När MD-95 blev Boeing 717-200.
Postat: 26 aug 2015, 06:39
Den blivande MD-95 blev i och med Boeings köp av McDonnell Douglas 1997 en Boeing 717-200.
Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.
Den gjorde sin första flygning den 2 september-1998 (N717XA) och till den första kunden AirTran Airways
levererades den 12 oktober-1999.
Var utrustade med BMW/Rolls-Royce BR715 motorer (idag Rolls-Royce BR715)
Här i Skandinavien flygs Boeing 717 av finska Blue1.
Totalt byggdes 156 st Boeing 717 mellan åren 1998-2006.
När den 156:e och sista Boeing 717 rullade av bandet i april-2006 till kunden AirTran Airways
betydde det också att den långa epoken att bygga kommersiella flygplan i Boeing/MDC Long Beach var över.
Dom två sista 717-200 levererades den 23 maj-2006 till AirTran Airways och Midwest Airlines.
AirTran Airways köptes nyligen av Southwest Airlines (SWA)
Hans SFF-F
Modellerna av 717-200 i skala 1/100.
Detta blev också Boeing enda kommersiella flygplan med motorer bak på flygkroppen.
Den gjorde sin första flygning den 2 september-1998 (N717XA) och till den första kunden AirTran Airways
levererades den 12 oktober-1999.
Var utrustade med BMW/Rolls-Royce BR715 motorer (idag Rolls-Royce BR715)
Här i Skandinavien flygs Boeing 717 av finska Blue1.
Totalt byggdes 156 st Boeing 717 mellan åren 1998-2006.
När den 156:e och sista Boeing 717 rullade av bandet i april-2006 till kunden AirTran Airways
betydde det också att den långa epoken att bygga kommersiella flygplan i Boeing/MDC Long Beach var över.
Dom två sista 717-200 levererades den 23 maj-2006 till AirTran Airways och Midwest Airlines.
AirTran Airways köptes nyligen av Southwest Airlines (SWA)
Hans SFF-F
Modellerna av 717-200 i skala 1/100.