Boeing 747-400 en bit civil flyghistoria!!
Postat: 30 aug 2015, 17:11
Boeing 747-400.
Rollout i Boeing Everett Factory var den 26 Januari -1988 och lite kuriosa är att exakt samma dag var det rollout för 737-400 i Boeing Renton Factory
Den 29 april-1988 gjorde 747-400 sin “maiden flight” från (PAE) Paine Field Everett och landade 2 tim och 26 min senare på (BFI) Boeing Field.
Den första kunden Northwest Airlines fick sin första Boeing 747-451 som sattes i trafik den 9 februari-1989.
Det blev rutten Minneapolis-Phoenix som blev premiärturen.
Nyheter på - 400 var två piloters layout , 1,8 meter höga winglets , bromsar i carbon m.m.
Man kunde också som tillval få tankar på 12.000 liter i horizontal stabilisatorn.
Den 31 Okt 2002 fick QANTAS en -400ER version för sina långa distanser.
Devisen “Queen of the skies” blev ett känt begrepp världen över.
Att den fortfarande efter 46 år produceras är väl ett gott betyg.
Flyghälsningar,
Hans SFF-F
Modellen av Boeing 747-400 i skala 1/100
Rollout i Boeing Everett Factory var den 26 Januari -1988 och lite kuriosa är att exakt samma dag var det rollout för 737-400 i Boeing Renton Factory
Den 29 april-1988 gjorde 747-400 sin “maiden flight” från (PAE) Paine Field Everett och landade 2 tim och 26 min senare på (BFI) Boeing Field.
Den första kunden Northwest Airlines fick sin första Boeing 747-451 som sattes i trafik den 9 februari-1989.
Det blev rutten Minneapolis-Phoenix som blev premiärturen.
Nyheter på - 400 var två piloters layout , 1,8 meter höga winglets , bromsar i carbon m.m.
Man kunde också som tillval få tankar på 12.000 liter i horizontal stabilisatorn.
Den 31 Okt 2002 fick QANTAS en -400ER version för sina långa distanser.
Devisen “Queen of the skies” blev ett känt begrepp världen över.
Att den fortfarande efter 46 år produceras är väl ett gott betyg.
Flyghälsningar,
Hans SFF-F
Modellen av Boeing 747-400 i skala 1/100