NY BOK: NORTHROP DELTA - AB AEROTRANSPORT
Postat: 25 nov 2015, 13:58
Kommer: januar 2016
NORTHROP DELTA – AB AEROTRANSPORT
Prisen kr. 250 + porto
Svenskene kan bruke denne linken: http://www.europeanairlines.no/product/ ... transport/ og prisen er i norske kroner (svenske kronor er jo nesten lik den norske). Levering i midten av januar (forventet senest 14. januar 2016). Tilbudet gjelder kun bestillinger fra privatpersoner.
På begynnelsen av 1930-tallet begynte postruter til å bli mer og mer viktige for de europeiske flyselskapene. Navigasjon og sikkerhetsutstyr forbedret seg drastisk, og flyene ble mye mer økonomiske å fly. Introduksjonen av den raske Lockheed Orion hos Swissair i april 1932 førte til en sann revolusjon innen lufttransport. "Alle" ville ha fly som fløy raskere enn deres eksisterende, foreldete Fokker- og Junkersfly.
I Sverige ble også administrerende direktør i AB Aerotransport, Carl Florman, interessert i raskere fly. I mai 1933 introduserte Bernt Balchen ham for Northrop Gamma. Han var interessert i et lignende fly for sitt flyselskap. Tilbud ble forespurt gjennom Northrop sin representant i Norge, den norske flyveren Bernt Balchen. AB Aerotransport bestilte i oktober 1933 et passasjerfly av typen Delta 1C og i januar 1934 et postfly av typen Delta 1E.
Driften av begge flyene var preget av problemer og utfordringer. Det tok pilotene litt tid til å mestre flyet. Delta 1E Småland ble aldri satt i tjeneste, da det havarerte under en prøvetur med post. I 1937 solgte ABA sin gjenværende Delta 1C Halland til det spanske flyselskapet Líneas Aéreas Post Españolas - LAPE. Det forble i militær tjeneste til et godt stykke etter den andre verdenskrig.
Takket være intens og dyptgående forskning, har forfatteren (Rob J.M. Mulder) klart å skrive en detaljert historie om driften av disse to flyene. Bernt Balchen spilte en stor rolle i denne historien og besøket av en Northrop Gamma i Norge er blitt beskrevet. Vi lærer litt om Northrop Alpha, Beta og Gamma, samt de andre Delta-flyene. I tillegg blir de militære flytypene, som blant annet ble brukt i Norge og Sverige, beskrevet.
Boken er skrevet på engelsk og er illustrert med 193 fotografier, tabeller og 16 fargeprofiler av Juanita Franzi, Nils Mathisrud og Torstein Landström Wallmo. Mats Averkvist har levert tegninger og var en stor støtte for forfatteren.
Contents
Introduction
1- AB Aerotransport, 1924-1934
Short introduction of AB Aerotransport’s history from 1924 until 1934, including an overview of the aircraft operated on the postal night services.
2 - Northrop Alpha, Beta, Gamma
Jack Northrop started to design and construct aircraft during his time at Lockheed and Douglas right up until the foundation of his own Northrop Aircraft Inc. Its aircraft were built under licence in, among other countries, Sweden. In Scandinavia, Norway also flew Northrop-products.
3 - The Northrop Delta 1C, SE-ADI “Halland”
In September 1933, AB Aerotransport decided to purchase the Northrop Delta 1C. ABA introduced it on the Malmö - Copenhagen - Gothenburg route and the Malmö - Copenhagen - Hanover postal service. Follow the history of this fascinating aircraft in Swedish service. AB Aerotransport sold it to the Spanish Republican Air Force and it ended its days long after World War II.
4 - The Northrop Delta 1E, SE-ADW “Småland”
For the night postal service between Stockholm and Malmö, AB Aerotransport decided to buy the Northrop Delta 1E. Unfortunately, this aircraft had only a short career in Swedish service and crashed on one of the test flights between Stockholm and Malmö.
Appendix
Colour profiles
Bibliography
Index
NORTHROP DELTA – AB AEROTRANSPORT
Prisen kr. 250 + porto
Svenskene kan bruke denne linken: http://www.europeanairlines.no/product/ ... transport/ og prisen er i norske kroner (svenske kronor er jo nesten lik den norske). Levering i midten av januar (forventet senest 14. januar 2016). Tilbudet gjelder kun bestillinger fra privatpersoner.
På begynnelsen av 1930-tallet begynte postruter til å bli mer og mer viktige for de europeiske flyselskapene. Navigasjon og sikkerhetsutstyr forbedret seg drastisk, og flyene ble mye mer økonomiske å fly. Introduksjonen av den raske Lockheed Orion hos Swissair i april 1932 førte til en sann revolusjon innen lufttransport. "Alle" ville ha fly som fløy raskere enn deres eksisterende, foreldete Fokker- og Junkersfly.
I Sverige ble også administrerende direktør i AB Aerotransport, Carl Florman, interessert i raskere fly. I mai 1933 introduserte Bernt Balchen ham for Northrop Gamma. Han var interessert i et lignende fly for sitt flyselskap. Tilbud ble forespurt gjennom Northrop sin representant i Norge, den norske flyveren Bernt Balchen. AB Aerotransport bestilte i oktober 1933 et passasjerfly av typen Delta 1C og i januar 1934 et postfly av typen Delta 1E.
Driften av begge flyene var preget av problemer og utfordringer. Det tok pilotene litt tid til å mestre flyet. Delta 1E Småland ble aldri satt i tjeneste, da det havarerte under en prøvetur med post. I 1937 solgte ABA sin gjenværende Delta 1C Halland til det spanske flyselskapet Líneas Aéreas Post Españolas - LAPE. Det forble i militær tjeneste til et godt stykke etter den andre verdenskrig.
Takket være intens og dyptgående forskning, har forfatteren (Rob J.M. Mulder) klart å skrive en detaljert historie om driften av disse to flyene. Bernt Balchen spilte en stor rolle i denne historien og besøket av en Northrop Gamma i Norge er blitt beskrevet. Vi lærer litt om Northrop Alpha, Beta og Gamma, samt de andre Delta-flyene. I tillegg blir de militære flytypene, som blant annet ble brukt i Norge og Sverige, beskrevet.
Boken er skrevet på engelsk og er illustrert med 193 fotografier, tabeller og 16 fargeprofiler av Juanita Franzi, Nils Mathisrud og Torstein Landström Wallmo. Mats Averkvist har levert tegninger og var en stor støtte for forfatteren.
Contents
Introduction
1- AB Aerotransport, 1924-1934
Short introduction of AB Aerotransport’s history from 1924 until 1934, including an overview of the aircraft operated on the postal night services.
2 - Northrop Alpha, Beta, Gamma
Jack Northrop started to design and construct aircraft during his time at Lockheed and Douglas right up until the foundation of his own Northrop Aircraft Inc. Its aircraft were built under licence in, among other countries, Sweden. In Scandinavia, Norway also flew Northrop-products.
3 - The Northrop Delta 1C, SE-ADI “Halland”
In September 1933, AB Aerotransport decided to purchase the Northrop Delta 1C. ABA introduced it on the Malmö - Copenhagen - Gothenburg route and the Malmö - Copenhagen - Hanover postal service. Follow the history of this fascinating aircraft in Swedish service. AB Aerotransport sold it to the Spanish Republican Air Force and it ended its days long after World War II.
4 - The Northrop Delta 1E, SE-ADW “Småland”
For the night postal service between Stockholm and Malmö, AB Aerotransport decided to buy the Northrop Delta 1E. Unfortunately, this aircraft had only a short career in Swedish service and crashed on one of the test flights between Stockholm and Malmö.
Appendix
Colour profiles
Bibliography
Index