S 6B nr 3384, 384
Postat: 07 dec 2015, 09:41
S 6B nr 3384, 384
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 205
Godkänt 1934-05-26
Levererat till F 3 1934-05-29 med motor typ My VI nr 10
Numrerat 3384
Till CVM 1934-09-11 för motorreparation
F 3 formation 1934-09-12
Förråd 1934-10-09
Till CVM 1934-10-25. Vissa prov för F.a:s räkning.
F 3 formation 1934-11-09
Till CVM 1934-12-11 för motorbyte och mindre översyn. Motor typ My VI nr 15 inmonterad.
F 3 förråd 1935-03-07
Formation 1935-05-18
Till CVM 1935-10-19. Yttre översyn å motorn.
F 3 förråd 1935-10-24
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-22
Registreringsnummer 384 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1935-11-07
Förråd 1936-03-29. Motorbyte. Motor typ My VI nr 23 inmonterad
Formation 1936-05-11
Till CVM 1936-12-04 för liten översyn och motorbyte. Motor typ My VI nr 31 inmonterad
F 3 förråd 1937-04-15
Formation 1937-04-26
Haveri 1937-06-01 vid F 3, Malmen. Märkning 3-22
Total flygtid: 588 tim.
Motor typ My VI nr 31
Total gångtid: 266 tim.
Besättningen ff furir S. Carlsson, fs löjtnant Lilja oskadad
Orsak till haveri: Mindre god landning.
Skador flygplan: Större skador å övervinge, undervinge, sido- och höjdroder, propeller, stagbocken och 1 st. N-stötta.
Skador motor: Propellerväxeln troligen skadad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 4.000:- kr.
Motor 1.000:- kr
Summa 5.000:- kr.
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från furir 16/F5 Carlsson ang. havererat flygplan under arméspaningskursens övningar den 1 juni 1937.
Furir 16/F 5 S. Carlsson
med anmälan.
Till Chefen för arméspaningskursen.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 1 juni 1937 havererat med fpl S 6B nr 22.
Som spanare medföljde Löjtnant Lilja.
Malmen den 1 juni 1937.
S. Carlsson
Furir
Furir 16/F5 Carlsson anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som förare å fpl n:r 22 den 1/6 vid utförande av övning n:r 4 i artilleriflygning.
att som spanare tjänstgjorde löjtnant Lilja,
att han under landningen efter övningen använde något motor på grund av den hårda vinden,
att landningen blev en hjullandning, och planet lyfte något från marken
att planet efter studsen åter landades, denna gång som trepunktslandning,
att högervingen omedelbart därefter pressades ned och tog i marken,
att han därvid ansatte höger sidoroder för att därigenom söka få upp vingen,
att detta ej lyckades utan fpl ställde sig på nosen och havererade,
att han ansåg sig hava landat i rätt riktning enligt landningsmärket, men att ett vindkast kan hava åstadkommit kantringen åt höger.
På förfrågan varför C ansatte höger sidoroder när vingen pressades ned förklarade C:
att han vid flygskolan erhållit instruktion av sin lärare Löjtnant Stålhandske att om ett fpl av typ S 6B vid landning vill gå på t.ex höger vinge skall höger sidoroder ansättas.
Uppläst och vidkänt:
S. Carlsson
Furir
Löjtnant Leuhusen anförde i huvudsak följande:
att han var befälhavare på märket,
att hård vind blåste, (omkr 8 m/sek)
att landningsmärket låg rätt i förhållande till vinden,
att C. med något motor pådragen gjorde en hjullandning,
att C därvid använde ytterligare höjdroder, varvid flygplanet steg något,
att flygplanet, samtidigt med att det åter tog mark, gick ned på höger vinge,
att detta förmodligen berodde på ett vindkast,
att C härvid gav höger sidoroder,
att flygplanet härigenom svängde åt höger, och lutningen ökades,
att C då han märkte detta, drog på motor med bibehållet höger sidoroder,
att flygplanet lyfte i högersväng, varvid undervingens högra ände tog mark,
att flygplanet därefter gick runt på rygg.
Uppläst och vidkänt:
Knut Leuhusen
Löjtnant
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet har förorsakats av felmanöver av föraren Furir Carlsson vid parad av vindkast vid landning, men då vårdslöshet eller slarv ej synes föreligga får jag vördsamt föreslå att kostnaderna vidkännas Kronan,
Malmslätt den 1/6 1937
E. Kjellgren
Förhörsledare
Knut Leuhusen
Protokollförare
Kårchefens yttrande och beslut:
Flygningen ingick i arméspaningskursen utbildningsprogram. Haveriet beror på felmanöver av föraren. Härpå synes han dock icke kunna göras ansvarig, då manövern beror på en vid flygskolan erhållen felaktig instruktion (enligt egen uppgift). Utredning kan av mig ej verkställas, varför ärendet underställes CFV.
Malmen den 17/6 1937
G. von Porat
Fljchef.
F 3 förråd 1937-06-02
Till CVM 1937-06-10 för haverireparation
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1938-02-01
Formation 1938-04-28
Förråd 1938-10-06
Formation 1938-11-19
Förråd 1939-01-01
Till CVM 1939-01-13 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 10 inmonterad
F 3 förråd 1939-02-11
Överlämnat till F 5 1939-02-13 med motor nr 10.
Återlämnat till F 3 1939-04-27
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-03
Förråd 1939-10-19
Formation 1939-10-26
Till CVM 1939-11-22 för liten översyn. Motor typ My VI nr 22 inmonterad
Märkning 3-84 (1939-12)
F 3 förråd 1940-01-04
Formation 1940-02-17
F 3 förråd 1940-06-29
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-84
F 3 verkstad 1940-07-03 för liten översyn. Motor typ My VI nr 4 inmonterad
Förråd 1940-08-27
Formation 1940-09-04
Nödlandning 1941-02-24
Motor: My VI nr 4
Besättningen ff sergeant Bergström, fs löjtnant Löwenthal oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Nödlandning i gles skog.
Skador flygplan: Undervingen kassabel. Övervingen svårt skadad. Fpl-skidorna kass., oljekylare kass., flygkroppen skadad.
Skador motor: Propellern kassabel. Smärre skador å motorn.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr
Haveri på grund av motorstopp på 50 m höjd, 2,5 km Ö Bodträsks norddspets (7 km öster Vitvattnets station). Troligen isbildning i förgasaren.
Till F 3 per järnväg
F 3 verkstad 1941-03-07
Kasserat 1941-04-04. Flygtid 1308 h.
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 205
Godkänt 1934-05-26
Levererat till F 3 1934-05-29 med motor typ My VI nr 10
Numrerat 3384
Till CVM 1934-09-11 för motorreparation
F 3 formation 1934-09-12
Förråd 1934-10-09
Till CVM 1934-10-25. Vissa prov för F.a:s räkning.
F 3 formation 1934-11-09
Till CVM 1934-12-11 för motorbyte och mindre översyn. Motor typ My VI nr 15 inmonterad.
F 3 förråd 1935-03-07
Formation 1935-05-18
Till CVM 1935-10-19. Yttre översyn å motorn.
F 3 förråd 1935-10-24
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-22
Registreringsnummer 384 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1935-11-07
Förråd 1936-03-29. Motorbyte. Motor typ My VI nr 23 inmonterad
Formation 1936-05-11
Till CVM 1936-12-04 för liten översyn och motorbyte. Motor typ My VI nr 31 inmonterad
F 3 förråd 1937-04-15
Formation 1937-04-26
Haveri 1937-06-01 vid F 3, Malmen. Märkning 3-22
Total flygtid: 588 tim.
Motor typ My VI nr 31
Total gångtid: 266 tim.
Besättningen ff furir S. Carlsson, fs löjtnant Lilja oskadad
Orsak till haveri: Mindre god landning.
Skador flygplan: Större skador å övervinge, undervinge, sido- och höjdroder, propeller, stagbocken och 1 st. N-stötta.
Skador motor: Propellerväxeln troligen skadad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 4.000:- kr.
Motor 1.000:- kr
Summa 5.000:- kr.
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från furir 16/F5 Carlsson ang. havererat flygplan under arméspaningskursens övningar den 1 juni 1937.
Furir 16/F 5 S. Carlsson
med anmälan.
Till Chefen för arméspaningskursen.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 1 juni 1937 havererat med fpl S 6B nr 22.
Som spanare medföljde Löjtnant Lilja.
Malmen den 1 juni 1937.
S. Carlsson
Furir
Furir 16/F5 Carlsson anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som förare å fpl n:r 22 den 1/6 vid utförande av övning n:r 4 i artilleriflygning.
att som spanare tjänstgjorde löjtnant Lilja,
att han under landningen efter övningen använde något motor på grund av den hårda vinden,
att landningen blev en hjullandning, och planet lyfte något från marken
att planet efter studsen åter landades, denna gång som trepunktslandning,
att högervingen omedelbart därefter pressades ned och tog i marken,
att han därvid ansatte höger sidoroder för att därigenom söka få upp vingen,
att detta ej lyckades utan fpl ställde sig på nosen och havererade,
att han ansåg sig hava landat i rätt riktning enligt landningsmärket, men att ett vindkast kan hava åstadkommit kantringen åt höger.
På förfrågan varför C ansatte höger sidoroder när vingen pressades ned förklarade C:
att han vid flygskolan erhållit instruktion av sin lärare Löjtnant Stålhandske att om ett fpl av typ S 6B vid landning vill gå på t.ex höger vinge skall höger sidoroder ansättas.
Uppläst och vidkänt:
S. Carlsson
Furir
Löjtnant Leuhusen anförde i huvudsak följande:
att han var befälhavare på märket,
att hård vind blåste, (omkr 8 m/sek)
att landningsmärket låg rätt i förhållande till vinden,
att C. med något motor pådragen gjorde en hjullandning,
att C därvid använde ytterligare höjdroder, varvid flygplanet steg något,
att flygplanet, samtidigt med att det åter tog mark, gick ned på höger vinge,
att detta förmodligen berodde på ett vindkast,
att C härvid gav höger sidoroder,
att flygplanet härigenom svängde åt höger, och lutningen ökades,
att C då han märkte detta, drog på motor med bibehållet höger sidoroder,
att flygplanet lyfte i högersväng, varvid undervingens högra ände tog mark,
att flygplanet därefter gick runt på rygg.
Uppläst och vidkänt:
Knut Leuhusen
Löjtnant
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Haveriet har förorsakats av felmanöver av föraren Furir Carlsson vid parad av vindkast vid landning, men då vårdslöshet eller slarv ej synes föreligga får jag vördsamt föreslå att kostnaderna vidkännas Kronan,
Malmslätt den 1/6 1937
E. Kjellgren
Förhörsledare
Knut Leuhusen
Protokollförare
Kårchefens yttrande och beslut:
Flygningen ingick i arméspaningskursen utbildningsprogram. Haveriet beror på felmanöver av föraren. Härpå synes han dock icke kunna göras ansvarig, då manövern beror på en vid flygskolan erhållen felaktig instruktion (enligt egen uppgift). Utredning kan av mig ej verkställas, varför ärendet underställes CFV.
Malmen den 17/6 1937
G. von Porat
Fljchef.
F 3 förråd 1937-06-02
Till CVM 1937-06-10 för haverireparation
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 3 förråd 1938-02-01
Formation 1938-04-28
Förråd 1938-10-06
Formation 1938-11-19
Förråd 1939-01-01
Till CVM 1939-01-13 för liten översyn, motorbyte. Motor typ My VI nr 10 inmonterad
F 3 förråd 1939-02-11
Överlämnat till F 5 1939-02-13 med motor nr 10.
Återlämnat till F 3 1939-04-27
Förråd 1939-04-27
Formation 1939-05-03
Förråd 1939-10-19
Formation 1939-10-26
Till CVM 1939-11-22 för liten översyn. Motor typ My VI nr 22 inmonterad
Märkning 3-84 (1939-12)
F 3 förråd 1940-01-04
Formation 1940-02-17
F 3 förråd 1940-06-29
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-84
F 3 verkstad 1940-07-03 för liten översyn. Motor typ My VI nr 4 inmonterad
Förråd 1940-08-27
Formation 1940-09-04
Nödlandning 1941-02-24
Motor: My VI nr 4
Besättningen ff sergeant Bergström, fs löjtnant Löwenthal oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Nödlandning i gles skog.
Skador flygplan: Undervingen kassabel. Övervingen svårt skadad. Fpl-skidorna kass., oljekylare kass., flygkroppen skadad.
Skador motor: Propellern kassabel. Smärre skador å motorn.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr
Haveri på grund av motorstopp på 50 m höjd, 2,5 km Ö Bodträsks norddspets (7 km öster Vitvattnets station). Troligen isbildning i förgasaren.
Till F 3 per järnväg
F 3 verkstad 1941-03-07
Kasserat 1941-04-04. Flygtid 1308 h.