Sida 1 av 1

Haveri 22148 J22-1

Postat: 23 jul 2015, 12:09
av Jaco
Söker information om orsaken till haveriet med 22148 J22-1 som inträffade 1945-08-21 vid Handöl i Jämtland. Något utöver den version som förklarar att " Föraren företagit fallskärmshopp efter molngenomgång".

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 23 jul 2015, 17:52
av Lars Sundin
Något mer står på sid. 104 i SFF Flyghistorisk Revy nr 35 om J 22:an: "Haveriet har inträffat under flygning i division. Fpl har vid molngenomång råkt i spin som ej kunnat hävas. Ff har räddat sig med fallskärm och fll totalahvererade." Orsaken anges som "förarfel (låg utbildningsnivå)". Märkningen var "gul P" från F 10.

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 23 jul 2015, 18:06
av Bengt Ekbladh
Kan tillägga att 22148, F10-gP vid tillfället värderades till 425000:-
Du har ju sett Leifs beskrivning av 22148.
>>Totalhaveri 1945-08-21 vid Handöl. Ff kadett G. Lagerstedt (GFSU). Märkning 10-gul P
Motor: TWC3 nr 3005
Ff kadett G Lagerstedt oskadad
Orsak till haveri: Föraren företagit fallskärmshopp efter molngenomgång.
Kasserat 1945-09-29. Gångtid 133 tim. Antal flygningar 192 st. Motor typ TWC3 nr 3005, gångtid 133 tim. >>
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... b3f#p32114

Har säkert tidningsnotis om händelsen, återkommer ev. om det hittas.

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 23 jul 2015, 22:06
av Lars Sundin
J 22 hade ju primitiva instrument, saknade gyrohorisont utan hade bara "kula och spade". Skedde det hela vid molngenomgång uppåt eller nedåt? Flög piloten på sina egna instrument eller följde han slaviskt "ledaren" (troligast) och tappade han så kontakten?

I närheten av Handöl har terrängen stora höjdskillnader, Snasahögarna b l a. Jag försöker föreställa mig det hela...

Re: F4-haveri på Storsnasen - när?

Postat: 26 jul 2015, 19:25
av Arne M
Lars Sundin skrev:J 22 hade ju primitiva instrument, saknade gyrohorisont utan hade bara "kula och spade". Skedde det hela vid molngenomgång uppåt eller nedåt? Flög piloten på sina egna instrument eller följde han slaviskt "ledaren" (troligast) och tappade han så kontakten?

I närheten av Handöl har terrängen stora höjdskillnader, Snasahögarna b l a. Jag försöker föreställa mig det hela...
I mitten av 70-talet så bodde jag en gång på vintern på Hotell Jämtlandia i Enafors. Ägaren till det här sporthotellet var herr Ek som förutom att driva pensionatsverksamhet (och dessutom vara alltiallo på det lilla hotellet) också var SMHI:s representant på orten och dessutom inte minst var aktiv fjällräddare i området.

Hotellägaren, meteorologen och fjällräddaren Ek kunde berätta intressanta och tankeväckande historier (sanna sådana förstås!) . Bl.a. berättade Ek om hur han en gång på Jämtlandia hade serverat frukost till en grupp turister tidigt på morgonen innan dessa skulle ut på dagens skidtur. Och som han senare under eftermiddagen hade fått som fjällräddare vara med om att gräva fram ur en lavin som gått på Storsnasen. Ek fick sedan vara med om att transportera dem tillbaka till hotellet sedan de blivit fångade under snömassorna och svepts med och tragiskt omkommit. Ek kunde också exempelvis berätta om flygolyckor som när en flygmaskin från F4 som flugit rakt in i fjället vid Snasahögarna och där dessvärre piloten omkommit om jag minns rätt.

Det bör ha varit på 50-talet som den här kärran från F4 förolyckades på Storsnasen (?) och där herr Ek från Jämtlandia var med i räddningsarbetet. Jag kommer inte ihåg mera detaljer nu så här efter 40 år efter min vintersemester på Hotell Jämtlandia i Enafors. Men det skulle vara intressant att få veta mer om den här flygolyckan som väl var med ett jetplan? Kan det ha varit en J29, Flygande tunnan, eller vad var det för plan man hade på F4 vid den här tiden på 50-talet?

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 26 jul 2015, 21:57
av Bengt Ekbladh
>Kan det ha varit en J29, Flygande tunnan, eller vad var det för plan man hade på F4 vid den här tiden på 50-talet?>
F4 hade:::
Mustang, J26 ---1947-52
Vampire , J 28B –1952-56
Tunnan, J29, i olika versioner 1956-67

F4 råkade ut för , skall vi säga 10+ haverier under -50 talet.

Hittar inget exakt som ”passar” på > vintersemester, Snasahögarna >, . Men ortuppgifter brukar variera mellan FV:s namnuppgifter och vad allmänheten ”menar” med var nedslaget skedde.
Exempel:FV gav ofta sin uppgift på hur långt eller vilket håll nedslaget skedde i förhållande till tex. Ortens Kyrka!
I detta fall efterlyses ”andra nedslagsplastangivelser” ..i närheten ---!
Har bara tittat på F4, planet kanske kom från annan flottilj ? (har inte kollat).
Mvh Bengt

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 26 jul 2015, 22:55
av Lars Sundin
Man minns så lätt fel. Kanske herr Ek även har varit verksam på andra håll i Jämtlandsfjällen.

I Bo Widfeldts bok "In Memoriam" om försvarsmaktens vid flygolyckor omkomna är det relativt lätt att hitta ungefärlig haveriplats (då någon omkommit). En hastig titt gav mig dock inget. Det finns ett haveri med en Mosquito från F 1 Västerås 1 juli 1953 med två omkomna vid Anjeskutan men den ligger ca 50 km norröver.

Ett dubbelhaveri (två Sk 16) vid Gråsjöfjällen 1 mars 1948 ligger då närmare men detaljer stämmer ej. Av de fyra ombord omkom en vid ett misslyckat fallskärmshopp. (För intresserade: https://larsan13.wordpress.com/2011/01/18/fjallen-ii/ )

Jag minns biträdande lägerchefen "Zäta" vid segelflyglägret i Ottsjö kring 1970 säga "det lär ligga ett 29-vrak kvar i Lunndörrspasset"; men det är återigen hela 50 km från Enafors. En dödsolycka (misslyckat fallskärmshopp genom att ff av skärmen släpats över stenig terräng) med en F4-J 29 inträffade också 2 februari 1965 "i Anarisfjällen" (enligt Widfeldt). De ligger ju öster om Lunndörrspasset.

En civil olycka på Ottjället 1966: http://www.lfk.se/?m=201406

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 27 jul 2015, 14:34
av Jaco
När jag är född och och uppväxt i Handöl (1936), och har haft kontinuerlig kontakt med byn och dess innevånare, kan jag med 100 % säkerhet påstå att det aldrig ägt rum något annat flyghaveri i närheten av Handöl - Enafors än det jag beskriver. Göte Ek på Jämtlandia var ägare till och förare av lavinhundar och blev därför dirigerad inom ett stort geografiskt område när fjällräddningen så
påkallade. Det innebär att han mycket väl kan ha deltagit i sökinsatser både i Anaris och Lundörren.

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 27 jul 2015, 15:43
av Bengt Ekbladh
Hej.
Angående haveriet med J 22 , 22148 F10-gul P 1945-08-21 vid Handöl
Gefle Dagblad och Norrlandsposten hade likalydande notis införd onsdagen 1945-08-22,
(Arbetarbladet sa intet om händelsen!)

>>Militärplan störtar vid Handöl i Jämtland..
Föraren räddade sig med fallskärm.
Då en div. jaktplan ur F10, Barkåkra,på tisdagseftermiddagen under en övningsflygning i Norrland befann sig över Handöl i västra Jämtland, föll ett av planen fört av kadett Lagerstedt, av ännu outredd anledning i spinn och störtade.
Föraren räddade sig med fallskärm och undkom äventyret med obetydliga skrubbsår.
Planet , som hamnade i en myr några km. söder om Handöls by, blev svårt ramponerat.>>

SEN återstår ju att utröna vilket haveri som avses med detta::

>>Det bör ha varit på 50-talet som den här kärran från F4 förolyckades på Storsnasen (?) och där herr Ek från Jämtlandia var med i räddningsarbetet. Jag kommer inte ihåg mera detaljer nu så här efter 40 år efter min vintersemester på Hotell Jämtlandia i Enafors. Men det skulle vara intressant att få veta mer om den här flygolyckan som väl var med ett jetplan? Kan det ha varit en J29, Flygande tunnan, eller vad var det för plan man hade på F4 vid den här tiden på 50-talet? >>

Re: Haveri 22148 J22-1

Postat: 31 jul 2015, 12:26
av Jaco
Tack Lars och Bengt för era värdefulla upplysningar.
Mvh Torsten Jacobsson