Sida 1 av 1
Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 25 aug 2015, 15:16
av paddal
Bilder från Emil Nordenmark 1898-1967 Häggvik. Bilderna är tagna av Emil någonstans i Höga Kusten området. Är det någon läsare som kan hjälpa till med att identifiera kärrorna och platsen?
Hälsningar / Alf
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 25 aug 2015, 16:50
av Bengt Ekbladh
Undre bilden är en:
S14 Fi 156C Storch
Vilket flottiljnr. står det; F3 eller F11?
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 25 aug 2015, 17:14
av Bengt Ekbladh
Planet är S 14, 3804, F3-24.
1942-04-26 "hård landning" på ett fält 3 km so Ö-vik.
Förare fänrik S.Save och spanare kapten (Lv) Sten Ribbing.
Planet reparerades och flög till Totalhaveri 1950-07-12.
Bilden finns i Kontakt nr.57 sid 25 om än i liten annan vinkel.
mvh Bengt
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 25 aug 2015, 18:19
av Ola Laveson
Hej!
Jag är övertygad om att fpl typen på övre bilden är Sikorsky S-38, i Sverige med reg. SE-EKN.
Instinktivt, tror jag bilden är tagen i Bromma från Drottningholms bron österut med Nockeby till vänster och Kärsön till höger. Vad tror ni andra?
Ola Laveson
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 25 aug 2015, 19:19
av paddal
Tack för de sbabba svaren.
3 km So om Ö-vik skulle vara i mina hemtrakter. Skulle vara kul att hitta den exakta platsen.
/ Alf
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 01 sep 2015, 16:18
av paddal
Har forskat lite om var den exakta haveriplatsen skulle vara. Efter samtal med hembygdsfolk och studerande av de lokala tidningarna finns det inget som tyder på att "kärran" landat i Ö-viks området, 3km från torget.
Var kan man hitta en mera exakt uppgift om haveriplatsen?
/ Alf
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 08 okt 2015, 18:12
av paddal
Efter ytterligare efter forskningar har jag nu hittat den exakta haveriplatsen. Det är ca 3km so om Ö-vik som nämns ovan och på gården Nyåkern Domsjö. Enligt ögonvittnet som var bosatt på gården då, bröt en i besättningen benet och hämtades av ambulans. Men frågan kvarstår om det var en nödlandning eller hade de något uppdrag i Domsjö ?
/ Alf
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 08 okt 2015, 19:00
av Lars Sundin
Ola Laveson skrev:Hej!
Jag är övertygad om att fpl typen på övre bilden är Sikorsky S-38, i Sverige med reg. SE-EKN.
Instinktivt, tror jag bilden är tagen i Bromma från Drottningholms bron österut med Nockeby till vänster och Kärsön till höger. Vad tror ni andra?
Ola Laveson
Jag tror nog bilden kan vara tagen i Nordingrå/Höga Kusten, där finns gott om skyddade vikar och en högst speciell kustnatur även om träden till höger inte ser norrländska ut utan verkar mer "Mälar-mässiga". Mer om planet på
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=13&t=7624 samt på sid. 8 i
http://modellflygnytt.se/gamla/1945/vingar_1945-3.pdf (som innehåller mycket annat flyghistoriskt kul för oss äldre.)
Lars S, stockholmare som besökte Häggvik/Mannaminne för en knapp månad sedan och nu googlade. Intressant med Emil Nordenmark (och hans son)
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 08 okt 2015, 19:58
av Bengt Ekbladh
>>>Efter ytterligare efter forskningar har jag nu hittat den exakta haveriplatsen. Det är ca 3km so om Ö-vik som nämns ovan och på gården Nyåkern Domsjö. Enligt ögonvittnet som var bosatt på gården då, bröt en i besättningen benet och hämtades av ambulans. Men frågan kvarstår om det var en nödlandning eller hade de något uppdrag i Domsjö ? >>>
1942 fanns 7 st S 14 i FV alla tillhörande F3...kanske var någon utlånd till annat förband...vet ej.
>>Men frågan kvarstår om det var en nödlandning eller hade de något uppdrag i Domsjö ? >>>
Enligt mina anteckningar från Kra (Krigsarkivet) finns ingen kostnad angiven vid tillfället, men enl. bilderna lär det kostat ett antal Kr..
Ordet "hård landning" får stå för Kontakt....ser nog ut som en nödlandning..=samma sak? ..Har ingen uppgift varför det hände:....((motorstörning Kan ju vara orsak ...samt en del andra anledningar)
Frågan:::hade de något uppdrag i Domsjö ?
Om man kollar om man 1942 i området sökte efter havererade plan (där) ...ger inga svar.
Har inte kollat om ”något annat speciellt” hände i området /världen som skulle förosakat flygningen.
Att få fram orsaken och data till ett visst flyg-uppdrag lär vara svårt, då dessa data troligen inte är sparade.
Söker vidare!
Bengt
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 08 okt 2015, 21:24
av paddal
Tack för svaren.
En annan källa till mig har berättat att det fanns två lutfvärnspjäser i förlängningen av den tänkta landningsriktningen för "kärran". Luftvärnspjäserna var säkert ett skydd för MoDo fabrikerna, det fanns även ett värn på taket till MoDo;s tretexfabrik.
Det förvånar mig att jag inte hittat någon notis i de två lokaltidningarna, där skulle man säkert få lite mer uppgifter.
// Alf
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 09 okt 2015, 06:29
av Lars Sundin
Kan det ändå trots dina studier ha blivit något missförstånd om platsen? Det finns ju flera Nyåker i trakten, bl a ett några mil norrut där det finns broar över Öreälven, bl a för den strategiskt viktiga Norra stambanan, som kan ha skyddats av luftvärn. Storch-spanaren kom ju från Luftvärnet och kanske ville kolla beredskapen eller något sådant.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tallbergsbroarna
Lasse S som spekulerar och har upptäckt Paddal på en karta samt då och då äter pepparkakor och Gene tunnbröd
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 09 okt 2015, 07:50
av paddal
Hej Lars kul att du upptäckt Paddal. Det är helt klarlagt att "kärran " landade på torpet Nyåker-Domsjö. I går den 8 okt besökte ögonvittnet och jag platsen för haveriet. Det var på hennes barndomshem som det hände, och husen finns fortfarande kvar. Enligt haverirapporten var det 3km so Ö-vik, och det avståndet stämmer också.
// Alf
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 09 okt 2015, 08:16
av Leif Fredin
Angående haveriet med S 14 nr 3804 så har jag inte för tillfället tillgång till haverieprotokollet
Det lilla jag har är följande:
Haveri 1942-04-26 3 km sydost Örnsköldsvik. Märkning 3-24
Motor: As 10E nr 44 51605
Besättning: Ff fänrik S. Sawe
Spanare: Fs kapten LV Sten Ribbing
Orsak till haveri: Vid start lättade ej fpl på grund av lös mark. Bidragande orsak att föraren startade med låg stjärt.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad. Landningsstället avslaget. Sporrens framstötta knäckt. Ving-ställ: Höger skevningsroder avslaget. Höjdrodret skadat.
Skador motor: Propellern kass. Smärre skador å motorinstallationen.
Skador besättning: Passageraren kontusion å vänster ben, föraren oskadad.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr
Protokoll fimms tillgängligt på KrA, Flygförvaltningen, Materielavdelningen, Kontrollbyrån (Mk), Serie FI, 1942 volym nr 3 [26], Mk 26:14/F 3 avd VI P nr 11, omfattar 5 sidor
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 11 okt 2015, 08:24
av paddal
Tack för all information från er.
Eftersom de hade gjort en lyckad landning innan hade de naturligtvis ett uppdrag här. Och enligt min lokala källa var det att kontrollera luftvärnspjäserna på platsen.
Nu har jag fått alla uppgifter om den här händelsen efter två års sökande. Det var bilden som bidrog till genombrottet.
// Alf
Re: Bildfråga flygplantyp-plats
Postat: 08 jan 2016, 07:52
av paddal
Den övre bilden med Sikorsky S-38 är med stor sannolikhet från Höga kusten. Den besökte Örnsköldsvik den 24 okt 1934. Örnsköldsviks Posten skriver att "Silverfågeln" har landat. Den 22 okt skriver ÖP att trafikflygare Olle Ekman besöker Ö-vik på sin proppagandatur runt Sverige med sin Sikorsky S-38.
/ Alf