Sida 1 av 1

SE-GIC, Piper PA-34-200T Seneca II

Postat: 06 dec 2015, 17:04
av Sven-Erik Jönsson
SE-GIC
Typ: Piper PA-34-200T Seneca II
c/n: 34-7570028
Tillverkad år 1974

Registrerad 1975-01-31 AB Nyge-Aero, Nyköping (ferryflygning via Shannon 1975-01-13)
1975-01-31 F:a Luftaffärer, Å Wester, Sunne
1976-08 Sunne Gummifabrik AB, Sunne
1980-10 Svenska Finans AB, Stockholm
1981-06 Holmström Flyg AB, Vimmerby
1982-02 Nyge Aero AB, Nyköping
1982-03 Geba-Flyg KB, Norrköping
Avreg 1994-10-10 Sålt till Norge, reg (LN-KLS) ej anv., LN-KLK, åter till Sverige
Registrerad 2000-02-16 Fanair AB, Oskarshamn
2005-09-23 Samiet Seneca II, Bodø, Norge
Avreg 2007-02-08, Exporterad till Norge, LN-KLK
Registrerad 2014-05-21 B H Gartner, Eslöv
2014-05-26 South Sweden School of Aeronautics AB, Eslöv
SE-GIC på Sunne flygfält 1975-07-01. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-GIC på Sunne flygfält 1975-07-01. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-GIC på Bromma 1978. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-GIC på Bromma 1978. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.

Re: SE-GIC, Piper PA-34-200T Seneca II

Postat: 10 dec 2015, 20:59
av Hans Spritt
SE-GIC (08.02.75).jpg
SE-GIC på Nyge Brandholmen 8 februari 1975.
Foto: Hans spritt.

Re: SE-GIC, Piper PA-34-200T Seneca II

Postat: 12 jan 2016, 16:56
av Sven-Erik Jönsson
Haveri 2015-06-27 på Malmö Sturup. I samband med start vid ett skolpass där motorbortfall skulle tränas, sjönk flygplanet kraftigt från ca 40 meters höjd och slog hårt i landningsbanan.
Avreg 2015-12-28, skrotad.
SHK haverirapport http://www.havkom.se/assets/reports/RL-2016_05.pdf

Re: SE-GIC, Piper PA-34-200T Seneca II

Postat: 19 mar 2020, 19:11
av Mirage2000
This is not scrapped, but preserved at Stenbacks Flygmuseum.

Re: SE-GIC, Piper PA-34-200T Seneca II

Postat: 22 mar 2020, 19:52
av Sven-Erik Jönsson
SE-GIC vid Stenbäcks Flygmuseum, Skurup, foto 2019. Strukturella skador efter haveriet på Sturup syns på flygkroppen. <br />Foto: Mats Averkvist.
SE-GIC vid Stenbäcks Flygmuseum, Skurup, foto 2019. Strukturella skador efter haveriet på Sturup syns på flygkroppen.
Foto: Mats Averkvist.