En 75-åring.
Postat: 25 jun 2015, 10:28
I dagarna är det 75 år sedan det kronmärke som, till viss del fortfarande är i bruk började användas.
Utseendet på detta fastställdes genom en generalorder daterad 1940-06-08:
FLYGVAPNETS
KOMMANDOEXPEDITION
Nr 248
Med upphävande av go 164/1937 fastställes följande bestämmelser angående märkning av militära flygplan att gälla från och med den 25 juni 1940.
Flygplan skall vara försett med beteckning bestående av:
Nationalitetsbeteckning, utvisande flygplanets svenska nationalitet samt
Nummer- och flygförbandsbeteckning, utvisande flygplanets nummer och det förband flygplanet tillhör.
1. Nationalitetsbeteckningen utgöres av tre gula kronor, omgivna av en smal svart bård, på blå cirkelformigt begränsad botten, omgiven av en gul ring. Nämnda färger skola, i enlighet med lag angående rikets flagga av den 22 juni 1906, vara respektive guldgul och ljust mellan blå. Utförande och proportioner framgå av bifogad ritning. Nationalitetsbeteckningens storlek för olika flygplantyper bestämmes av chefen för flygvapnet,
Nationalitetsbeteckningen anbringas på vingarnas undersidor med kronornas spetsar vända emot vingarnas framkant samt på flygkroppens sidor mellan vingarnas bakkanter och stabilisatorn.
2. Bestämmelser rörande nummer- och flygförbandsbeteckningens utseende och anbringande utfärdas av chefen för flygvapnet.
Stockholms Slott den 8 juni 1940.
På nådigaste befallning
Per Edvin Sköld
/Paul R. af Uhr
Anledningen till att kronmärket ändrades var att det tidigare syntes för dåligt. Hösten 1939, efter andra världskrigets utbrott kom från luftbevakning och luftvärn uppgifter om att den svenska nationalitetsbeteckningen uppfattades först på mycket nära håll, det fanns t o m risk för vådabeskjutning. En del prov med olika utseenden på nationalitetsbeteckningen gjordes vintern/våren 1940 vid F 1 och CVM och resultaten av dessa prov var att man helt enkelt omgav det gamla kronmärket med en gul ring.
Enligt den ritning som nämns i generalordern (nr ZD 9023) är proportionerna följande:
Observera att det är det inre blå fältet som övriga mått utgår från.
På 1980-talet började JA 37 målas grå/grå, senare även J 35J. När JAS 39 kom i tjänst på 1990-talet ansågs den gamla blå/gula nationalitetsbeteckningen för framträdande och prov gjordes med gråa kulörer i stället och från cirka 1995 blev detta standard. Flera fpltyper har senare tillkommit.
Av fotografier att döma så verkar det som ibland proportionerna inte stämmer helt överens med de som föreskrevs 1940
Jag måste erkänna att jag inte är helt uppdaterad vad som hänt sedan sekelskiftet. Om go 248/1940 är upphävd och något nytt tillkommit så uppgifter om detta välkommet, gärna med fotografier.
Utseendet på detta fastställdes genom en generalorder daterad 1940-06-08:
FLYGVAPNETS
KOMMANDOEXPEDITION
Nr 248
Med upphävande av go 164/1937 fastställes följande bestämmelser angående märkning av militära flygplan att gälla från och med den 25 juni 1940.
Flygplan skall vara försett med beteckning bestående av:
Nationalitetsbeteckning, utvisande flygplanets svenska nationalitet samt
Nummer- och flygförbandsbeteckning, utvisande flygplanets nummer och det förband flygplanet tillhör.
1. Nationalitetsbeteckningen utgöres av tre gula kronor, omgivna av en smal svart bård, på blå cirkelformigt begränsad botten, omgiven av en gul ring. Nämnda färger skola, i enlighet med lag angående rikets flagga av den 22 juni 1906, vara respektive guldgul och ljust mellan blå. Utförande och proportioner framgå av bifogad ritning. Nationalitetsbeteckningens storlek för olika flygplantyper bestämmes av chefen för flygvapnet,
Nationalitetsbeteckningen anbringas på vingarnas undersidor med kronornas spetsar vända emot vingarnas framkant samt på flygkroppens sidor mellan vingarnas bakkanter och stabilisatorn.
2. Bestämmelser rörande nummer- och flygförbandsbeteckningens utseende och anbringande utfärdas av chefen för flygvapnet.
Stockholms Slott den 8 juni 1940.
På nådigaste befallning
Per Edvin Sköld
/Paul R. af Uhr
Anledningen till att kronmärket ändrades var att det tidigare syntes för dåligt. Hösten 1939, efter andra världskrigets utbrott kom från luftbevakning och luftvärn uppgifter om att den svenska nationalitetsbeteckningen uppfattades först på mycket nära håll, det fanns t o m risk för vådabeskjutning. En del prov med olika utseenden på nationalitetsbeteckningen gjordes vintern/våren 1940 vid F 1 och CVM och resultaten av dessa prov var att man helt enkelt omgav det gamla kronmärket med en gul ring.
Enligt den ritning som nämns i generalordern (nr ZD 9023) är proportionerna följande:
Observera att det är det inre blå fältet som övriga mått utgår från.
På 1980-talet började JA 37 målas grå/grå, senare även J 35J. När JAS 39 kom i tjänst på 1990-talet ansågs den gamla blå/gula nationalitetsbeteckningen för framträdande och prov gjordes med gråa kulörer i stället och från cirka 1995 blev detta standard. Flera fpltyper har senare tillkommit.
Av fotografier att döma så verkar det som ibland proportionerna inte stämmer helt överens med de som föreskrevs 1940
Jag måste erkänna att jag inte är helt uppdaterad vad som hänt sedan sekelskiftet. Om go 248/1940 är upphävd och något nytt tillkommit så uppgifter om detta välkommet, gärna med fotografier.