Sida 1 av 1
SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 08 jul 2015, 13:23
av Rolf Larsson
Jag fick mail från John Wegg som hittat den här bilden på SE-DAB på en blogg. Var kan bilden ha tagits ? Bildtexten säger Rio de Janeiro och en demonstrationsflygning men John har hittils aldrig hittat något som styrker teorin att en SAS-Caravelle skulle ha varit där. SE-DAB levererades till SAS i oktober 1959 och bilden måste därför ha tagits senare (efter maj 1960 då SE-DAB på bilden är konverterad till Caravelle III) men varför skicka en SAS Caravelle på demonstration till Brasilien när brasilianska Varig redan fått sin första Caravelle i september 1959 ? Några tips på fotoplats ?
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 08 jul 2015, 14:50
av Lars Sundin
Jag tycker landskapet ser mer "södra Mellaneuropa" ut. Södra Tyskland, alpländer. Klagenfurt, Kloten eller något sådant.
Här svänger Carl Gustaf von Rosen in på finalen till Klagenfurt för i dagarna ganska precis 51 år sedan:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... r_1964.jpg
Min kamera var lynnig redan då.
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 08 jul 2015, 20:07
av Arne M
Lars Sundin skrev:Jag tycker landskapet ser mer "södra Mellaneuropa" ut. Södra Tyskland, alpländer. Klagenfurt, Kloten eller något sådant.
Här svänger Carl Gustaf von Rosen in på finalen till Klagenfurt för i dagarna ganska precis 51 år sedan:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... r_1964.jpg
Min kamera var lynnig redan då.
Var det under von Rosens period på Transair i början på 60-talet och innan Biafrakriget som du flög till Österrike med honom? Var det en DC-6B eller någon annan plantyp? Det är ju inte alla förunnat att ha fått flyga som passagerare med en sådan berömd flygpionjär? Hur var han som pilot?
undrar Arne nyfiket
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 09 jul 2015, 06:28
av Lars Sundin
Hej Arne och alla andra!
Denna flygning Bulltofta - Klagenfurt ägde rum 14 juli 1964 med Transairs DC 6 SE-BDF. Jag kommer ihåg kaptenens namn, von Rosen var ju då en av de mer kända svenskarna. Flygningen, som var en del av min bröllopsresa, gick bra och äktenskapet höll i 24 år. En Vingresor-gruppresa. Det visar sig att mina anteckningar o d om den är litet splittrade, men ev. återkommer jag på min blogg.
Jag har kvar (har skannat) många foton tagna av marken under oss. Det var min första längre flygresa och då var det ännu fascinerande att betrakta landskapet nedanför. Höjden var förstås lägre än vid dagens jetflyg, kanske 5000 meter. Jag började segelflyga först två år senare.
Om Carl Gustaf von Rosen kan man läsa på
http://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=6863. Författaren är säkert den Jan F som vi känner från Arlandavännerna. En hel del i hans text var nytt för mig men förstås inte oväntat.
Jag har tidigare skannat en bild av planet på Bulltofta och nu tog jag i ordentligt och gjorde en bättre skanning ("halvformats diabild"). Det visar sig då att det handlar om SE-BDF, en "DC 6 Super" (vad "super" nu innebär) och inte om SE-BDZ, en DC-6B "Norrköping" som jag "alltid trott". Här nedan är den, jag minns ännu namnet på den trevliga dam i rosafärgad dräkt man ser under vingen. Två flygplan syns till höger samt en del hangarplatteprylar.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... kuren1.jpg
von Rosen nämns nog på flera ställen på min blogg,
http://larsan13.wordpress.com/ Brorsan har ett hus invid Danbo-området på Östergarnslandet, där upptäcktsresanden Eric von Rosens familj och icke minst hans hustru idkade friluftsliv.
http://ostergarnslandet.com/leder_pdf/led5.pdf
Lars S
P S. Den som är intresserad av den ursprungliga frågan om var var bilden av SE-DAB var tagen kan bevaka tråden
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1005958
Re: SAS Caravelle SE-DAB - mer von Rosen och Transair 1964
Postat: 09 jul 2015, 14:56
av Arne M
Lars Sundin skrev:Hej Arne och alla andra!
Denna flygning Bulltofta - Klagenfurt ägde rum 14 juli 1964 med Transairs DC 6 SE-BDF. Jag kommer ihåg kaptenens namn, von Rosen var ju då en av de mer kända svenskarna. Flygningen, som var en del av min bröllopsresa, gick bra och äktenskapet höll i 24 år. En Vingresor-gruppresa. Det visar sig att mina anteckningar o d om den är litet splittrade, men ev. återkommer jag på min blogg.
Jag har kvar (har skannat) många foton tagna av marken under oss. Det var min första längre flygresa och då var det ännu fascinerande att betrakta landskapet nedanför. Höjden var förstås lägre än vid dagens jetflyg, kanske 5000 meter. Jag började segelflyga först två år senare.
Om Carl Gustaf von Rosen kan man läsa på
http://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=6863. Författaren är säkert den Jan F som vi känner från Arlandavännerna. En hel del i hans text var nytt för mig men förstås inte oväntat.
Jag har tidigare skannat en bild av planet på Bulltofta och nu tog jag i ordentligt och gjorde en bättre skanning ("halvformats diabild"). Det visar sig då att det handlar om SE-BDF, en "DC 6 Super" (vad "super" nu innebär) och inte om SE-BDZ, en DC-6B "Norrköping" som jag "alltid trott". Här nedan är den, jag minns ännu namnet på den trevliga dam i rosafärgad dräkt man ser under vingen. Två flygplan syns till höger samt en del hangarplatteprylar.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... skuren.jpg
von Rosen nämns nog på flera ställen på min blogg,
http://larsan13.wordpress.com/ Brorsan har ett hus invid Danbo-området på Östergarnslandet, där upptäcktsresanden Eric von Rosens familj och icke minst hans hustru idkade friluftsliv.
http://ostergarnslandet.com/leder_pdf/led5.pdf
Lars S
P S. Den som är intresserad av den ursprungliga frågan om var var bilden av SE-DAB var tagen kan bevaka tråden
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1005958
Tack för mera fakta om von Rosen och Klagenfurt-flygningen. Jag vet inte heller vad en DC-6 Super är för något men jag vet att DC-6B hade tillnamnet Super Cloudmaster. I varje fall hade den DC-6B med namnet Gorm Viking hos SAS (reg OY-KMU) som jag flög med från Visby till fastlandet sommaren 1955 den beteckningen. Någon annan här i forumet kanske har bättre pejling på Douglasfolkets nomenklatur?!
Och jag funderar också på om jag och familjen kan ha flugit med von Rosen på sommaren 1964 till och från Rimini? Även vi hade köpt en charterresa hos Vingresor och flög med Transair. Det hade ju varit kul om så hade varit fallet men Transair hade ju naturligtvis fler piloter än von Rosen.
En observation jag gjorde på Italienresan var just att man flög på ca 5000 meters höjd över landskapet och att man därför såg så mycket på marken. Särskilt minns jag efter Innsbruck den pampiga Europabrücke med Brenner Autobahn. Och på hemresan alla ljusen från marken sent på kvällen. Det var intressantare att flyga med propellermaskiner på den här tiden på 60-talet eftersom man likt Nils Holgersson kunde följa med på 'kartan' så att säga!
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 23 okt 2015, 11:55
av Rolf Larsson
För att återgå till bilden så har jag fått det här svaret från en välkänd och kunnig brasiliansk flyghistoriker: "Regarding this photo, the surrounds does not seem to be Rio - Galeão". En följdfråga beträffande SE-DAB: När bytte maskinen namn från "Ingmar Viking" till "Ingemar Viking" ?
Re: SAS Caravelle SE-DAB - hörfel eller omdöpt!
Postat: 24 okt 2015, 02:17
av Arne M
Rolf Larsson skrev:För att återgå till bilden så har jag fått det här svaret från en välkänd och kunnig brasiliansk flyghistoriker: "Regarding this photo, the surrounds does not seem to be Rio - Galeão". En följdfråga beträffande SE-DAB: När bytte maskinen namn från "Ingmar Viking" till "Ingemar Viking" ?
Är det ett historiskt faktum att SE-DAB har haft namnet både Ingmar och Ingemar Viking hos SAS? Jag har bara sett namnet Ingemar Viking på olika ställen på Internet. Kan det inte istället vara fråga om ett stavfel eller en hörmiss när man talat om den här Caravellen?
Det är ju inte helt ovanligt att även vi svenskar blandar ihop namnen Ingmar (typ Bergman, regissören) och Ingemar (typ Johansson, boxaren 'Ingo') så jag lutar mer åt att det ligger ett hörfel bakom de här alternativa namnen!
Eller kan maskinen först ha varit döpt till Ingmar Viking när den kom till SAS 1959-10-23. Och efter många år hos SAS därefter har varit uthyrd till Thai Airways 1969-07-11, men rimligen under annat namn i Thailand. Kan sedan Caravellen vid återkomsten till Sverige och SAS 1970-04-07 återigen blivit omdöpt men nu till Ingemar? Underligare saker har hänt i flyghistorien. Mitt grundtips är dock att planet hetat Ingemar hos SAS hela tiden!
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 24 okt 2015, 08:29
av Lars Sundin
Kan den gåtfulla bilden ha med Thailand och omnejd att göra? SE-DAB var ju uthyrt dit, verkar ha flugit i Thais tjänst med svensk registrering men troligen/kanske med thailändsk ommålning (som på bilden inte applicerats).
En idé bara.
P S: Under googlingen fann jag denna artikel som kan ge en hint om vart SAS-bilder tar vägen:
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/de- ... a-pa-natet Om nu historiska bilder innefattas.
Re: SAS Caravelle SE-DAB - hörfel eller omdöpt!
Postat: 24 okt 2015, 09:12
av Rolf Larsson
Arne M skrev: Mitt grundtips är dock att planet hetat Ingemar hos SAS hela tiden!
Nej, se bilden från Düsseldorf:
Re: SAS Caravelle SE-DAB - hörfel eller omdöpt!
Postat: 24 okt 2015, 11:06
av Arne M
Rolf Larsson skrev:Arne M skrev: Mitt grundtips är dock att planet hetat Ingemar hos SAS hela tiden!
Nej, se bilden från Düsseldorf:
11 [III] SE-DAB SAS Ingmar Viking [1] R DUS [Walter Bales pc] bw.jpg
Tack för bildbeviset! Men när är då Düsseldorfbilden tagen? Är det före Thailandssejouren hos Thai Airways? I så fall kan ju min teori om att SE-DAB vid hemkomsten till fosterlandet fick tillbaka sitt namn men då blev INGEMAR VIKING? Namnmysteriet fortsätter!
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 25 okt 2015, 12:30
av Rolf Larsson
Bilden på SE-DAB Ingmar Viking från Düsseldorf måste ha tagits under andra halvan 1960 / början 1961. Jag har tillgång till en bild tagen 1961 på London/Heathrow på SE-DAB där namnet är Ingemar Viking och maskinen har det modifierade drakhuvudet. Namnbytet/namnändringen bör alltså ha skett sent 1960 / början 1961 , kanske i samband med att det modifierade drakhuvudet kom på plats.
De SAS maskiner som flög för Thai på korttidslease och med Skandinavisk registrering (SE-DAB 1969-07-11 till 1970-04-17) blev aldrig ommålade utan hade bara en text över främre vänstra dörren som löd "Leased and operated by Thai International", se bilden på SE-DAB som togs i Singapore 1969-08-27 med den texten.
Re: SAS SE-DAB - var INGMAR inte ett bra Viking-namn?
Postat: 25 okt 2015, 16:25
av Arne M
Rolf Larsson skrev:Bilden på SE-DAB Ingmar Viking från Düsseldorf måste ha tagits under andra halvan 1960 / början 1961. Jag har tillgång till en bild tagen 1961 på London/Heathrow på SE-DAB där namnet är Ingemar Viking och maskinen har det modifierade drakhuvudet. Namnbytet/namnändringen bör alltså ha skett sent 1960 / början 1961 , kanske i samband med att det modifierade drakhuvudet kom på plats.
De SAS maskiner som flög för Thai på korttidslease och med Skandinavisk registrering (SE-DAB 1969-07-11 till 1970-04-17) blev aldrig ommålade utan hade bara en text över främre vänstra dörren som löd "Leased and operated by Thai International", se bilden på SE-DAB som togs i Singapore 1969-08-27 med den texten.
SE-DAB 2.jpg
Intressanta faktauppgifter. Men vad skulle det vara för anledning att vid bytet av 'drakhuvudet' samtidigt ändra namnet från INGMAR till INGEMAR? Man gör väl inte ommärkningar av namnet bara för skojs skull?! Det borde alltså ha funnit något mer påtagligt skäl till namnändringen kan man tycka! Finns det för övrigt inga anteckningar hos SAS beträffande döpandet av de olika planen? Man har ju haft vissa principer vid val av Viking-namnen så rimligen har man haft en tanke bakom valen av förnamnen!
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 25 okt 2015, 16:54
av eralehm
Är inte det troligaste att endera varianten helt enkelt är en felstavning? Båda är ju vedertagna stavningar och den som gjorde schablonen kanske inte kollade alltför noggrant i sin arbetsorder...
/Leif Hellström
Re: SAS SE-DAB - var INGMAR inte ett bra Viking-namn?
Postat: 25 okt 2015, 16:57
av Rolf Larsson
Arne M skrev:
Men vad skulle det vara för anledning att vid bytet av 'drakhuvudet' samtidigt ändra namnet från INGMAR till INGEMAR? Man gör väl inte ommärkningar av namnet bara för skojs skull?! Det borde alltså ha funnit något mer påtagligt skäl till namnändringen kan man tycka!
Det var bara en tanke när man ändå hade färgpytsen framme .... Det är ju möjligt att ändringen gjordes vid samma tillfälle. Jag tror inte man tar ur en maskin från trafiken enbart för att lägga till en bokstav i namnet men när man ändå skulle ändra färgschemat, som säkert var inplanerat, så gjordes möjligen ändringen samtidigt.
För övrigt är det inte enda gången liknande Viking-namnändring förekommit , en DC-9-87 hette ju "Margret Viking" alternativt "Margaret Viking". Ett annat exempel är en B.737-683 som har Viking-namnet stavat på olika sätt på utsidan och på namnskylten ini maskinen.
Re: SAS SE-DAB - var INGMAR inte ett bra Viking-namn?
Postat: 25 okt 2015, 17:20
av Arne M
Rolf Larsson skrev:Arne M skrev:
Men vad skulle det vara för anledning att vid bytet av 'drakhuvudet' samtidigt ändra namnet från INGMAR till INGEMAR? Man gör väl inte ommärkningar av namnet bara för skojs skull?! Det borde alltså ha funnit något mer påtagligt skäl till namnändringen kan man tycka!
Det var bara en tanke när man ändå hade färgpytsen framme .... Det är ju möjligt att ändringen gjordes vid samma tillfälle. Jag tror inte man tar ur en maskin från trafiken enbart för att lägga till en bokstav i namnet men när man ändå skulle ändra färgschemat, som säkert var inplanerat, så gjordes möjligen ändringen samtidigt.
Ja, du har säkert rätt i
hur det har gått till. Men min fråga om orsaken till
varför man gjorde namnändringen är fortfarande obesvarad. Jag tror inte att man av en hastigt påkommen artistisk lust fått för sig att lägga till E-et mitt i namnet INGMAR. Det är trots allt lite mer komplicerat att foga in ett E på ett grafiskt snyggt sätt i det redan existerande namnet på flygkroppen!
Så att ändra namnet utan något egentligt bakomliggande skäl förefaller konstigt. Om planet döptes om först runt årsskiftet 1960-1961 hade ju planet hetat INGMAR redan i ett drygt år så varför denna plötsliga namnändring?! Hade man plötsligt fått för sig att planet borde heta som Ingo i förnamn? Världsmästare Johansson hette ju som bekant Ingemar med e i förnamn!
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 25 okt 2015, 17:52
av Rolf Larsson
Jag vill minnas att jag någonstans sett/läst att det var en person på en avdelning inom SAS som hade till uppgift att leta fram Viking-namn och eftersom SAS fortsatt namnger nya maskiner finns säkert funktionen kvar. I fallet med SE-DAB kan det ju varit så att namnet skulle vara Ingemar men på ritningsunderlaget till fabriken stod det Ingmar. Efter ett tag har man kommit på felet och rättat vid lämpligt tillfälle.
Re: SAS Caravelle SE-DAB
Postat: 23 nov 2015, 10:41
av Rolf Larsson
Ursprungliga frågan om var bilden på SE-DAB var tagen löst ? Förmodligen ! Efter mycket letande har John Wegg kommit med det här , högst sannolika , svaret: Genua. Jag tycker att man faktiskt också på ursprungsbilden kan se dagbrottet i berget om man tittar över kroppen på SE-DAB.