Sk 15A nr 5036
Postat: 06 aug 2015, 18:19
Sk 15A nr 5036
Typ: Klemm Kl35D
c/n: 1935
Tillverkad år 1941
Godkänd 1941-02-21 som Sk 15A 5036
1941-02--.. till F5-166
1945-10-30 till F9-166
Kolliderade linbanan i Surte 1947-03-19
Motornr. , var 6295 och planet värderades vid haveritillfället till 33600:-
Kasseras 1947-04-11
Fänrik Möller förolyckades.,.Carl Ceylon Utterborn lätt skadad.
Se
http://surteglasbruk.com/livet/1188-2/
med 2 bilder. : sammandrag:nedan.:
Flygkrasch mot linbana i Surte
GÖTA FLYGFLOTTILJ har åter drabbats av en olycka som krävt ett människoliv. Ett skolflygplan av typ SK-15 med värnpliktige flygföraren Carl Ceylon Utterborn som förare och elev och fänrik Elis Gunnar Henrik Möller som lärare kolliderade på onsdagsmiddagen med en linbana och störtade i bergen ovanför Surte samhälle.
Fänrik Elis Möller Född 1923
FänrikMöller förolyckades medan Utterborn slungades ur planet innan detta tog mark och därigenom räddade livet.
Det var vänstra landningsbenet på planet som hakade fast i en wire på linbanan. Om planet haft endast ett par decimeter större höjd skulle det ha gått klart för linbanan. Linbanans dragwire, med vilken kollisionen skedde, befinner sig på ungefär 15 meters höjd över marken.
Flygplanet hade en hastighet av omkring 150 km. och det blev en fruktansvärd krasch då det tog mark cirka 20 meter från linbanan. Det hamnade på ryggen i snön på en mosse efter att först ha slagit i med högra vingen och stjärtpartiet vilka blev fullständigt krossade.
Delar av flygplanet slungades vida omkring och motorn lossnade och hamnade ett par meter framför flygplanets kropp. Vänstra landningsbenet var böjt bakåt. Utterborn hade haft sinnesnärvaro att efter kollisionen dra ur sprinten i säkerhetsremmen och slungades ur planet strax innan detta tog mark.
Strax efter kl. 11.30 på förmiddagen brast plötsligt draglinan på den 5 km. långa torvlinbanan som går mellan Surte glasbruk och bolagets torvmosse uppe i bergen.
Typ: Klemm Kl35D
c/n: 1935
Tillverkad år 1941
Godkänd 1941-02-21 som Sk 15A 5036
1941-02--.. till F5-166
1945-10-30 till F9-166
Kolliderade linbanan i Surte 1947-03-19
Motornr. , var 6295 och planet värderades vid haveritillfället till 33600:-
Kasseras 1947-04-11
Fänrik Möller förolyckades.,.Carl Ceylon Utterborn lätt skadad.
Se
http://surteglasbruk.com/livet/1188-2/
med 2 bilder. : sammandrag:nedan.:
Flygkrasch mot linbana i Surte
GÖTA FLYGFLOTTILJ har åter drabbats av en olycka som krävt ett människoliv. Ett skolflygplan av typ SK-15 med värnpliktige flygföraren Carl Ceylon Utterborn som förare och elev och fänrik Elis Gunnar Henrik Möller som lärare kolliderade på onsdagsmiddagen med en linbana och störtade i bergen ovanför Surte samhälle.
Fänrik Elis Möller Född 1923
FänrikMöller förolyckades medan Utterborn slungades ur planet innan detta tog mark och därigenom räddade livet.
Det var vänstra landningsbenet på planet som hakade fast i en wire på linbanan. Om planet haft endast ett par decimeter större höjd skulle det ha gått klart för linbanan. Linbanans dragwire, med vilken kollisionen skedde, befinner sig på ungefär 15 meters höjd över marken.
Flygplanet hade en hastighet av omkring 150 km. och det blev en fruktansvärd krasch då det tog mark cirka 20 meter från linbanan. Det hamnade på ryggen i snön på en mosse efter att först ha slagit i med högra vingen och stjärtpartiet vilka blev fullständigt krossade.
Delar av flygplanet slungades vida omkring och motorn lossnade och hamnade ett par meter framför flygplanets kropp. Vänstra landningsbenet var böjt bakåt. Utterborn hade haft sinnesnärvaro att efter kollisionen dra ur sprinten i säkerhetsremmen och slungades ur planet strax innan detta tog mark.
Strax efter kl. 11.30 på förmiddagen brast plötsligt draglinan på den 5 km. långa torvlinbanan som går mellan Surte glasbruk och bolagets torvmosse uppe i bergen.