TP 10 916
Postat: 30 apr 2015, 18:10
TP 10 916
Typ: Fokker F.VIII
c/n: 5044
Tillverkad år 1928
Ex. reg.
Registrerad , SE-AEB ,1934-10-15 AB Aerotransport, Stockholm "Jämtland" (118).( inköptes i oktober 1934 begagnat av AB Aerotransport (ABA), och hade tidigare gjort tjänst i det holländska flygbolaget KLM som PH-AEG)
Anv. på linjen Malmö-Göteborg, senare rundflygningsplan Bromma.
Eo 1936-02-27 Uthyrt till Aero OY för linjen Helsinki-Tallin på skidor, åter 1936-03-05 (ff Leppänen)
Eo 1939-09-04 Inmönstrat av FV (F1), åter 39-10-05 (kronmärkt)
Avreg 1942-08-26 Sålt till FV som Tp10 nr 916, F 11, kamouflerat, avfört 1943-09-30, skrotat pga dåligt skick.
Motor: 2 st P & W Wasp T1
Besättning: 2 + 14 passagerare
Längd: 16,75 m
Spännvidd: 23,00 m
Höjd: 4,20 m
Max startvikt: 5 700 kg
Toppfart: 200 km/h
Beväpning: -
http://www.pennanochsvardet.se/militarh ... -1942-1943
Säger:
Detta flygplan inköptes i oktober 1934 begagnat av AB Aerotransport (ABA), och hade tidigare gjort tjänst i det holländska flygbolaget KLM som PH-AEG. Det upptogs i det svenska luftfartsregistret som SE-AEB den 15 oktober 1934 och gavs i ABA namnet "Jämtland". I huvudsak användes det på linjen Göteborg-Malmö, för att därefter brukas för s.k. rundflygning. Flygplanet var utrustat med två motorer av typen Pratt & Whitney Wasp T1 D1 på vardera 750 hk.
I och med krigsutbrottet i september 1939 meddelades att flygplanet genom inhyrning, tillsammans med tre andra flygplan tillhörande ABA, skulle tillställas 1. transportdivisionen vilken sorterade under chefen för 1. flygeskadern. SE-AEB överlämnades till flygvapnet redan den 4 september 1939 men då 1. transportdivisionen efter hastigt beslut kom att upplösas, till följd av en ny organisationsplan, återlämnades flygplanet till ABA efter blott ett par veckor.
Emellertid skulle SE-AEB i augusti 1942 komma att försäljas till flygvapnet, varför det avfördes ur civilregistret den 26 augusti detta år. Flygplanet fick i flygvapnet beteckningen Tp 10 med registreringsnummer 916. Det kan noteras att beteckningen Trp 9 hösten 1939 föreslogs för detta flygplan i enlighet med vad som nämnts ovan.
Ursprungligen var det tänkt att Tp 10 skulle tillföras F 9 Säve, men flygplanet kom i stället att tillföras F 11 i Nyköping. Tyvärr visade det sig att flygplanet var i relativt dålig kondition rent strukturellt, varför det endast var i tjänst lite mer än ett år.
I oktober 1943 överfördes det till Centrala Flygverkstaden i Västerås (CVV) för tänkt reparation, men på grund av brist på reservdelar kom det i stället att avföras och slutligen skrotas. En del av kabininredningen togs dock tillvara och installerades i flygplan Tp 9. Flygplanskrovet eldades slutligen upp våren 1944. Som transportflygplan var Tp 10 således en kortvarig företeelse i flygvapnets historia.
Se även: SE-AEB
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... c38#p37139
…
https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1
…
Bilden finns på Karlsborgs fästningsmuseum
Bildtexten säger""Flygplan Fokker "Ulrik"
Finns någon kommentar till namnet Ulrik?
Typ: Fokker F.VIII
c/n: 5044
Tillverkad år 1928
Ex. reg.
Registrerad , SE-AEB ,1934-10-15 AB Aerotransport, Stockholm "Jämtland" (118).( inköptes i oktober 1934 begagnat av AB Aerotransport (ABA), och hade tidigare gjort tjänst i det holländska flygbolaget KLM som PH-AEG)
Anv. på linjen Malmö-Göteborg, senare rundflygningsplan Bromma.
Eo 1936-02-27 Uthyrt till Aero OY för linjen Helsinki-Tallin på skidor, åter 1936-03-05 (ff Leppänen)
Eo 1939-09-04 Inmönstrat av FV (F1), åter 39-10-05 (kronmärkt)
Avreg 1942-08-26 Sålt till FV som Tp10 nr 916, F 11, kamouflerat, avfört 1943-09-30, skrotat pga dåligt skick.
Motor: 2 st P & W Wasp T1
Besättning: 2 + 14 passagerare
Längd: 16,75 m
Spännvidd: 23,00 m
Höjd: 4,20 m
Max startvikt: 5 700 kg
Toppfart: 200 km/h
Beväpning: -
http://www.pennanochsvardet.se/militarh ... -1942-1943
Säger:
Detta flygplan inköptes i oktober 1934 begagnat av AB Aerotransport (ABA), och hade tidigare gjort tjänst i det holländska flygbolaget KLM som PH-AEG. Det upptogs i det svenska luftfartsregistret som SE-AEB den 15 oktober 1934 och gavs i ABA namnet "Jämtland". I huvudsak användes det på linjen Göteborg-Malmö, för att därefter brukas för s.k. rundflygning. Flygplanet var utrustat med två motorer av typen Pratt & Whitney Wasp T1 D1 på vardera 750 hk.
I och med krigsutbrottet i september 1939 meddelades att flygplanet genom inhyrning, tillsammans med tre andra flygplan tillhörande ABA, skulle tillställas 1. transportdivisionen vilken sorterade under chefen för 1. flygeskadern. SE-AEB överlämnades till flygvapnet redan den 4 september 1939 men då 1. transportdivisionen efter hastigt beslut kom att upplösas, till följd av en ny organisationsplan, återlämnades flygplanet till ABA efter blott ett par veckor.
Emellertid skulle SE-AEB i augusti 1942 komma att försäljas till flygvapnet, varför det avfördes ur civilregistret den 26 augusti detta år. Flygplanet fick i flygvapnet beteckningen Tp 10 med registreringsnummer 916. Det kan noteras att beteckningen Trp 9 hösten 1939 föreslogs för detta flygplan i enlighet med vad som nämnts ovan.
Ursprungligen var det tänkt att Tp 10 skulle tillföras F 9 Säve, men flygplanet kom i stället att tillföras F 11 i Nyköping. Tyvärr visade det sig att flygplanet var i relativt dålig kondition rent strukturellt, varför det endast var i tjänst lite mer än ett år.
I oktober 1943 överfördes det till Centrala Flygverkstaden i Västerås (CVV) för tänkt reparation, men på grund av brist på reservdelar kom det i stället att avföras och slutligen skrotas. En del av kabininredningen togs dock tillvara och installerades i flygplan Tp 9. Flygplanskrovet eldades slutligen upp våren 1944. Som transportflygplan var Tp 10 således en kortvarig företeelse i flygvapnets historia.
Se även: SE-AEB
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... c38#p37139
…
https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1
…
Bilden finns på Karlsborgs fästningsmuseum
Bildtexten säger""Flygplan Fokker "Ulrik"
Finns någon kommentar till namnet Ulrik?