Sida 1 av 1

Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka?

Postat: 10 aug 2015, 17:35
av Hans O. Sandström
Flygkollegor,

Såg för ett tag sedan en bild på en SAS Caravelle med bromsfallskärm och funderar lite på hur många civila trafikflygplan som använde dessa.
Ryska Tupolev Tu-104 , Tu-124 och de tidigaste Tu-134 hade detta. Tu-134A däremot kunde däremot reversera sina motorer.

Hittade lite gamla bilder från Arlanda på ett par äldre "ryssar". Bifogar också en modell i min samling. En gåva från en före detta Aeroflot pilot.

Hans SFF-Småland

Tu-124V 1966
Aeroflot_Tupolev_Tu-124_at_Arlanda,_April_1966.jpg
Tu-104A
1070603.jpg
Modell skala 1/100 Tu-134A från Tupolev OKB.
IMG_5843.jpg

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg, vilka? - NASA-varianten

Postat: 10 aug 2015, 19:17
av Arne M
Hans O. Sandström skrev:Flygkollegor,

Såg för ett tag sedan en bild på en SAS Caravelle med bromsfallskärm och funderar lite på hur många civila trafikflygplan som använde dessa.
Ryska Tupolev Tu-104 , Tu-124 och de tidigaste Tu-134 hade detta. Tu-134A däremot kunde däremot reversera sina motorer.

Hittade lite gamla bilder från Arlanda på ett par äldre "ryssar". Bifogar också en modell i min samling. En gåva från en före detta Aeroflot pilot.

Hans SFF-Småland

Tu-124V 1966
Aeroflot_Tupolev_Tu-124_at_Arlanda,_April_1966.jpg
Tu-104A
1070603.jpg
Modell skala 1/100 Tu-134A från Tupolev OKB.
IMG_5843.jpg
Ja, det här med bromsskärm har ju förekommit lite då och då i flyghistorien. Under utprovningen av Concorde så fanns på prototyperna en bromsskärm som dock inte kom med i den 'skarpa' versionen! Och när det gäller militärflyg så har ju amerikanska bombflygplanet B-52 funnits i versioner med bromsskärm.

Och i det här sammanhanget kan jag inte låta bli att visa denna NASA-bild på fenomenet fallskärm och civilflygplan! Kolla in på följande länk http://thumbs.media.smithsonianmag.com/ ... 5_crop.jpg

Det påstås att det t.o.m. finns långt gångna tankar på att göra sådana här fallskärmar för stora kommersiella jetflygplan också! :D :D

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka?

Postat: 10 aug 2015, 21:34
av Hans O. Sandström
En bild från Torslanda bana 32 med en Caravelle som har full bromsskärm ute.
Klassisk bild!
Foto Björn Ludvigsson.

Hans
Carav 68.jpg

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka?

Postat: 11 aug 2015, 00:17
av AndersNilsson
Hans O. Sandström! Av respekt gentemot fotograferna som äger rättigheterna till bilderna du "hittat" på bl a airliners.net vore det trevligt om du la upp länkar på bilderna.

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka?

Postat: 11 aug 2015, 08:02
av Hans O. Sandström
Hej Anders,

Här kommer länkar till de två Tu-bilderna jag lade ut! Den ena fanns på wikipedia och den andra precis som du säger på Airliners!

https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_T ... l_1966.jpg = Foto: Lars Söderström

http://www.airliners.net/photo/Aeroflot ... 3e1a6ac00e = Foto: Kjell Nilsson

Jag har verkligen full respekt för fotograferna och lovar att länka framöver om det blir aktuellt!
Jag brukar (för det mesta) ange fotograf eller källa.

Bästa hälsningar,
/Hans
(vars modellbilder dyker upp i olika sammanhang som jag inte själv känt till!!)

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka?

Postat: 11 aug 2015, 11:28
av AndersNilsson
Tack Hans. Jag gillar dina inälgg.

Bästa hälsningar

Anders

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka?

Postat: 11 aug 2015, 12:08
av Lars Sundin
Det gällde förstås att Caravellens bromsskärm fungerade, det kunde vara problem som Gunnar Fahlgren berättat:

http://gunnarfahlgren.blogg.se/2009/february/

Nils Benker har i "Flygtiga Minnen 1" berättat att någon råkat ut för att skärmen utlösts vid starten från Bromma.

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka? - Stuka-piloten!

Postat: 11 aug 2015, 12:39
av Arne M
Lars Sundin skrev:Det gällde förstås att Caravellens bromsskärm fungerade, det kunde vara problem som Gunnar Fahlgren berättat:

http://gunnarfahlgren.blogg.se/2009/february/

Nils Benker har i "Flygtiga Minnen 1" berättat att någon råkat ut för att skärmen utlösts vid starten från Bromma.
Gunnar Fahlgrens Caravelle-minnen var intressanta. Men jag förstod inte riktigt vad det var som orsakade SAS-haveriet med Caravellen vid Ankara år 1960? Vad var haveriutredarnas slutsatser?

För övrigt så undrar jag om det inte var en f.d. fransk stridspilot som rattade den Caravelle från Air Inter jag flög med från Marseille till Paris CDG år 1985? Där var det ingen mjuk segelflyglandning utan mer en brant nedstigning värdig en gammal tysk Stuka-pilot när vi närmade oss CDG! :lol:

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg , vilka?

Postat: 11 aug 2015, 19:10
av Lars Sundin
Hej Arne!

Orsaken till olyckan vid Esenboga är oklar sägs det. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinav ... Flight_871 Det sa även Nils Benker i "Flygtiga minnen". Fahlgren är av uppfattningen att det anvisade sättet att flyga på finalen inte var bra och bidrog till olyckan, det var baserat på "gammal propellertradition". Jetplan är svårare att snabbt korrigera i höjd och fart (ingen snabb lyftkraftökning genom ökning av "draget" från propellrarna t ex) och det förefaller mig som man helt enkelt måste vara mer noggrann.

Planet flög/flögs alltså ned i marken under inflygningen till Ankaras flygplats.

Re: Bromsfallskärm på trafikflyg? - CFIT och Caraveller!

Postat: 11 aug 2015, 20:44
av Arne M
Lars Sundin skrev:Hej Arne!

Orsaken till olyckan vid Esenboga är oklar sägs det. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinav ... Flight_871 Det sa även Nils Benker i "Flygtiga minnen". Fahlgren är av uppfattningen att det anvisade sättet att flyga på finalen inte var bra och bidrog till olyckan, det var baserat på "gammal propellertradition". Jetplan är svårare att snabbt korrigera i höjd och fart (ingen snabb lyftkraftökning genom ökning av "draget" från propellrarna t ex) och det förefaller mig som man helt enkelt måste vara mer noggrann.

Planet flög/flögs alltså ned i marken under inflygningen till Ankaras flygplats.
Tack Lars för info och länk! Så det var alltså en s.k. controlled flight into terrain (CFIT) som hände 1960 med SAS-Caravellen. Mina minnen från den tiden är något grumliga men jag hade fått för mig att SAS-planet hade krockat med ett berg tidigare i flighten, alltså inte under själva nedstigningen till Ankaras flygplats Esenboga.

Men minnet är som det är och de svenska tidningarna kanske inte visste så noga i januari 1960. Men det var alltså den första dödliga kraschen över huvud taget med den då rätt nya flygtypen Sud Aviation Caravelle. Och för SAS som var en pionjär för detta vackra passagerarjetplan var detta den första allvarliga smutsfläcken på en nästan tolv års prickfri flygsäkerhetshistoria. 42 personer omkom (35 passagerare och 7 crew).

Lite kusligt är dock att tolv år senare i mars 1972 havererade en annan skandinavisk Caravelle från det då Tjæreborgägda Sterling Airways på nästan exakt samma sätt under nedstigningen för en teknisk mellanlandning i Dubai under en flygning från Colombo, Sri Lanka till Köpenhamn, Danmark. Vid den CFIT-kraschen på ett berg omkom hela 112 personer (106 passagerare och 6 crew) och det är en av de två allvarligaste olyckorna i skandinavisk flyghistoria och den värsta flygkraschen någonsin i Förenade Arabemiraten, UAE.