Ungerska JAS-39 haveriernas konsekvenser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Ungerska JAS-39 haveriernas konsekvenser

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ungerska JAS-39 haveriernas konsekvenser.

Ungerska myndigheter och Försvarsexportmyndigheten (FXM) förhandlar om hur två kraschade ungerska Gripen-plan ska ersättas.

I maj och juni i år kraschade två Gripen-plan som Ungern leasar av Sverige. Det skedde vid två separata incidenter i Tjeckien respektive Ungern.
I det första fallet handlade det om en tvåsitsig Gripen (D), och i andra om ett ensitsigt plan (C).
I bägge fallen gick piloterna inför landning när något gick fel och de tvingades utlösa katapultfunktionen för att rädda sig själva..
Vad som orsakade krascherna är hittills okänt, men enligt Sofia Karlberg, kommunikationschef på Försvarsexportmyndigheten, FXM, tyder inget på att samma slags fel inträffade vid de olika tillfällena.
– Jag ser inga sådana kopplingar, säger hon.
När det gäller händelsen i Ungern väntas haveriutredningen bli klar inom kort, kanske före nyår. Utredningen i Tjeckien däremot beräknas ta längre tid.
FXM förhandlar nu med Ungern om hur planen ska kunna ersättas. Nästa år börjar ett nytt tioårigt leasingkontrakt gälla mellan länderna som innebär att Ungern hyr 14 plan av Sverige.
Enligt Softa Karlberg förstördes det tvåsitsiga Gripen-planet helt och hållet.
– Det andra planet kan eventuellt repareras. Man håller på att diskutera den saken, fastslår hon.
Olyckorna med de ungerska planen ligger också bakom ett initiativ i riksdagens försvarsutskott.
I vanliga fall är det riksdagen som tar beslutet att hyra ut flygvapnets plan. Men nu vill utskottet ge regeringen rätt att under 2016 på egen hand kunna fatta beslut om att hyra ut Gripenplan. Detta till länder som redan leasar C/D- plan av svenska staten.
Försvarsutskottets ordförande Allan Widman (L), säger dock i en kommentar till Ny Teknik att Sverige därutöver kommer att få svårt att leasa ut fler plan på grund av det spända säkerhetspolitiska omvärldsläget.
I morgon onsdag väntas riksdagen besluta om regeringen ska få bemyndigandet eller inte. Partierna rapporteras dock vara eniga i frågan.
Nedan några ”reflektioner”
””Jag tolkar det som att det förs samtal om hur Ungern ska kunna få två nya plan som ersättare av de trasiga. Hur de betalar Sverige för de två de har kört sönder och vad de får betala för de två ersättningsplanen nämns inte.””

””Saab bygger inga C/D för tillfället utan håller på med prototyper för E där första 39-8 ska flyga nästa år. Det är lite lurigt med hur många Gripar Saab byggt eftersom man har nybyggt et antal C/D medan en hel del C/D är byggda med vissa delar av tidigare A/B. Sverige har 98 C/D skulle egentligen haft 100 men 2 ombyggnadsindivider kraschade och s.a.s. ersattes inte. ””

””Men det lär finnas lagrat delar som kan användas för ombyggnad till C/D, ryktet säger att det går åt två A för att bygga en D man använder inte B.””

””Det troliga är väl att den kraschade C repareras sen hur kontrakt och kostnad ser ut är ju en annan sak. ””

””Nja, man vet redan idag vilka orsaker som lett till haverierna även om utredningarna inte är helt klara. Landningsproblemet i Ungern berodde sannolikt på felaktig kalibrering av landstället i samband med service. Man kunde eventuellt löst problemet genom att kalibrera om i luften, men det kräver särskilda ingrepp som politen inte hade någon kunskap om och tekniker fanns antagligen inte till hands just då.
Olyckan i Tjeckien berodde på handhavandefel av piloten som inte räknat korrekt på medhavande last (han medförde extra bränsle i extern tank för hela resan hem också) vilket gjorde att han landade med de parametrar som gäller för olastat plan (flaps etc) och tog mark först efter halva banan och glömde slå av gaspådraget (som var i automatiskt läge vilket ger gaspådrag när man ger höjdroder osv). Detta gjorde att canarderna aldrig luftbromsade och hjulbromsarna inte fick full effekt. ””

””Sannolikt kommer det ena planet att byggas om till en E genom att man byter ut skrovet men sparar det mesta i övrigt. Det andra planet kommer bara att använda som reservdelar och delar till ett nytt E. Man kommer alltså inte att bygga en ny C/D utan nytillverkar istället ytterligare en E och F. ””

Förhandling om ersättning för kraschade Gripen-plan
Publicerad 15 dec 2015 15:50
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 953257.ece

Hur borde Sverige göra , enligt Dig?

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"