Sida 1 av 1

1:a IK utrustade fpl. i Fv ?

Postat: 18 apr 2009, 17:59
av Bengt Ekbladh
När infördes IK (igenkännings...) utrustning i Svenska FV?
Vilken/vilka flygplantyper o när?

Vad såg radaroperatören när ett eget fpl. kom in i radarn?

sifferkombination eller i klartext?

Bengt

Re: 1:a IK utrustade fpl. i Fv ?

Postat: 18 apr 2009, 18:41
av Emil Lindberg
Kan inte svara på när det infördes eller vilka flygplanstyper som har haft IK-system.

Men det var inte så att varje flygplan ständigt sände ut "jag är vän", utan detta skedde först på förfrågan från annat flygplan, luftvärn eller liknande. Varje utsänd signal kan ju synliggöra flygplanet, ungefär som att gå med en ficklampa i mörker. På robot 70 tryckte man på en IK-knapp på avfyringshandtaget för att sända IK-fråga. Om man fick tillbaka ett IK-svar, d.v.s att flygplanet man siktade på var ett svenskt flygplan utrustat med IK, erhölls fyra röda lampor i siktet. Hur det såg ut i flygplan eller STRIL vet jag ej.
Sen vill jag minnas att det var så att flygföraren kunde välja att sända ut IK-svar utan föregående förfrågan. T.ex om man var på väg tillbaka från anfall i Östersjön och flög hemåt på låg höjd, under radartäckning. På förutbestämt avstånd steg man, avgav IK-svar för att tala om för STRIL att man inte var fientlig, ifall de hade lyckats se flygplanet trots flygning på låg höjd.

Re: 1:a IK utrustade fpl. i Fv ?

Postat: 18 apr 2009, 19:51
av Bengt Ekbladh
Emil Lindberg skrev:Kan inte svara på när det infördes eller vilka flygplanstyper som har haft IK-system.

Men det var inte så att varje flygplan ständigt sände ut "jag är vän", utan detta skedde först på förfrågan från annat flygplan, luftvärn eller liknande..... .
Tack Emil.
Ja naturligtvis , inget ständigt "blänk" , men som det jag är ute efter är inte det nuvarande "softikulerade" system,
utan hur det funkade (eller inte?) säg på tidigt 50-tal.
Landradarn bör ju inte för att avslöja sig sända för många signaler.
Var det alltså upp till "återkommande" Svenska plan som "sände" , "jag är vän"?

Samt när o i vilka plan infördes det i begynnelsen?

Tunnan eller redan i J30 / 33 ?

Bengt

Re: 1:a IK utrustade fpl. i Fv ?

Postat: 18 apr 2009, 20:18
av Lars Sundin
Det verkade ju som något system var aktuellt redan för J 30 Mosquito enligt http://www.aef.se/Ovrigt/Personliga%20m ... nstrom.htm. FIK 1-utrustningen ombord verkar ha varit en "typisk sekundärradartransponder" av beskrivningen att döma. Alltså att när det kommer en fråga från den runtom-skannade spaningsradarn så skickar den ett svar.

Själv sysslade jag på televerket för luftfartsverkets räkning på 60-talet med den ICAO-standardiserade sekundärradarn, Secondary Surveillance Radar SSR), som sägs vara en utveckling av de allierades IFF-system (Identification Friend or Foe), men vi på televerket hade vad jag minns ingen kunskap om vad flygvapnet hade för sig. Jag tror det Mosquiton hade i sig var hel enkelt "IFF"; hur FV använde det vet jag inte men det verkar ju ha funnits något på PJ 21-stationerna för att ta hand om signalerna.

Lars S

Re: 1:a IK utrustade fpl. i Fv ?

Postat: 28 apr 2009, 19:37
av karand
Beträffande IK kan jag kan rekommendera ett litet häfte som jag skrivit för Försvarets Historiska Telesamlingar (FHT).
Sök på Google FHT - Flygvapnet - Radar - Tidiga igenkänningssystem för flygplan.
K-G

Re: 1:a IK utrustade fpl. i Fv ?

Postat: 28 apr 2009, 22:23
av Lars Sundin
Välkommen och tack K-G!

Det var minsann inte bara ett litet häfte! Mycket gediget, både om utvecklingen internationellt samt förstås om den tidiga användningen inom FV.

Mycket finns verkligen numera hos FHT. Man kan gå direkt på http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=0&dID=826 (jag hade länge svårt att hitta på FHT-sajten).

Det jag kom i kontakt med på 60-talet civilt var alltså baserat på Mk 10 Basic, och innan den fanns tydligen en lång utveckling som jag inte alls varit bekant med. Dagens civila SSR (Secondary Surveillance Radar) beskrivs ganska översiktligt av engelskspråkiga Wikipedia här. Mycket har hänt sedan mitt 60-tal.

Tillägg: Har läst litet mer och kollat i andra skrifter. Det var de engelska planen (Vampire och senare som hade "tidig IK" i sig, även flygplan 29 fick det. Mustangen hade det tydligen inte.) Presentationen för stridsledare (med PJ-21) var helt analog, med en separat A-indikator. IK-pulserna kunde dock tydligen läggas in på PPI, men gissningsvis bara tillfälligt. IK-antennen hade ju en väldig lob-bredd (VHF-frekvens!) , så det kunde rimligtvis bli en redig båge på PPI:et - måste ha varit störande. Den civila SSR som kom i Stockholm ACC i slutet av 60-talet hade presentation med pulspaket i olika konfiguration (enkel, dubbel, fet kanske, om jag nu minns rätt.) lagda efter det analoga primärradarekot på PPI:et.

Lars S