Sida 1 av 1

70 år sedan J 9:an blev svensk

Postat: 29 mar 2009, 18:35
av Sten Johnson
Hej Forumet!

Det är 70 år sedan den första J 9:an kom till Sverige och jag tänkte fira det med en teckning. Jag vet inte varför jag känner för J 9:an, kanske har det med göra, att jag som liten knatte bodde i Abrahamsberg, inte långt från Bromma. J 9:ornas hemmaflottilj blev F 8 Barkaby och de syntes ofta ovanför Stockholm. Förmodligen grundlades mitt flygintresse med bl a J 9:an. Jag gillar dess bulliga charm, verkar hållbar på något sätt. Finns det någon kvar som kan berätta om hur den var att flyga. Nu börjar solen att ta höjd på himlen och flygplanen komma i luften, så det blir väl fler teckningar efterhand. Jag skall bl a följa med SFF till Duxford, där kan vem som helst bli inspirerad.

Hälsn Sten Tecknare

Bild

Re: 70 år sedan J 9:an blev svensk

Postat: 20 apr 2009, 23:49
av Lars Sundin
Jo, J 9 har mycket som talar för sig tycker jag också. För några år sedan fick jag kontakt med en tysk plastmodellbyggare som fascinerats av de stor kronmärkena på vingarna (medan hans dotter gillade figuren Pettson). Jag matade Werner Scheibling med bilder och andra uppgifter så om hans modell på http://www.hyperscale.com/features/2001/p35aws_1.htm inte ser rätt ut så skyll på mig...

Sten Gripenlöf berättade i sin bok "Flyg för hela slanten" om hur det var att gå från Sk 14 till J 9. Rejäl motoreffekt. Farter man inte var van vid. Så mycket att hålla reda på. Hur skulle man hinna med landningsställ, kylklaffar, flaps, trimning och allt annat under landningsfinalen.

I övrigt verkade han nöjd med planet; han berättar om många upplevelser.

(I boken berättas i början f ö om en lätt spektakulär krasch som den i andra trådar nämnde Jesper Hydén hade på examensdagen vid Flygreservskolan i Eslöv i oktober 1942 när vädret plötsligt surnade till när han var uppe på väderspaning med en Sk 12.)

Lars S