Sida 1 av 1

Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 01 apr 2009, 00:07
av Andreas Kahr
Tjena.

Tror ni detta är ett aprilskämt eller sanning?
Atikeln är daterad 31 mars.

För att fira att det gått 40 år sedan Concorde lyfte 1969 har franska Musée de l'Air et de l'Espace i hemlighet återställt Concorde F-BTSD till flygbart skick och planen är att kärran ska lyfta från Le Bourget fältet på Paris Air Show 16e Juni.

MvH Andreas


http://www.flightglobal.com/blogs/fligh ... again.html

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 01 apr 2009, 00:27
av Lars Sundin
Tja, vi vet ju från flyghistorien vilka fina saker fransmän kan åstadkomma och varför inte också bra april-skämt. Även om min erfarenhet är att det knappast är en fransk specialitet.

Vi kan minsann i Sverige och t o m inom SFF, se http://larssundin.ownit.nu/Dalahelikopter_FM4_1982.jpg. Från ett aprilnummer av Flyghistoriskt Månadsblad. Om det inte är ett aprilskämt av Gunnar Bandell får man i stället gratulera honom till ett verkligt unikt flyghistoriskt fynd.

En annan bra grej är denna: http://blog.modernmechanix.com/mags/qf/ ... _prank.jpg. Koldioxidskoj redan då...

Lars S

Re: Air France Concorde lyfter igen i juni!?

Postat: 01 apr 2009, 07:14
av Fredric Lagerquist
Åhå tusan :lol:

....jag som trodde att Musée de l'Air et de l'Espace, Le Bourget, istället skulle flyga med Concorde F-WTSS. Fattat det också som så att tongivande sponsor till detta projekt är det italienska MC-märket Aprilla :idea:

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 01 apr 2009, 08:53
av Håkan Olsson
Min vän, den pensionerade Colonel Ricard Absinth-Pèrnod, rapporterar från en trottoarservering i S:t Tropez och bekräftar att Concorde kommer att flyga igen. Just i skrivande stund håller fyra stycken Mirage III från flygplankyrkogården i Savigny lès Beaune på att göras i ordning för att kunna eskortera F-BTSD på sin historiska flygning. Visserligen räknar man med att Mirage-planen kommer att få bränslebrist över irländska sjön men det oroar inte Absinth-Pèrnod. ”Planen är ju redan avförda från Armée d l’air så det gör inte så mycket om de inte kommer tillbaka, desutom är franska piloter vana att improvisera.” säger han. Olyckligtsvis så publicerades nyheten om Concordeflygningen på fel datum men vad gör väl det?
Den 14:e juli planeras en Concordeflygning över Paris. Denna gång kommer man att ta 75 passagerare och överskottet från biljettförsäljningen kommer att gå till inköp av rullstolar åt alla de grodor som offrat sina ben för det franska kökets skull. :D

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 01 apr 2009, 10:43
av Lars Sundin
Lars Sundin skrev:Tja, vi vet ju från flyghistorien vilka fina saker fransmän kan åstadkomma och varför inte också bra april-skämt. Även om min erfarenhet är att det knappast är en fransk specialitet.
...
...

Lars S
Jag får nog lov att ändra mig vad gäller franska april-skämt. Enligt en artikel i DN i dag (1 april) är de snarast att anse som pionjärer inom denna ädla konst. Ett citat: Mycket talar för att det var fransmännen som kom på det först. Fram till 1582, då den kristna världen bytte till gregoriansk tideräkning, hade nyåret ägt rum den 25 mars. Årsskiftet firades i en vecka med avslutning den 1 april. När den nya tideräkningen nu anammades var det några fransmän som inte hängde med i svängarna, utan fortsatte fira nyår kring den 1 april. Dessa blev bland annat löjliggjorda genom att skickas i väg på olika meningslösa uppdrag.

I DN-artikeln visas även ett Expressen-skämt från 1950:

Bild

(Kanske det inte är känt bland yngre läsare att efter kriget introducerades en modern spårvagnstyp i flera svenska städer som kallades "Mustang", ett namn som låg i tiden genom FV:s anskaffning av flygplanet Mustang. Se t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Mustang_(sp%C3%A5rvagn).)

DN:s debattartikel denna dag är - för omväxlings skull - inget aprilskämt. Den är skriven av en man som fram till i höstas/nyåret (det riktiga) var chef för Luftfartsstyrelsen och som själv skämtsamt sagt att han aldrig haft ett jobb han kunnat. Luftfartsstyrelsen har för övrigt nu uppgått i Transportstyrelsen och luftfartsbiten leds där av en erfaren person som sagt ungefär att det spelar inte så stor roll vad man sysslar med, myndighetsutövning som myndighetsutövning.

(Detta senare har jag via googling funnit i hedervärda dagstidningsartiklar, så tro mig. Det är inga skämt inte...)

Lars S

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 01 apr 2009, 18:29
av Lars Sundin
Det var alltså ett aprilskämt att Concorde skulle flyga i juni, men ambitionen finns att få upp en Concorde någon gång, och museet nådde sitt syfte att dessa planer skulle uppmärksammas.

Se exempelvis http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7975877.stm där det även länkas till museets officoella sajt, där jag med min begränsade franska f n inte kan se något om att det var ett aprilskämt.

Lars S

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 03 apr 2009, 16:22
av Seve Ungermark
Lars Sundin skrev: - - - Se exempelvis http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7975877.stm där det även länkas till museets officoella sajt, där jag med min begränsade franska f n inte kan se något om att det var ett aprilskämt.

Lars S
Åjo Lasse, det står att folk både blivit besvikna och drömmande - dock alla med ett leende... Sedan övergår museichefen att beskriva en rad kommande nyheter - bl a en kommande "interaktiv" hall (över 1 000 kvadratmeter) för barn (5-12 år) och en ny restaurang. Och slutar med att inget av detta är aprilskämt (poisson d'avril dvs aprilfisk - och jag har aldrig hört annat än den 1 april som datum för en sådan fisk).

Seve U

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!? Or ever?

Postat: 10 apr 2009, 12:52
av Erik Johansson
Hej Seve et al,

How right you are. We in aviation have always been ‘både blivit besvikna och drömmande’. Such is life. I remember the Concorde at the roundabout at Heathrow very well and I thought that it was grand to have the machine there. Someone else obviously did not think so. And from this article it sounds like yet another Concorde will be staying on the ground for ever.

http://business.timesonline.co.uk/tol/b ... 054915.ece

It was a shame that Richard Branson’s offer to purchase the Concordes from BA failed.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/3005705.stm

Whatever he may have offered it must have been a pure profit for BA having paid 1£ each (about the same price as SAS got for their entire Spanish operation) for the planes when the governments forced them on BA and AF.

But did we really need them? Be it aeroplanes or cars, if they don’t sell I suppose the customers (who are always right) want something more useful.

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 12 apr 2009, 22:06
av Erik Johansson
I fell over this short speech by Richard Quest of CNN who, in my opinion, is a bit of a character and a half. He might be right about the Concorde but I beg to disagree with him about travelling by air these days. Now you have to take your shoes off and your belt after you have checked in but you are still, but for how long, allowed to keep your trousers on. And do not mention going through the USA. You get the same treatment as those arrested for murder. I go via New Zealand these days to avoid this hassle.

Just listen to Richard for a minute.

http://questmeansbusiness.blogs.cnn.com/

Thinks Erik who did enjoy flying in the days of Internord. Oh, glorious days they were!

Re: Air France Concorde lyfter igen i Juni!?

Postat: 13 apr 2009, 06:02
av Lars Sundin
Hej Erik och alla!

Quests tillbakablick var väl inte så dum, "pro-aviation" i alla fall. Sedan lägger säkerhetsnojan efter 11 september och inte alltid så muntra inresekontrollanter förstås litet sordin över reseglädjen. Har man som jag bara rest en enda gång för 18 år sedan till USA och då till Las Vegas av alla platser skall jag inte tycka så mycket - litet annorlunda var det i alla fall.

(Jag upplevde en gång i Milanos avgångshall sydeuropeers civiliserade sätt att gräla - rösterna från två grälande resenärer hördes över hela hallen men inga knytnävar, snusdosor eller knivar förekom.)

Kanske vi en gång kommer att se på Concorde som på de gamla fullriggarna. Det förnämligaste man en gång kunde åstadkomma men idag romantiska minnesmärken över gammal teknik. Ett av de förnämligaste fartygen var "Torrens". Den senare som författare kände Joseph Conrad steg ned från kaptensnivå för att bli förste matros (eller styrman) bara för nöjet att få tjänstgöra på fartyget som han beskrev sålunda: A ship of brilliant qualities - the way the ship had of letting big seas slip under her did one's heart good to watch. It resembled so much an exhibition of intelligent grace and unerring skill that it could fascinate even the least seamanlike of our passengers.

Cutty Sark är fin att se, men briggen Gerda i Gävle går inte av för hackor heller. Njut av gammal teknik som är begriplig. En replika, men den visar att man kan charma kommun och Länsarbetsnämnd m fl för att få stålar för museala äventyr.

I övrigt kanske Scanair-forumet är en sajt där trafikflygnostalgin har sin plats - den är ju inte helt så blågul som annan flygnostalgi är.

Vad vi kommer att se inom trafikflyget i framtiden - tja jag gissar att suget efter nya plan är begränsat i dagens situation. Sedan kanske man får se nya turboprop-typer, mer ekonomiska, miljövänliga och litet långsammare och lägre flygande än dagens jetplan.

Så finns ju Concorde G-BOAD bevarad i USA. Den stod tillfälligt undanställd på f d Floyd Bennett-fältet och for litet illa av en närgången lyftkran och baseball-spelande barn men är nu tillbaka vid Intrepid-museet i Hudson River. Här litet kring själva färden: http://www.truveo.com/Moving-The-Concor ... 2643527204

Lars S