Sida 1 av 2
Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 08 apr 2009, 16:35
av Fredrik Astlid
Det har ju skett en del Intermezzo över Östersjön mellan flygvapnet och andra flygvapen där man flugit nära och tagit upp framför nosen på andra flygplan för att störa eller försöka få till ett motostopp (viggen).
Sen är det ju SR71 flygningarna liksom någon luftstrids liknande halvloop med efterföljande Su-15 Flagon?
Sen en del saxningar och kurvstrid med J 29 och Mig-15.
Finns det någon bok som tar upp dessa händelser eller kan man få reda på flygplansindivider eller liknade?
Kanske står det inget i loggböcker förutom "övningsuppdrag över östersjön".
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 08 apr 2009, 18:28
av Bengt Ekbladh
Ja, det blir nog något svårt.
Antar det kan ha börjat lite efter nedskjutningarna 1952.
När så att säga Fv och Sverige vaknade lite mer?
Före dess skedde väl bara spaningsflygningar , typ S18 /S31, snabb rusch in / mot kusten och sen snabbt
som faa …..hem
Åtminstone brukade man förr (70-80 tal?) se kartor på ”kränkning-punkter” i Östersjön / västerhavet.
(brukade ofta betonas att flertalet ? Var från Väst.
Intermesson kunde väl ofta ske vid marin / flyg prov av olika nya vapentyper.
Svenska eller öst-prov.
Med andra ord har jag inga heta intermesson , men kanske har ovanstående gett något ”pling” någonstans.
Boktips:: tyvärr.
Det du skrev:: saxningar och kurvstrid med J29 och Mig15.
Låter intressant.
Mvh Bengt
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 08 apr 2009, 20:33
av Andreas Kahr
Hej.
När jag gjorde lumpen på STRIL F-16 Bålsta under slutet av Viggen eran berättade en äldre officer om en närkontakt under slutet av 1960-talet mellan en rote J35 Draken från flygvapnet och en rote F-4 Phantom från USAF över Östersjön. Enligt honom tog jänkarna "pulsen" ordentligt på Drakenplanen. När detta nådde den högre militära och politiska nivån tystades dethela omedelbart ner då det ansågs utrikespolitiskt känsligt påstod han.
Tyvärr minns jag inte vilken flottilj drakarna skulle ha tillhört eller vilken version av J35 det var.
Jag ser inget skäl till att han skulle ha hittat på detta men är det sant kan säkert någon SFF medlem bekräfta saken.
Nu 40 år senare kan det knappast anses hemligt längre...
Hälsningar Andreas
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 09 apr 2009, 12:06
av Fredrik Astlid
I Guldvingen 2 kan man läsa om hur en fyrgrupp J29 blev påhoppade av Mig 15.
Ryssarna kolliderade vid detta tillfälle.
Enligt rykten har det motsatta hänt då 2 Fv piloter kolliderade under liknande manöver.
Jag söker mer fakta speciallet som jag vill bygga specifika flygplan i modell att ställa ut.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 09 apr 2009, 20:03
av arne wallen
Har en bok Ilmapuolustus sanoin ja kuvin, Luftförsvaret i ord och bild från år 1937.
På sidan 171 finner jag en bild av en flygplansvinge av duk.Undrar och funderar tre kronor och förklaring till trasig duk, träff av lätt luftvärnskanon.Allsåå, varan denna händelse?
Har tyvärr ingen skanner(hel) för tillfället, försöker ordna bilden hit på nåt vis.
Händelse före 1937 svenskt flygplan, träff av lätt luftvärnskanon, garanterat närgående kontakt, när, var, hur?
Undrar man sakta ätande fårpaté.
Olle Sälgmark försöker få bilden hit.
Om nån kunde berätta vad hände och när, varför?
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 09 apr 2009, 20:22
av Bengt Ekbladh
Fredrik Astlid skrev:I Guldvingen 2 kan man läsa om hur en fyrgrupp J29 blev påhoppade av Mig 15.
Ryssarna kolliderade vid detta tillfälle.
Enligt rykten har det motsatta hänt då 2 Fv piloter kolliderade under liknande manöver.
Jag söker mer fakta speciallet som jag vill bygga specifika flygplan i modell att ställa ut.
Hej!
En koll som ”kan stämma?” vore kanske ? 1955-06-15
29358 o 29363 som kolliderade s Söderarm, n Svenska högarna
Dessa från F8 , båda piloterna omkom.
Ett plan påträffad på 40 m djup (bärgad?) andra planet Ej påträffad (ej heller piloten)
Har ej sett vad hav. protokollen säger, så det får ses som ”lite fria fantasier”
Detta sagt enligt de rykten du säger::
<<Enligt rykten har det motsatta hänt då 2 Fv piloter kolliderade under liknande manöver.<<
Vad säger du / ni andra,
Bengt
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 09 apr 2009, 21:07
av Olle Sälgmark
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 09 apr 2009, 21:10
av Bengt Ekbladh
Olle / Arne
ni kan väl berätta mer om detta?
Bengt
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 09 apr 2009, 21:42
av arne wallen
Mer än gärna, boken jag har är utgiven av Akademiska luftskyddsföreningen(akateeminen ilmasuojeluyhdistys) 1937 President Kallio samt C.G.Mannerheim har skrivit förord till boken, dessutom dåvarande kommendören för luftstridskrafterna J.F.Lundqvist.
Bilden visar hur luftvärnet och dess lätta eld inverkar, har ingen aning om planet ifråga, ej heller varifrån bilden är tagen.
Tyvärr, Kalervo Elomaa har fungerat som samanfattare av materialet.
Antager att ingen i dagens läge kan berätta här i Finland var, när, hur bilden är tagen.
Föreningen i fråga är en föregångare till SIL, FFF Finlands Flygförbund, kan som medlem där försöka fråga men antar att ingen finns som svara kan.
Mvh.AW
Dessutom tack Olle för hjäälppen.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 10 apr 2009, 13:45
av Bengt Ekbladh
Hej.
Det jag skrev om 29358 o 29363 som kolliderade visar sig vara ”lite fria fantasier”!
Guldvinge 2 sid 205 berättar om dessa och samövnigen F16 / F8
Sorry.
Bengt
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 10 apr 2009, 14:37
av arne wallen
Kunde nån, jag kan inte, kombinera mina inlägg samt bilden Olle skickade.
Lättare att läsa.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 10 apr 2009, 14:46
av Lars Sundin
Här ett försök att uppfylla Arne Walléns önskan (
Kunde nån, jag kan inte, kombinera mina inlägg samt bilden Olle skickade.
Lättare att läsa.)
Så här skrev Arne:
Har en bok Ilmapuolustus sanoin ja kuvin, Luftförsvaret i ord och bild från år 1937.
På sidan 171 finner jag en bild av en flygplansvinge av duk.Undrar och funderar tre kronor och förklaring till trasig duk, träff av lätt luftvärnskanon.Allsåå, varan denna händelse?
Har tyvärr ingen skanner(hel) för tillfället, försöker ordna bilden hit på nåt vis.
Händelse före 1937 svenskt flygplan, träff av lätt luftvärnskanon, garanterat närgående kontakt, när, var, hur?
Undrar man sakta ätande fårpaté.
Olle Sälgmark försöker få bilden hit.
Om nån kunde berätta vad hände och när, varför?
Här är Olles bild:
Jag tycker vingen ser ut att höra till en S 5 Hansa.
Lars S, kanske det blivit litet lättare nu. Bilden är så pass liten att jag lagt in den i inlägget.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 10 apr 2009, 15:18
av arne wallen
Tack Lars, du gjorde vad jag tänkte.
Nu återstår att reda ut händelsen.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 10 apr 2009, 15:38
av Bengt Ekbladh
1937-09-17 :S5C 485, F2-85 med motor 28
Råkar ut för ”vingbrott” vid 45 graders dykning utanför Karlskrona
Båda ombord hoppar.
((Ur Flygstabens Central exp , serie F2)), avskrivet krigsarkivet 1979-11-19
Det står felmanöver i ”Hopp i nöd o lust”
Detta ”närmast” om nu året är 1937?
1940-04-21 sköt ju S5A-271 ner en HE111 P, men där finns ju ingen rapport att Tysken skulle skjutit tillbaka,
och som sagt 1940.
Bilden och ordet vingbrott verkar snarare vara vingskada?
Men det står vingbrott i de lästa papperna.
Vi kanske får söka vidare.
Bengt
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 10 apr 2009, 21:26
av arne wallen
Hmm, boken är ju spikad år 1937, bilderna från generalstabens fotografibyrå.
Händelsen före 1937 enligt min tankeverksamhet, tror inte att bilden kommit i bruk samma år som händelsen.Redaktören har undertecknat boken 1937-11.05
Hansa vinge tror jag på som Lars sade, kan det vara fråga om i undervisningsyfte gjort prov eller verklig händelse?
Boken framställd som undervisnings och fosterlandskänsloökande(vilket ord jag upfann)material.
Hittade annars en bild i boken jag inte tidigare tänkt på, avdelningen för luftvärn, bild av ett flygplan som drar målduk efter sig, under bilden Ruotsalainen harjoitusammunta=Svensk övningsskjutning.
Bilden tyvärr så otydlig att fotografering inte lyckas, försöker få den skannad på nåt vis.
Tanke som slog mig, kan det hänt träff på flygplan under målövning?
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 10 apr 2009, 22:01
av Bengt Ekbladh
>> Tanke som slog mig, kan det hänt träff på flygplan under målövning?>>
Kan väl tänkas.?
Men ovanifrån på vingen!
Bengt
Svensk övningsskjutning före 1937 låter lite avlägset men intressant.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 11 apr 2009, 13:05
av Fredrik Astlid
Intressant att ni äntligen fick fatt på bilden med den spräckta duken.
Hade ingen aning om denna händelse.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 11 apr 2009, 17:39
av arne wallen
Bengt Ekbladh skrev:>> Tanke som slog mig, kan det hänt träff på flygplan under målövning?>>
Kan väl tänkas.?
Men ovanifrån på vingen!
Bengt
Svensk övningsskjutning före 1937 låter lite avlägset men intressant.
Personilgen ser jag nog att träffen kommit underifrån, kan ha fel.
Som jag berättade finns en bild i samma bok där ett flygplan drar en målduk eller vad dom nu använde, enligt boken ett svenskt plan som fungerar som dragare.
Bilden är så dålig att jag inte kan skicka den hit, försöker få min kompis att skicka den när han återkommit från stugan, han har skanner mm.dessutom är han bättre på datorer.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 13 apr 2009, 09:22
av Steppen
Hejsan!
I loggboksbladen från 70-, 80- och 90-talen hittar du inget om kontakter med andra nationer. I loggbladen skrivs övningar in med sifferkoder och att man kryssar i om det skrivits någon DA (driftsstörningsanmälan). Däremot har det säkert skrivits rapporter från incidenter som den med SU-15. Men om den rapporten är tillgänglig på Krigsarkivet än det vet jag inte.
Under incidentuppdrag eller spaningens övervakning av östersjön hade flygvapnet ofta kontakt med andra nationers flygplan under 70- och 80-talet. Man går in nära för att få uppgifter om individ och även ta bilder. Med långsamtgående flygplan kunde man missa vilken kurs de håller och skära in framför dem men det med motorstopp tror jag inte på.
Ha de
Steppen
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 13 apr 2009, 23:51
av arne wallen
Jaa då frågan egentligen berörde Östersjön(Sjöönare på sjön)kanske mina grubblerier avleder lederna.
Ställer frågan å bilderna via min historie(en av dom)bekantskap på finska forum.
Nån där kan komma på nåt.
Själv via Värmeland du.....Från Farfarsfar
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 14 apr 2009, 14:49
av Fredrik Astlid
Frågan är hur pass hemliga och hur länge dessa rapporter är hemliga.
de som borde sitta på dem är ju underrättelseavdelningen.
Det skall ha förekommit att man med just su15 tagit upp framför Viggen för att försöka störa luftströmmen och se till att rm8an fick i sig störd luft liksom avgaser vilket kunde göra det nödvändigt med omstart av motorn.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 14 apr 2009, 22:22
av Lennart A
Hej!
Har inte tid/ork att kontrollera just nu, men det kan vara en Hansa-vinge - eller kanske en Fokker S 6-vinge? Hur som helst så sköts det sönder en massa fina flygplan i Bofors när man provade ut och demonstrerade luftvärnskanoner och luftvärnsammunition. Bofors hade nära samarbete (inte bara med Tyskland!) utan också med Finland, så det är mycket möjligt att bilden hamnat där på detta sätt.
Kan också berätta att jag planerar att skriva en artikel för SFT om Bofors användning av gamla fina flygplan som skjutmål.
Lennart Andersson
Lars Sundin skrev:Här ett försök att uppfylla Arne Walléns önskan (
Kunde nån, jag kan inte, kombinera mina inlägg samt bilden Olle skickade.
Lättare att läsa.)
Så här skrev Arne:
Har en bok Ilmapuolustus sanoin ja kuvin, Luftförsvaret i ord och bild från år 1937.
På sidan 171 finner jag en bild av en flygplansvinge av duk.Undrar och funderar tre kronor och förklaring till trasig duk, träff av lätt luftvärnskanon.Allsåå, varan denna händelse?
Har tyvärr ingen skanner(hel) för tillfället, försöker ordna bilden hit på nåt vis.
Händelse före 1937 svenskt flygplan, träff av lätt luftvärnskanon, garanterat närgående kontakt, när, var, hur?
Undrar man sakta ätande fårpaté.
Olle Sälgmark försöker få bilden hit.
Om nån kunde berätta vad hände och när, varför?
Här är Olles bild:
Jag tycker vingen ser ut att höra till en S 5 Hansa.
Lars S, kanske det blivit litet lättare nu. Bilden är så pass liten att jag lagt in den i inlägget.
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 12 jun 2009, 22:56
av Åba
Detta har jag fått berättat för mig av F 13:s kamratförening:
SR-71:ans flygningar över Östersjön gick ofta (i internationellt luftrum) längs den baltiska kusten i nordlig riktning med en vid sväng söder om Finland – Åland och vidare söderut i den smala internationella passagen mellan Öland och Gotland.
F 13 som i huvudsak hade sitt övningsområde över Östersjön kom därför ganska ofta att beröras av dessa spaningsflygningar. SR-71 var ett bra och mycket svårt mål att öva mot. Ett anfall mot detta mål krävde direktanfall från framsektorn i exakt rätt vinkel på grund av målets närmandehastighet och höjd.
Det första lyckade övningsanfallet mot en SR-71 genomfördes år 1980 av Per-Olof Eldh sedermera divisionschef på Martin Blå. (Jag antar att SF/SH37 eller fpl 35 användes, JA37 hade väl flygförbud då?)
Enligt min källa så berättar han själv att han under ett övningspass fick målangivning på datalänk från radarjaktledaren att en SR-71 var på väg söderut på rutten mellan Öland och Gotland.
P-O steg till drygt 18000 m med en fart nära Mach 2,0. SR-71 flög på 21500 m med en fart av Mach 2,98. Närmandehastigheten låg således nära Mach 5!
I januari 1986 gjorde en tregrupp JA37 från Martin Blå enskilt lyckade övningsanfall mot en SR-71 på 22000 m höjd och Mach 2,9 väster om Visby. En av piloterna, Ulf Johansson, lyckades nå samma höjd som SR-71:an och genomförde ett möte med sidoseparation. På den höga höjden fick han för hög motortemperatur och tvingades kupera motorn. Lyckad återstartning skedde på ca 8000 m.
En annan händelse med en SR-71 utspelade sig sommaren 1987. Under ett uppdrag längs baltiska kusten fick man motorproblem och tvingades gå ner till 5000 m norr om Gotland.
En rote JA37 från Martin Blå uppfattade nödanropet på den internationella frekvensen och anslöt för att eskortera SR-71, till den tyska gränsen.
SR-71-piloterna har senare sagt att dom var mycket lättade över att det var svenska flygplan som anslöt eftersom sovjetiska sidan också hade uppfattat nödmeddelandet och skickat upp ett antal flygplan med uppgift att tvinga ner SR-71:an på Sovjetiskt territorium.
Vid detta tillfälle tog en av F 13-piloterna foton av SR-71:an från överläge. Bilder som skämtsamt visades för utländska besökare för att visa Martin Blå överlägsna förmåga att nå över SR-71 normala marschhöjd.
(De bilderna skulle jag vilja lägga vantarna på…)
/Johan
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 12 jun 2009, 23:31
av Roger Andreasson
Åba skrev:
En annan händelse med en SR-71 utspelade sig sommaren 1987. Under ett uppdrag längs baltiska kusten fick man motorproblem och tvingades gå ner till 5000 m norr om Gotland.
En rote JA37 från Martin Blå uppfattade nödanropet på den internationella frekvensen och anslöt för att eskortera SR-71, till den tyska gränsen.
SR-71-piloterna har senare sagt att dom var mycket lättade över att det var svenska flygplan som anslöt eftersom sovjetiska sidan också hade uppfattat nödmeddelandet och skickat upp ett antal flygplan med uppgift att tvinga ner SR-71:an på Sovjetiskt territorium.
Vid detta tillfälle tog en av F 13-piloterna foton av SR-71:an från överläge. Bilder som skämtsamt visades för utländska besökare för att visa Martin Blå överlägsna förmåga att nå över SR-71 normala marschhöjd.
(De bilderna skulle jag vilja lägga vantarna på…)
/Johan
Detta finns beskrivet i "Luftens dirigenter" men lite anorlunda återgivet. I boken nämns inget om nödanrop och att svenska flygvapnet skulle ha eskorterat SR-71:an, bara avvisat den. Den fick sedan eskort från Bornholm till Stavanger av danska jaktflygplan. Finns för övrigt 2 bilder i boken tagna av incidentroten från F6 vid tillfället (F13-piloterna hade då vänt hem pga bränslebrist och de hade ingen kamera med sig).
Det finns nog inget inom flyghistorien som har givit upphov till så många versioner av händelsen som denna incident...
/Roger
Re: Vilka tillfällen har flygvapnet haft närgående kontakt?
Postat: 18 jun 2009, 10:33
av arne wallen
Nu mina vänner
12-24.3 1932 besökte en delegation från Finland Bofors fabriken.Man bekantade sig med luftvärnsvapen.Delegationen bestod av Majorerna Behr samt Warén därtill ingeniörskapten Periäinen.
Herrarna fick taga del av provskjutningar med Bofors kanoner samt jämföra resultaten med en Madsen luftvärnskulspruta.
I detta sammanhang togs bilder av sönderskjutna flygplansvingar och därifrån kommer bilden jag funderat över.
Phoenix torde vingen höra till.
Önskar er alla en glad midsommar.
h:aw