Jetmotorprovbänken Avro Lancaster
Postat: 11 jul 2015, 13:50
Varför fick Avro Lancaster (Tp80) Tp-beteckning i FV. Borde den inte haft beteckning i P-serien? Den användes väl aldrig till transportuppdrag, utan var flygande provbänk hela tiden i Sverige. Likaså anser jag att Vickers Varsity (Tp82) och English Electric Canberra (Tp52) borde haft S-beteckningar (spaning), men där finns det ju sekretesskäl till vilseledande beteckningar (jmf U-2).
Orsaken till utbrottet är att jag satte mig med Att Flyga Är Att Leva, FV:s jubileumsbok for 50-årsjubiléet 1976 och försökte utröna om vi haft någon militär lufttransportkapacitet överhuvudtaget i Sverige. Det visade sig att transportkategorin har använts som något slags Övrigt-kategori där man placerat allt som inte passat in någon annanstans. Det är fullt av flygplan som åtminstone jag inte skulle räkna med som seriösa bidrag till lufttransportkapacitet.
Orsaken till utbrottet är att jag satte mig med Att Flyga Är Att Leva, FV:s jubileumsbok for 50-årsjubiléet 1976 och försökte utröna om vi haft någon militär lufttransportkapacitet överhuvudtaget i Sverige. Det visade sig att transportkategorin har använts som något slags Övrigt-kategori där man placerat allt som inte passat in någon annanstans. Det är fullt av flygplan som åtminstone jag inte skulle räkna med som seriösa bidrag till lufttransportkapacitet.