Sida 1 av 1

34023 ,J 34

Postat: 21 apr 2015, 22:11
av Bengt Ekbladh
34023 ,J 34
Hawker Hunter F Mk 50
Cn.....?..... built in 1956 vid Hawkers i Kingston
Godkänd 1956-07-10
Lev. 1956-06-08 till F18-blå H

Totalhaveri 1957-03-29 (fredag) vid F8

Tidning säger:
Ett jaktplan , J 34 exploderar och störtar 15,30 vid F8.
Föraren, Bengt O Olsson (GFSU:3) avlider omedelbart.
En div.ur F18 övade jaktstrid över Svartsjölandet i Ö Mälaren.Ena gruppen var målgrupp och andra anfallsgrupp.
Olssson deltog i anfallsgruppen
Olssons plan avvek av okänd anledning från förbandet, svarar ej på radioanrop.
Flygningen hade då pågått i ca 20 min.
34023 slår i brant vinkel ner på Barkarby och totalhavererar....(86 flygtimmar)

Hawker i Sverige// Widfeldt,Hall säger: (i korthet):
Vid start blir Olsson försenad pga radiobyte ,ligger efter i start och lämnar senare sin plats i formationen, utan radiokontakt.
Efter svag vänstersväng på 8000m ses planet med 50 graders vinkel träffa Barkarbys gräsbevuxna landningsstråk.
Vid explosionen med marken träffas även det parkerade 34057 , som kastas bakåt mot en rulltank och skadas lindrigt.
Orsak : ev. syrgasbrist pga att ff kan ha glömt koppla in syrgasslangen.

Detta var det 5.e J 34 haveriet i FV, (4st vid F18 och 1 st. med F8 tillhörigt plan)

Re: 34023 ,J 34

Postat: 30 sep 2018, 17:32
av Lars Larsson
Gångtid vid haveritillfället = 86 timmar.

/Lars Larsson

Re: 34023 ,J 34

Postat: 31 jan 2019, 16:08
av Bengt Ekbladh
34023 ,J 34

Totalhaveri 1957-03-29 vid F8

Haveriet inträffade under övning i jaktstrid på 10.000 m höjd över Svartsjölandet, där inledningsskedet speciellt skulle övas. Ff ingick som fpl nr 4 i den anfallande gruppen. Han blev försenad vid motorstart till följd av radiobyte. Troligen har förseningen jäktat ff, som inte utväxlade föreskrivet kontakttecken med sin 1.mek. Motorn startades, innan stegen hunnit tas bort. Mek ansåg, att ff omöjligen hunnit med samtliga kontroller före motorstart. Efter start och frekvensbyte anmälde sig ff normalt. Efter ytterligare 15-20 min övning låg han 100 m bakom fpl nr 7 under anfall mot framförvarande rote. Utan att meddela något på radio lämnade ff därefter sin plats i roten. Fpl iakttogs sedan i svag plané under vänstersväng på 8.000 m höjd. Flera ögonvittnen på marken såg därefter fpl komma ned genom molnen i 50 graders dykvinkel. Fpl träffade marken med våldsam kraft på ett gräsbevuxet landningsstråk mitt på F 8 fält. Ff (2.ffl B-O "Skivarparn" O) (GFSU:3) omkom omedelbart. Vid explosion som inträffade vid nedslaget, kastades ett parkerat fpl J 34 ur F 8 (34057) bakåt mot en rulltank och skadats lindrigt.
Haveriorsaken har inte kunnat fastställas med säkerhet, men det kan misstänkas, att ff drabbats av medvetslöshet, eventuellt till följd av syrgasbrist. Ff kan ha glömt att koppla in syrgasslangen. Haveriet har ännu en gång föranlett påpekandet: Strävan att hålla angivna starttider får ej föranleda, att förberedelserna för flygning görs mindre noggrant!