Sida 1 av 1
Spitfire PR. IV under renovering i Sverige
Postat: 17 mar 2008, 18:27
av Jan Forsgren
Hej!
I senaste numret av Aeroplane (mars 2008) finns en kort artikel om den sista kvarvarande Spitfire PR.IV, s/n BP923, som nu är under renovering till flygskick.
Denna Spitfire är en av elva st PR.IV som skickades till Sovjetunionen. Flygplanet sköts ned den 4 september 1943 under ett fotospaningsuppdrag över Altafjord/Kaafjord. Vraket bärgades i september 1989, och köptes för ett antal år sedan av en svensk entusiast.
Ett mycket intressant renoveringsobjekt!
M V H
Jan Forsgren
Postat: 17 mar 2008, 19:57
av Wreckfinder
Hej!
Det låter som ett mycket intressant projekt som jag tror många är nyfikna på. Går det att få fram mer info som ägare, bilder etc?
Hälsningar
Hans Erik Danielsson
Postat: 17 mar 2008, 20:13
av Fredric Lagerquist
Har det framkommit att kärran med "firewall plate" 6S/132536 (-1295) är BP923?
Se annars t ex SFT 2/06 s. 61.
http://www.spitfire-pr4.com/
Postat: 17 mar 2008, 20:15
av Kenneth Johansson
You only need the dataplate to build a Spitfire today.
Jack up the plate and build a new Spitfire around it.
http://www.spitfire-pr4.com/
Hälsningar
Kenneth
Postat: 17 mar 2008, 23:28
av Christer Sidelöv
Kenneth Johansson skrev:You only need the dataplate to build a Spitfire today.
Jack up the plate and build a new Spitfire around it.
Fast det galler alla flygplan och sa har det alltid varit! Juridiskt betraktas allt utom tillverkningsplaten med serienummer och tillverkningsdatum som reservdelar. Framfor allt i warbirdsvarlden ar det mycket vanligt att man utnyttjar detta. Det finns en segelbogserande Pawnee i Sverige som inte har nagonting gemensamt forutom tillverkningsplaten med den Pawnee med samma svenska registrering som i mitten pa 60-talet sprutade rapsfalt i Skane!
Postat: 18 mar 2008, 08:23
av Kenneth Johansson
Javisst Christer, jag har inte påstått något annat. Men att tala om en renovering till flygdugligt skick kanske låter som om man tänkte använda skrothögen man ser på bilden till att bygga ett nytt flygplan. Ungefär som när man knackar ut bucklorna på en folkracebil och kör vidare. Airframe Assemblies på Isle of Wight, t.ex. tillverkar ju, i princip, nya Spitfires på beställning. Det tar några år och det kostar minst 15 miljoner SEK, men det går. Detta är väl knappast kontroversiellt.
Hälsningar
Kenneth
Postat: 03 nov 2008, 10:41
av christian norrman
Något nytt om status för detta projekt?
Re:
Postat: 24 apr 2023, 11:29
av kenjohan
christian norrman skrev:Något nytt om status för detta projekt?
Något nytt om detta?
K.
Re: Spitfire PR. IV under renovering i Sverige
Postat: 25 apr 2023, 18:24
av Mats Averkvist
Det går långsamt och ägaren vill inte skylta med detta offentligt, det är väl så mycket man kan säga.
Re: Spitfire PR. IV under renovering i Sverige
Postat: 30 apr 2024, 14:45
av Carl-Fredrik Geust
Något nytt om detta projekt - som nu varit omnämnt i snart 20 år...?