Inventor of G-Suit Dies

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven O. Sjöstedt
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA
Kontakt:

Inventor of G-Suit Dies

Inlägg av Sven O. Sjöstedt »

Monday, March 23, 2009

Rochester, Minn. — Earl Wood, M.D., Ph.D., the Mayo Clinic investigator credited with inventing the high-altitude pressure suit worn by pilots and astronauts, died March 18 in Rochester, Minn. He was 97.

http://www.mayoclinic.org/news2009-rst/ ... s-feedid=1
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Inventor of G-Suit Dies

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Sven långt där borta i väster!

Jag fann minnesord över Wood i New York Times på http://www.nytimes.com/2009/03/27/us/27wood.html?hpw varur jag citerar Dr. Wood himself was a regular volunteer for the centrifuge. He later noted with mild surprise that in the course of hundreds of rides he had lost consciousness for a total of 15 minutes, without any lasting ill effects..

Jag var egentligen ute efter något om att Charles Lindbergh varit involverad ("svenskättlingen" som det ju alltid heter) i Mayo-klinikens flygmedicinska studier om g-dräkt, men det var nog något med höjdflygning och syrgas han deltagit i.

Jag hittar inget vid googling om flygvapnets tidiga användning av g-dräkter, men jag har i min PC sparat en artikel om svensk flygmedicin som pionjären Arne Frykholm skrev på sin ålders höst och där jag finner följande: Svenska flygvapnet var det första som införde G-dräkt som obligatorisk personlig flygutrustning i krigsflygplan. I USA, där den första effektiva G-dräkten utvecklats infördes snart därefter G-dräkten som obligatorium. Man hade oroats över att förarna med detta hjälpmedel skulle frestas att i svängar "dra så hårt" att flygplanens brotthållfasthet skulle överskridas.

Kanske skulle Frykholm ha infogat ett "dock" i den sista meningen för sammanhangets skull så att säga.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"