Störtat plan
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Störtat plan
Den här frågan ställdes på en Facebook-sida, kanske någon här kan svara: Den här prylen har troligtvis tillhört ett plan som lär ha störtat norr om Helsingborg under kriget. Diameter är cirka 19,5 cm. Någon som har en idé om vad det mer exakt är och vilket flyg den kommer från? Det är min farfar som har hittat den och han var förlagd vid ett A6-förband (lite osäker uppgift).
Re: Störtat plan
Söker meruppgifter:!
>>har troligtvis tillhört ett plan som lär ha störtat norr om Helsingborg under kriget.>>....?
Diametern är cirka 19,5 cm....som instigningslucka skulle tom jag bli av med axelklaffarna.
Färgen ?.....något åt marinhållet?
A6: när låg alltså Smålands artilleriregemente i Skåne under kriget?....för att ev. få fram tidpunkter.
Finns text på baksidan av luckan?
Mvh Bengt
>>har troligtvis tillhört ett plan som lär ha störtat norr om Helsingborg under kriget.>>....?
Diametern är cirka 19,5 cm....som instigningslucka skulle tom jag bli av med axelklaffarna.
Färgen ?.....något åt marinhållet?
A6: när låg alltså Smålands artilleriregemente i Skåne under kriget?....för att ev. få fram tidpunkter.
Finns text på baksidan av luckan?
Mvh Bengt
- Mikael Olrog
Är det säkert att det är till ett plan? Spontant känns designen för "klumpig" och grov för ett plan. Den är inte speciellt strömlinjeformad, och den har "taggar" så att man inte halkar när man går på den. Man tänkte inte så mycket på mekkarnas arbetsmiljö, utan snarare så satte man ut markeringar för var de inte skulle trampa... Om det hade hört till ett plan borde det funnits någon form av skylt med beteckning på delen som sedan hade återfunnits i reservdelskatalogen.
Om det är en flygplansdetalj skulle jag gissa på en inspektions-/åtkomstlucka på en flottör. Dessutom är det nog inga "antihalktaggar" som syns utan helt enkelt nitskallar. Färgen är avsliten på sådant sätt som om det varit mycket gående på luckan. Beträffande strömning så har man inte på långsamgående flygplan varit så noga med försänkning av nitar och inte heller vred av den typ som syns på bilden.
Jag skulle mycket väl tänka mig en sådan här luckor i detta utförandet på de flottörflygplan jag flugit, ja nästan identiska faktiskt!
Jag skulle mycket väl tänka mig en sådan här luckor i detta utförandet på de flottörflygplan jag flugit, ja nästan identiska faktiskt!