Sida 1 av 1

När MD-95 blev Boeing 717-200.

Postat: 26 aug 2015, 06:39
av Hans O. Sandström
Den blivande MD-95 blev i och med Boeings köp av McDonnell Douglas 1997 en Boeing 717-200.
Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.

Den gjorde sin första flygning den 2 september-1998 (N717XA) och till den första kunden AirTran Airways
levererades den 12 oktober-1999.
Var utrustade med BMW/Rolls-Royce BR715 motorer (idag Rolls-Royce BR715)

Här i Skandinavien flygs Boeing 717 av finska Blue1.

Totalt byggdes 156 st Boeing 717 mellan åren 1998-2006.

När den 156:e och sista Boeing 717 rullade av bandet i april-2006 till kunden AirTran Airways
betydde det också att den långa epoken att bygga kommersiella flygplan i Boeing/MDC Long Beach var över.
Dom två sista 717-200 levererades den 23 maj-2006 till AirTran Airways och Midwest Airlines.
AirTran Airways köptes nyligen av Southwest Airlines (SWA)

Hans SFF-F

Modellerna av 717-200 i skala 1/100.
IMG_6154.jpg
IMG_6155.jpg
IMG_6138.jpg

Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.

Postat: 26 aug 2015, 18:26
av Alexander Thörn
Hans O. Sandström skrev:Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.
727'an har ju blåslamporna bak den också.

Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.

Postat: 26 aug 2015, 18:49
av Hans O. Sandström
Helt rätt!!
Miss av mig , jag skäms:-))

Jag som dessutom flugit Boeing 727-200A i USA!

Tack för påpekandet.
/Hans

Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.

Postat: 26 aug 2015, 19:12
av Arne M
Hans O. Sandström skrev:Helt rätt!!
Miss av mig , jag skäms:-))

Jag som dessutom flugit Boeing 727-200A i USA!

Tack för påpekandet.
/Hans
Och om man skall vara petig så finns ju även det tremotoriga widebody-flygplanet McDonnell Douglas MD-11 som under de tre sista åren av sitt produktionsliv, alltså mellan 1997 och 2000, faktiskt också tillverkades av Boeing.

Officiellt döptes ju den här tremotoriga jumbon inte om till ett särskilt Boeing-namn men det var likafullt formellt en Boeingkärra! Låt vara att två av motorerna sitter under vingarna medan den tredje är inbyggd i den vertikala stabilisatorn, 'fenan', längst bak! :D

Re: När MD-95 blev Boeing 717-200.

Postat: 27 aug 2015, 06:56
av Hans O. Sandström
Arne,

MD-11 var väl ett så väl inarbetat namn så precis som du säger var det inte aktuellt med namnbyte!
Men du har helt rätt i att MD-11 byggdes officiellt av Boeing de tre sista åren som du påpekar.

Allt gott,
/Hans

MD-11 skala 1/100 i MDC house livery.
IMG_4143.jpg