leverans av 12 st J 35A till F16 som lån från F13. Det första 3-4 individerna kom redan i juni.
I sept. var de placera på de platser de skulle ha vid den stundande utbildningen.
1962 tilldelades F16 42 st ofullständiga Drakenflygplan av B-versionen benämnda J35B´.
J35B´ passade dock förträffligt vid typinflygningen TIS .
1963 - 1964 återlämnades J35B´ till SAAB för uppdatering till sitt fullständiga utförande.
Kan någon bekräfta det sagda , eller finns andra uppgifter?
( har i gamla forumet nämt att F16 i dåtid hade problem med antalet piloter enligt tidningsuppgift)
Kan du hjälpa till att berätta lite mer om Drakens introduktion i FV vid F16 ?
Mvh Bengt
J 35A och B vid F16?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: J 35A och B vid F16?
Ingemar Nilsson bekräftar uppgifterna i sin bok ”Flyget på Ärna – en del av mitt liv 1952-2001”
I boken skriver Ingemar att några J 35A överflyttas från F 13 i juni 1961, detta för den stundande utbildningen av markpersonalen som skulle starta 3 augusti 1961
I augusti 1961 börjar J 35A att skickas från F16 och F 13 till CVV för konvertering till SK 35C
Mellan februari och maj 1962 levereras alla J 35B’ som SAAB tillverkar till F 16, och från maj och framåt levereras resterande nytillverkade J 35B’ av SAAB till F 18
Ingemar bekräftar även uppgifterna att de användes i typinflygningen då de i kabinen var likvärdiga med J 35A. F 16 hade ju dessutom brist på J 35A då flera skickats till CVV för ombyggnad samt även ett par stycken till SAAB för en ombyggnad av flera system som benämns ”35A-mod”
SK 35C kom tillbaka till F 16 från maj 1962
J35B’ fanns på F16 till 1965 då de togs in å SAAB och byggdes in till riktiga B. De tillfördes därefter andra förband
I boken skriver Ingemar att några J 35A överflyttas från F 13 i juni 1961, detta för den stundande utbildningen av markpersonalen som skulle starta 3 augusti 1961
I augusti 1961 börjar J 35A att skickas från F16 och F 13 till CVV för konvertering till SK 35C
Mellan februari och maj 1962 levereras alla J 35B’ som SAAB tillverkar till F 16, och från maj och framåt levereras resterande nytillverkade J 35B’ av SAAB till F 18
Ingemar bekräftar även uppgifterna att de användes i typinflygningen då de i kabinen var likvärdiga med J 35A. F 16 hade ju dessutom brist på J 35A då flera skickats till CVV för ombyggnad samt även ett par stycken till SAAB för en ombyggnad av flera system som benämns ”35A-mod”
SK 35C kom tillbaka till F 16 från maj 1962
J35B’ fanns på F16 till 1965 då de togs in å SAAB och byggdes in till riktiga B. De tillfördes därefter andra förband
Re: J 35A och B vid F16?
Tack Daniel S
Du skrev:
>>Mellan februari och maj 1962 levereras alla J 35B’ som SAAB tillverkar till F 16, och från maj och framåt levereras resterande nytillverkade J 35B’ av SAAB till F 18 >>
>>J35B’ fanns på F16 till 1965 då de togs in å SAAB och byggdes in till riktiga B. >>
J35B’ var i början fenmärkt i 200 serien.
Kan man anta att 2XX koden var kvar till ombyggnaden tro?
Eller passade man på med omkodning vid ex. annan rep.tidigare ?
Mvh Bengt
Du skrev:
>>Mellan februari och maj 1962 levereras alla J 35B’ som SAAB tillverkar till F 16, och från maj och framåt levereras resterande nytillverkade J 35B’ av SAAB till F 18 >>
>>J35B’ fanns på F16 till 1965 då de togs in å SAAB och byggdes in till riktiga B. >>
J35B’ var i början fenmärkt i 200 serien.
Kan man anta att 2XX koden var kvar till ombyggnaden tro?
Eller passade man på med omkodning vid ex. annan rep.tidigare ?
Mvh Bengt