1970 deltog vi med en hkp4 från F8 i SAS säkmatövning utanför Grisslehamn. Övningsledare var en mycket dynamisk man kallad "Sten-Kalle". Vad hade han för befattning på SAS?
När övningen var genomförd kom en navigatör (SAS chefsnavigatör?) och bad att få se vår navigeringsutrustning i hkp4. Jag demonstrerade vår Deccautrustning och SARAH (för pejling av nödsändare). Kommentaren var: "Detta skulle aldrig Nelson ha godkänt vid Trafalgar"!
Jan Karlsson
Säkmatövning med SAS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Säkmatövning med SAS
Jan Karlsson skrev:1970 deltog vi med en hkp4 från F8 i SAS säkmatövning utanför Grisslehamn. Övningsledare var en mycket dynamisk man kallad "Sten-Kalle". Vad hade han för befattning på SAS?
När övningen var genomförd kom en navigatör (SAS chefsnavigatör?) och bad att få se vår navigeringsutrustning i hkp4. Jag demonstrerade vår Deccautrustning och SARAH (för pejling av nödsändare). Kommentaren var: "Detta skulle aldrig Nelson ha godkänt vid Trafalgar"!
Jan Karlsson
Hej, "Sten-Call" var i grunden tekniker, kom från flygvapnet till ABA som ingenjör, blev instruktör för nya mekaniker samt piloter och flygvärdinnor.
Du kan läsa mer i Flygande Veteraner tidning, en 11 sidor lång essä inklusive bilder, (nr 95, september/2007) kontakta butiken (Flygande Veteraner) 08-295033.
mvh
Olof Nycop
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Säkmatövning med SAS
Sten-Calle (Sten Carlsson, 1915 - 21 juli 2007) var vad jag förstår båda dynamisk och karismatisk. Ett tag ordförande i Flygande Veteraner, och bl a därav de mycket fylliga minnesorden m m i medlemsbladet (som jag vet du fått dig mail-tillsända). Han figurerar också i boken "Dröm och verklighet - Ett yrke i det blå", om flygvärdinnelivet (Freddy Stenboms förlag). Flygvärdinnorna genomgick ju nödträning under Sten-Calles ledning; något som är ihågkommet av dem.Jan Karlsson skrev: ......
..... Övningsledare var en mycket dynamisk man kallad "Sten-Kalle". Vad hade han för befattning på SAS?
När övningen var genomförd kom en navigatör (SAS chefsnavigatör?) och bad att få se vår navigeringsutrustning i hkp4. Jag demonstrerade vår Deccautrustning och SARAH (för pejling av nödsändare). Kommentaren var: "Detta skulle aldrig Nelson ha godkänt vid Trafalgar"!
Jan Karlsson
Alltid vänlig och med glimten i ögat men med en stenhård disciplin när det gällde säkerheten. Han var omtyckt och respekterad och aldrig ifrågasatt. som det står i boken.
Undrar om "chefsnavigatören" var Einar Sverre Pedersen (som f ö nyligen avled han också). Googlade på "SARAH" och fick intrycket att det var återigen ett av dessa VK2-system som sedan hängde med i decennier i militära radio- och radarsammanhang. Därav SAS-navigatörens kommentar. Han kände väl igen prylarna från sin ungdom i RAF.
Lars S