Bf109 på verkstadsskolan i Karlskrona 1953?
Postat: 16 sep 2015, 21:54
Det här är en annan flyghistorisk nöt som jag inte lyckats knäcka. Min far gick på verkstadsskolan i Karlskrona i början av 50-talet och för bara nåt år sen berättade han att dom faktiskt hade ett flygplan som dom meckade med där. En Messerschmitt dessutom. Min tolkning av hans berättelse är att det var en Bf109 av någon modell. Dock utan vingar, de var avmonterade och fanns inte på skolan. Men motor och kulsprutor ovan motorn lär ha funnits. Det senare i kombination av hans minne av det smala landstället med utåtvinklade landställsben borde bekräfta att det är en Bf109. Individen lär ha stått där i minst några månader. Edit: Efter kontroll i dagböcker m.m. har min far kommit fram till att flygplanet ska ha stått på verkstaden ca våren 1953.
Att man hade ett flygplan på verkstadsskolan i Karlskrona är egentligen inte så konstigt. F17 hade startat några år tidigare, man hade stort behov av flygplansmekaniker och närliggande skolor försörjde därför flottiljen med mekaniker. Min fars tanke var också att bli flygmekaniker, men när behovet minskade pga flygvapnets nedskärningar efter krigsslutet och införande av egna utbildningar på flottiljerna blev det annan inriktning på utbildningen, så det blev bilmekande istället.
Nu till nöten: Var kom den här flygplansindividen ifrån? Min första reflektion var att detta måste röra sig om en nödlandare. Men när jag går igenom nödlandade Bf109 finns det bara nån enstaka individ som möjligen skulle kunna passa in och det är inte så sannolikt att nån av dessa skulle ha hamnat i just Karlskrona.
De två jag funderar på är:
- Det Bf109F-2 som nödlandade 9/10 -43 i Kristianstad. Provflögs av Lambert-Meuller men skrotades därefter. När skrotades det? Hamnade det i K-na däremellan? Inte så sannolikt pga det långa tidsspannet mellan 1943 och 1953. Eller?
- Det Bf109G-10 som nödlandade på Rinkaby. Provflögs av Lambert-Meuller, togs sen till Trollhättan för motorstudier. Skulle det sen ha hamnat i K-na? Inte så sannolikt, K-na ligger långt ifrån Trollhättan, finns andra flottiljer/skolor som låg närmre.
Övriga nödlandade Bf109 är antingen totalhavererade eller har de överlämnats till antingen Tyskland eller Sovjet, så vitt jag kunnat läsa mig till. (Rätta mig gärna om jag har fel).
Detta får mig att fundera på möjligheten att olika verkstadsskolor med flyginriktning köpte in överskottsmaterial från Luftwaffe efter kriget för att användas som undervisningsmaterial? Jag har så vitt jag minns (men minnet är kort...) inte läst något om detta tidigare, men med tanke på andra s.k. överskott/surplus -inköp som gjordes efter kriget så låter det ju inte helt osannolikt.
Nån som vet mer?
/Martin Elmberg
Att man hade ett flygplan på verkstadsskolan i Karlskrona är egentligen inte så konstigt. F17 hade startat några år tidigare, man hade stort behov av flygplansmekaniker och närliggande skolor försörjde därför flottiljen med mekaniker. Min fars tanke var också att bli flygmekaniker, men när behovet minskade pga flygvapnets nedskärningar efter krigsslutet och införande av egna utbildningar på flottiljerna blev det annan inriktning på utbildningen, så det blev bilmekande istället.
Nu till nöten: Var kom den här flygplansindividen ifrån? Min första reflektion var att detta måste röra sig om en nödlandare. Men när jag går igenom nödlandade Bf109 finns det bara nån enstaka individ som möjligen skulle kunna passa in och det är inte så sannolikt att nån av dessa skulle ha hamnat i just Karlskrona.
De två jag funderar på är:
- Det Bf109F-2 som nödlandade 9/10 -43 i Kristianstad. Provflögs av Lambert-Meuller men skrotades därefter. När skrotades det? Hamnade det i K-na däremellan? Inte så sannolikt pga det långa tidsspannet mellan 1943 och 1953. Eller?
- Det Bf109G-10 som nödlandade på Rinkaby. Provflögs av Lambert-Meuller, togs sen till Trollhättan för motorstudier. Skulle det sen ha hamnat i K-na? Inte så sannolikt, K-na ligger långt ifrån Trollhättan, finns andra flottiljer/skolor som låg närmre.
Övriga nödlandade Bf109 är antingen totalhavererade eller har de överlämnats till antingen Tyskland eller Sovjet, så vitt jag kunnat läsa mig till. (Rätta mig gärna om jag har fel).
Detta får mig att fundera på möjligheten att olika verkstadsskolor med flyginriktning köpte in överskottsmaterial från Luftwaffe efter kriget för att användas som undervisningsmaterial? Jag har så vitt jag minns (men minnet är kort...) inte läst något om detta tidigare, men med tanke på andra s.k. överskott/surplus -inköp som gjordes efter kriget så låter det ju inte helt osannolikt.
Nån som vet mer?
/Martin Elmberg