Sida 1 av 1

SE-KVE

Postat: 13 jul 2015, 19:02
av salle
Vid besök ute på Djurönäset (Stockholms Skärgård) igår , upptäckte jag ett för området udda objekt ,nämligen en till synes intakt flygkropp , utan vingar och stabbe . Ingen motor eller instrumentering. Flygplanet var en Piper PA-28 alt 32 , Six eller Saratoga. En lapp på rutan upplyste om att planet skrotats efter haveri i Varberg , och skulle nu sänkas på 12 m djup , och utgöra mål för dykövningar m m . I sammanhanget kan nämnas att en miniubåt opererar i området (sågs igår) , en av Marinen tidigare använd typ som en lokal "enterprenör" köpt för vrakletning och s k events. Finns mer info angående ovannämnda Piper ?

Hälsningar

Erik

Re: SE-KVE

Postat: 13 jul 2015, 20:07
av Rolf Larsson

Re: SE-KVE

Postat: 13 jul 2015, 20:17
av Lars Sundin
Jag googlade och fann http://fathom.nu/tag/djuronaset/ som kanske kan vara av intresse. Jag är inte insatt i saken utan googlade av gammal (o)vana.

Re: SE-KVE

Postat: 13 jul 2015, 20:17
av Bengt Ekbladh
När havererade SE-KVE?

Blir oxså intresserad av ::

>>en miniubåt opererar i området (sågs igår) , en av Marinen tidigare använd typ som en lokal "enterprenör" köpt för vrakletning>>

Vem har svaren?

Re: SE-KVE

Postat: 13 jul 2015, 20:31
av Lars Sundin
SE-KVE havererade 16 augusti 2006 på Västkusten enligt http://www.havkom.se/assets/reports/Swe ... 006_22.pdf Man lyckades inte komma upp i luften utan hamnade på torra marken...

Re: SE-KVE

Postat: 14 jul 2015, 09:34
av Sven-Erik Jönsson
Tack Erik för att Du delar med Dig av SE-KVE:s vidare öde efter haveriet.

Detta flygplan hämtade jag den 22 september 1991 på Murrietta Sky Park, inte så långt från Los Angeles, där Arnold Sundqvist då bodde. Han hämtade mig på Los Angeles International Airport när jag anlände från Sverige. Arnold hade för köparna här i Sverige kollat upp flygplanet och gjort en service på det. Det hade då registreringen N9289Y. Murrietta Sky Park var ett litet privat fält, med ca 900 meter lång smal bana, med privata påkostade villor och tillhörande hangarer som låg på båda sidor om banan.
Ferryflygningen till Sverige gick via Deming (New Mexico) - Austin (Texas) - Lakeland (Florida), där Globe Aero monterade in extra tankar (2 st 200 liters och 1 135 liters modifierade oljefat) samt en inspektion av FAA som godkände tankinstallationen samt gav tillstånd att flyga till Sverige med upp till 25% överlast. Från Lakeland till Trenton (New Jersey) - Bangor (Maine) - Gander (New Foundland) - Prestwick (Skottland) - Halmstad där jag landade den 27/9. Total flygtid 39 tim 45 minuter på 6 dagar. I boken "Flygtiga minnen 1", som gjordes av Sölve Fasth och Torvald Johannes, utgavs 1997 av Allt om Hobby, finns min berättelse om flygningen på sidorna 87-96.
tankinstallationen med 535 liter i kabinen. Behöver väl inte påpeka att rökning inte är tillåten. <br />Ovanpå tankarna ligger en säck som innehåller överlevnadsdräkt, som är ett krav att ha för flygning över Atlanten.
tankinstallationen med 535 liter i kabinen. Behöver väl inte påpeka att rökning inte är tillåten.
Ovanpå tankarna ligger en säck som innehåller överlevnadsdräkt, som är ett krav att ha för flygning över Atlanten.
N9289Y vid ankomst till Varberg.
N9289Y vid ankomst till Varberg.
SE-KVE efter svenskregistrering.
SE-KVE efter svenskregistrering.