Sida 1 av 1
35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 29 mar 2009, 16:16
av Bengt Ekbladh
35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Hej
Jag hittade European Wrecks o Relics, andra utgåvan 1998.
Man kan där läsa:
”” Vid Saab-Vårdsberg
The very first Saab 35 (non flying) is dumped outside the airfield on the eastern side on a small firedump
(on a dead end road along the airfield fence)
35-0 instructional, fire dump 5-1996””
Det finns även ett foto visande:
Liggande på marken på lastpallar:kropp o innervingar,
Alltså utan stjärt,ryggås, huv o noskon o yttervingar.
Samt tycker jag Gråmålad? ,ser inga plåtskarvar/nitar.
Skulle man ha målat en prot. grå?
Stämmer detta, en Draken prototyp kvar ännu sommaren 1995?
Kan någon bekräfta ?
Eller är det ett annat ”vrak”?
Är den kvar ännu?
Det kan sägas att 35901 finns med i denna upplaga., noterad 7/95 på F17
Bengt
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 29 mar 2009, 17:05
av Tommy Johansson - ToJ
Hej,
35-0 är en s.k mock-up av J 35 Draken, och alltså inget riktigt flygplan utan en slags modell i
naturlig storlek...
mvh
Tommy
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 29 mar 2009, 17:10
av Bengt Ekbladh
Tackar Tommy
Mock-uppen, av trä eller ?
bara en byggd?
Vidare öden?
Fanns liknande av tex. Lansen?
Bengt
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 04 apr 2009, 22:56
av Bengt Ekbladh
Aha , ingen med vidare upplysningar ?
Vad mig beträffar är det en liten nyhet.
Inte så oväntat kanske, men inte så mycket nämnt?
Fanns någon liknande Lansen mock-up tex.?
Bengt
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 05 apr 2009, 02:05
av Lars Sundin
Bengt Ekbladh skrev:
Aha , ingen med vidare upplysningar ?
....
Bengt
Jag kikade i Erik Bratts "Silvervingar, han borde ju veta. Men jag fann inget om någon "mock-up" eller så. Däremot en del annat om processen att utveckla ett flygplan. Där det förekommer jiggar, riggar och mock-upp'er. Det senare för hjälpmedel när man skall disponera skrovutrymmet för diverse "burkar" eller pax. Eller för att övertyga generaler och journalister om projektets förträfflighet.
En Viggen mock-up för det senare ändamålet känner jag till och är allmänt känd; avbildad i litteraturen.
Minst lika viktiga som flygande "skrov" (Prototyper på svenska. Själv har jag svårt för att det finns flera prototyper. Tyskan är då striktare med sina numrerade "försöksplan", med en beteckning som
V4 t ex.) var riggar för att testa t ex hydraul- och bränslesystem som framgår av Bratt-citatet
här. Med jiggarnas första användning fanns som synes kopplat ett ceremoniel typ "taklagsfest".
Senare kom datorer, en gång med "superdatorer" där namnet Cray är historiskt viktigt. Det gäller för flyghistorikerna att kunna beskriva utvecklingsprocesser, processer som innfattade många 10.000-tals timmars mänsklig arbetsinsats. Saab-killarna har berättat i sina
skrifter men de har ju sitt sätt att beskriva det hela som kanske känns främmande för vanliga flyghistoriker.
(I SFF Kronologi-sammanhang fick jag påpekandet att A J Andersson var konstruktör men inte Carl C Bücker. Vilket ju är riktigt. Men vilka kända ingenjörer som Wänström, Bjurströmer, Brising, Bratt, Bråsjö, Gullstrand kan man kalla konstruktörer?)
Lars S
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 05 apr 2009, 08:29
av Bengt Ekbladh
B3LA var väl en "mock-up" ?
av trä?
och för att "få till" kamerainstallationen i S29C , var det väl "en del sågande" för att visa hur
kamerorna skulle rymmas.
FV och Saab var ju i början inte så "intresserad?" , har jag läst någonstans.
Utan folk från F11 ? fick så att säga visa vad spaningen ville ha.
Beträffande 35-0, den var väl också trä?
Bengt
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 05 apr 2009, 11:14
av Håkan Olsson
Angående 35-0 så tror jag man skall vara kritisk till uppgifterna i "Wrecks and Relics", bra för att det står något skrivet i en bok så måste det inte vara sant.
Att det ligger en stympad 35:a på SAAB stämmer säkert och man får inte glömma bort att ett antal provflygplan har skrotats ut så det finns ju ett antal möjliga individer det kan röra sig om. Det har säkert även byggt rena brottlastskrov som aldrig har fått individnummer, så det är också en möjlighet.
Om man vill ha reda på vilken individ det är så kan man nog få reda på det av SAAB:s brandförsvar.
Att man skulle ha en 35:a i trä på en brandövningsplats känns ganska långsökt, den skull ju bara kunna användas en gång. Liknelsen med engångsgrill känns slående.
Vad man kan se på Google- och enirokartor så ligger ju flygplanet där en av de gamla "griniladorna" på SAAB stod. Skrovet ligger vid ett fundament som möjligen kan vara fundamentet till en utmattningsrigg som jag har för mig var placerad där.
Angående "mock-ups" så bygger man ofta flera stycken av ett flygplan, det kan vara nosparti, vinge eller andra delar av planet. Den stora fördelen är att man lätt och snabbt kan modifiera en mock up i trä och se om viss utrustning får plats eller ej. En mock-up kan leve länge parallelt med produktionen av flygplanet just för att man lätt skall planera eventuella modifieringar.
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 05 apr 2009, 11:35
av Ingemar Strandberg
Kanske jag kan bringa klarhet i fallet?
Vid ett studiebesök på SAAB för någon generation sedan berättade vår guide, att man inte visste hur många G en 35a skulle hålla för. Man räknade därför på samma sätt som vid konstruktionen av ett flygplan av vanligt snitt. 35an hängdes upp i testladan (Grini?) och sandsäckar lastades på enligt planerat mönster.
Så småningom tog sandsäckarna slut utan att något hänt. Nya säckar fylldes på och till slut - vid 35G (?) - rasade ladan och testriggen ihop. Då förstod man att det inte var något problem med hållfastheten hos SAAB35. Sann skröna?
Hälsningar
Ingemar
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995?
Postat: 05 apr 2009, 12:16
av Klas Andersson
Kan bidra med att bekräfta att Trä "Mock-upen " av B3LA (mellanslag nånstans här ?
)
finns bevarad i Förråd på FV museum ,Jag såg den själv förra våren !
Om jag inte tar helt fel så kommer den i nära framtid att visas på ett Svenskt Flygmuseum !
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995
Postat: 05 okt 2011, 08:45
av Emil Lindberg
Lite off topic: Vilken prototyp (snedskuren stjärtkon) kan det vara som syns på sida 19 i nedanstående nummer av TIFF?
http://www.aef.se/TIFF/TIFF%201970-2.pdf
Jag trodde att dessa tidiga prototyper förblev omålade, men så var tydligen inte fallet.
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995
Postat: 05 okt 2011, 11:12
av Bengt Ekbladh
Emil Lindberg skrev:Lite off topic: Vilken prototyp (snedskuren stjärtkon) kan det vara som syns på sida 19 i nedanstående nummer av TIFF?
http://www.aef.se/TIFF/TIFF%201970-2.pdf
Jag trodde att dessa tidiga prototyper förblev omålade, men så var tydligen inte fallet.
Den har ju även "randigt" pitotrör och tydligen längre än seriemaskinerna ,så en prototyp lär det vara, men som sagt vilken?
Re: 35-0 en ej flugen Draken prototyp, vid Saab fältet 1995
Postat: 05 okt 2011, 18:02
av Björn Ek
Emil Lindberg skrev:Lite off topic: Vilken prototyp (snedskuren stjärtkon) kan det vara som syns på sida 19 i nedanstående nummer av TIFF?
http://www.aef.se/TIFF/TIFF%201970-2.pdf
Jag trodde att dessa tidiga prototyper förblev omålade, men så var tydligen inte fallet.
Hej,
Det var ju endast dom fölrsta tre protyperna som hade snedskuren stjärt, och 35-1 hamnade ju på FTS Halmstad.
Senare hos Svedino som omålad.
Återstår 35-2 som slutade sina dagar på FC för diverse tjänsteprov (kan ha varit utrullningsprov i ryssjan) innan den förstördes i en brand i mitten på 60-talet.
Sen har vi 35-3 som också slutade sin karriär på FC och senare hamnade den på KTH i Stockholm för hållfasthetsprov.
Om någon sett den på KTH med målning enlig bilden i TIFF är saken klar, men annars håller jag en slant på 35-2.