Sida 1 av 1

Bf109 på verkstadsskolan i Karlskrona 1953?

Postat: 16 sep 2015, 21:54
av Martin.Elmberg
Det här är en annan flyghistorisk nöt som jag inte lyckats knäcka. Min far gick på verkstadsskolan i Karlskrona i början av 50-talet och för bara nåt år sen berättade han att dom faktiskt hade ett flygplan som dom meckade med där. En Messerschmitt dessutom. Min tolkning av hans berättelse är att det var en Bf109 av någon modell. Dock utan vingar, de var avmonterade och fanns inte på skolan. Men motor och kulsprutor ovan motorn lär ha funnits. Det senare i kombination av hans minne av det smala landstället med utåtvinklade landställsben borde bekräfta att det är en Bf109. Individen lär ha stått där i minst några månader. Edit: Efter kontroll i dagböcker m.m. har min far kommit fram till att flygplanet ska ha stått på verkstaden ca våren 1953.

Att man hade ett flygplan på verkstadsskolan i Karlskrona är egentligen inte så konstigt. F17 hade startat några år tidigare, man hade stort behov av flygplansmekaniker och närliggande skolor försörjde därför flottiljen med mekaniker. Min fars tanke var också att bli flygmekaniker, men när behovet minskade pga flygvapnets nedskärningar efter krigsslutet och införande av egna utbildningar på flottiljerna blev det annan inriktning på utbildningen, så det blev bilmekande istället.

Nu till nöten: Var kom den här flygplansindividen ifrån? Min första reflektion var att detta måste röra sig om en nödlandare. Men när jag går igenom nödlandade Bf109 finns det bara nån enstaka individ som möjligen skulle kunna passa in och det är inte så sannolikt att nån av dessa skulle ha hamnat i just Karlskrona.

De två jag funderar på är:

- Det Bf109F-2 som nödlandade 9/10 -43 i Kristianstad. Provflögs av Lambert-Meuller men skrotades därefter. När skrotades det? Hamnade det i K-na däremellan? Inte så sannolikt pga det långa tidsspannet mellan 1943 och 1953. Eller?

- Det Bf109G-10 som nödlandade på Rinkaby. Provflögs av Lambert-Meuller, togs sen till Trollhättan för motorstudier. Skulle det sen ha hamnat i K-na? Inte så sannolikt, K-na ligger långt ifrån Trollhättan, finns andra flottiljer/skolor som låg närmre.

Övriga nödlandade Bf109 är antingen totalhavererade eller har de överlämnats till antingen Tyskland eller Sovjet, så vitt jag kunnat läsa mig till. (Rätta mig gärna om jag har fel).

Detta får mig att fundera på möjligheten att olika verkstadsskolor med flyginriktning köpte in överskottsmaterial från Luftwaffe efter kriget för att användas som undervisningsmaterial? Jag har så vitt jag minns (men minnet är kort...) inte läst något om detta tidigare, men med tanke på andra s.k. överskott/surplus -inköp som gjordes efter kriget så låter det ju inte helt osannolikt.

Nån som vet mer?

/Martin Elmberg

Re: Bf109 på verkstadsskolan i Karlskrona 1953?

Postat: 15 okt 2015, 20:45
av Martin.Elmberg
Blev inte så snabba svar på den här lilla gåtan, men nu har farsan och jag "forskat" lite till och vi har nog hittat lösningen på det hela!

Jag utgick först ifrån att det måste vara en nödlandare och använde bl.a. boken Nödlandning Sverige som källa. Men efter lite sökning på nätet hittade jag just den här sidan: http://www.forcedlandingcollection.se/L ... Bf109.html

Det intressanta är inte flygplansindividen som det berättas om - "vit 14" - utan historien om de andra två Bf109 som stod på Rinkaby. I boken nödlandning Sverige står det nämligen att dessa två Bf109 togs till Flygmotor i Trollhättan där de senare skrotades, ca 1946. Läser man berättelsen på länken ovan framgår det att det var 490137 (vit 14) och 770261 som flögs till Trollhättan.

MEN, 770093 (eller 770293, osäkert exakt vilket) flögs av Lambert Meuller till F17 Kallinge!

(Det är alltså fel i boken Nödlandning Sverige, där det anges att sammanlagt 3 Bf109 flögs till Trollhättan, när det i själva verket bara var 2st).

Länk till bild av 770093: http://www.wwiiaircraftphotos.com/LCBW1 ... essf-s.jpg
Och en till: http://www.messerschmitt-bf109.de/displ ... ummer=1637
Båda dessa bilder borde vara tagna på Rinkaby.

De två Bf109G som nödlandade på F17 8/5 -45 överlämnades enligt uppgift i Nödlandning Sverige till Sovjet i augusti. Men det finns ingen uppgift om motsvarande för 770093. Edit: Efter ytterligare lite forskning hittade jag att den materiel som överlämnades till Sovjet ska ha kommit till Sverige efter den 1/5 1945, enligt avtalet (mellan Sverige och Sovjet antar jag). Alltså föll inte någon av de tre Bf109 som landat på Rinkaby under utlämning, men bara två av dom hamnade i Trollhättan, den tredje flögs alltså till F17
och blev troligen kvar där?


Jag har absolut inget mer som belägger den här teorin, men det verkar ju inte helt osannolikt att denna Bf109 blev kvar i Blekinge efter kriget (troligen på F17, eller nån annanstans?) och att den våren 1953 ett kort tag hamnade på verkstadsskolan i Karlskrona, utan vingar men i övrigt relativt intakt.

Frågorna hopar sig: Fanns den i flygbart skick på F17? Hur länge då? Vad användes den till? När klassades den ner till "mek-objekt"? När monterades vingarna av?

Och framförallt: Vart tog den vägen??? Finns det (delar av) en bortglömd Bf109 nånstans i Blekinges skogar???

Kanske är det här frågor som någon hugad Quintus 72:are kan svara på? Själv har jag aldrig hört talas om detta tidigare, det är helt nya uppgifter för mig trots att F17 är min "hemmaflottilj" där jag bl.a. en gång i tiden var flygpojke.

/Martin Elmberg

Re: Bf109 på verkstadsskolan i Karlskrona 1953?

Postat: 16 okt 2015, 08:53
av Lennart A
Vem drev verkstadsskolan? Snoka upp skolans arkiv och se om där finns någon information i korrespondens med flygförvaltningen eller F 17. Det borde det finnas. Sen kan man kanske gå vidare till de militära arkiven och leta, men då bör man ha mer exakta tidsuppgifter om man ska kunna hitta något.

Lennart A