En tid i SAS flotta.MD-90-30
Postat: 02 sep 2015, 11:10
Den första MD-90-30 gjorde sin "maiden flight” den 22 februari-1993 från Long Beach och åter. Den hette N901DC.
Flygningen varade 4 timmar och 56 minuter.
Motorerna man valde var IAE V2500 (International Aero Engine) som var kraftfullare , tystare och bränslesnålare än de äldre JT8D motorerna.
Typical seating mellan 153-172 passagerare.
Första leverans till kund var Delta Air Lines som fick sin första (N902DA) den 24 februari-1995.
Som mest hade Delta Air Lines 65 stycken MD-90-30 i flottan.
Den sista MD-90-30 levererades till Saudi Arabian Airlines (HZ-AP4) den 23 oktober-2000.
Om jag inte minns fel flög SAS åtta stycken av dessa MD-90-30.
Totalt byggdes 116 st mellan åren 1995-2000.
Hans SFF-F
Modellen av MD-90-30 i skala 1/100. MDC livery.
Flygningen varade 4 timmar och 56 minuter.
Motorerna man valde var IAE V2500 (International Aero Engine) som var kraftfullare , tystare och bränslesnålare än de äldre JT8D motorerna.
Typical seating mellan 153-172 passagerare.
Första leverans till kund var Delta Air Lines som fick sin första (N902DA) den 24 februari-1995.
Som mest hade Delta Air Lines 65 stycken MD-90-30 i flottan.
Den sista MD-90-30 levererades till Saudi Arabian Airlines (HZ-AP4) den 23 oktober-2000.
Om jag inte minns fel flög SAS åtta stycken av dessa MD-90-30.
Totalt byggdes 116 st mellan åren 1995-2000.
Hans SFF-F
Modellen av MD-90-30 i skala 1/100. MDC livery.